Analýza AMSP ČR a KB: Indie přitahuje české podnikatele

Nestabilita Ruska, stagnace Brazílie, nízký objem obchodů s JAR. Na druhé straně rostoucí importy, exporty i vzájemné investice s Indií, s níž držíme nejlepší vztahy ze zemí V4. Tuzemské střední firmy začínají Indii vyhledávat jako investiční destinaci, která se tak stává vedle Číny nejdůležitějším obchodním partnerem ze zemí BRICS. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) předkládá společně s Komerční bankou analýzu posledních výsledků obchodu a investic mezi ČR a Indií.

Po poklesu našich exportů do Indie v letech 2011-2013, začínáme opět nabírat dech a naše vývozy do druhé nejlidnatější země světa rostou vyšším tempem (8,1 %), než je celková míra českého exportu (7,5 %). Z celkového vývozu zemí V4 do Indie jde 42 % z České republiky, ve srovnání se Slovenskem exportujeme do Indie více jak o řád, našim vývozům nestačí ani čtyřnásobně velké Polsko a z evropské osmadvacítky exportující do Indie držíme desátou pozici. Dvě třetiny našeho exportu do Indie realizujeme v odvětví automobilového a strojírenského průmyslu.

Stabilním tempem roste import z Indie, za posledních 8 let je dvojnásobný a jen za poslední dva roky roste o téměř 30 %. V dovozech navíc nezávisíme na jednom odvětví. Strojírenské a dopravní prostředky jsou vyvažovány produkty na bázi železa, textilem, chemií a spotřebními výrobky.

Velmi nadějně vypadá vzájemná míra investic. Zatímco do roku 2013 se jednalo oboustranně o nahodilé investice, nyní se situace zásadně otáčí. Dlouhodobý průkopník našich investic v Indii Škodu Auto následuje v posledních letech celá řada dalších investorů. Vlajkovou lodí posledních měsíců se stala společnost Bonatrans, výrobce železničních kol. Ještě překvapivější je ale kapitálový vstup středně velkých tuzemských firem do indických producentů. Jednou z nich je Rodinná firma roku 2014, slavkovský LIKO-S a.s.

Majitel a předseda představenstva společnosti LIKO-S a.s. Libor Musil uvádí: Nestačí jenom sedět a nervózně čekat, jestli někdo za nás vyřeší potíže dnešního světa. Je třeba jít tam, kde ty potíže jsou a přispět k jejich zmírnění. Podnikatelé k tomu mají zkušenosti i prostředky a navíc v Indii se setkají s otevřenou náručí. Naše podnikatelské zkušenosti jim pomáhají zvedat úroveň jak byznysu, tak života. Máme v Indii respekt za to, co jsme u nás v posledních letech dokázali a co umíme.

Indičtí investoři, měřeno investicí do základního kapitálu, se podílejí na všech zahraničních investicích v ČR přibližně 0,2 %, nicméně za rok 2015 se z pohledu investic zprostředkovaným CzechInvestem dostala Indie dokonce na sedmé místo mezi všemi zeměmi.

„Indie má potenciál stát se ve střednědobém horizontu třetí největší ekonomikou světa. Modernizace a rozvoj vytvářejí zajímavé příležitosti i pro české firmy, a to zejména v oblastech dopravní infrastruktury, energetiky, vodohospodářství, automobilového průmyslu nebo strojírenství. Naši klienti využívají jako cestu k rychlejšímu a bezpečnějšímu navázání nových obchodních vztahů znalostí a služeb mateřské Société Générale a její pobočky v Indii,“ uvedl Radek Basár, zástupce výkonného ředitele pro Marketing a Komunikaci v KB.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR shrnuje výsledky analýzy: „Podnikatelská tradice, všudypřítomná angličtina, neagresivní náboženství a rostoucí spotřebitelská, podniková i vládní poptávka jsou spolu s přiměřenými provozními náklady hlavními atributy, proč naši podnikatelé nebývale posilují vzájemný obchod i investice. Více jak miliardové teritorium s ideální polohou ve střední Asii se sice vyznačuje mimořádnými rozdíly mezi venkovem a městy, ale například rozvoj investičních zón a odvětví nových technologií vytváří našim podnikatelům velmi slušné šance uspět.“


Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ_2016_05_18_Analyza_AMSP_CR_Indie_pritahuje_ceske_podnikatele.doc TZ_2016_05_18_Analyza_AMSP_CR_Indie_pritahuje_ceske_podnikatele.doc (114,00 KB)

Analýza ke stažení zde:
Analyza_obchodnich_a_invsticnich_aktivit_mezi_CR_a_Indii.pdf Analyza_obchodnich_a_invsticnich_aktivit_mezi_CR_a_Indii.pdf (410,84 KB)