Praha, 30. října 2019. Letos poprvé vyhlašuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) soutěž v rámci Roku digitálního podnikání 2019 pod názvem Digitální firma roku. Veřejnost vybrala v pěti kategoriích své favority, kteří byli oceněni na největší akci AMSP ČR v roce – na galavečeru Dne podnikatelů České republiky dne 30. října 2019 v pražském hotelu Ambassador. Absolutní vítěz potvrzuje nejpřipravenější segment na digitalizaci, a to zemědělství. Generálními partnery soutěže jsou společnosti ABB, ČSOB, Mastercard, ŠKODA AUTO a ŠKODA Financial Services.
Klíčové výstupy z nezávislých průzkumů zveřejňované v průběhu roku 2019 napovídají jasně o rozdílech ve vnímání a praktickém využívání digitalizace v podnikání v jednotlivých segmentech. Například nejhůře jsou na tom s digitalizací řemeslníci, plná polovina z nich si neumí pod digitalizací řemesla nic představit, a přitom jde například o využívání dronů, 3D tiskáren nebo obsluhu chytrých budov a domácností, což znamená například propojení instalatérského řemesla s IT technologiemi.
O mnoho lépe jsou na tom obchodníci, tři čtvrtiny z nich využívají elektronické platební metody, internet věcí (síť pro propojování a vyměňování dat), online marketing a cloud úložiště.
Služby táhnou online rezervace/objednávky, sociální media nebo cloudové služby. 60 % podnikatelských subjektů ve službách investovalo v loňském roce do účetních systémů a kyberbezpečnosti. Jako nejdůležitější cílovou skupinu za 5 let vnímají firemní zákazníky, mladé lidi do 25 let a seniory.
U průmyslových firem víme, že 66 % z nich si dokáže pod pojmem Průmysl 4.0 představit konkrétní činnost, nejvíce si tento pojem spojují s automatizací a robotizací. Malé a střední podnikatelské subjekty v průmyslu mají již plně automatizováno zhruba 10 % výrobních linek a 26 % firem plánuje v následujících pěti letech robotizovat svoji výrobu. 26 % firem rovněž shledává nedostatečně kvalifikovanou pracovní sílu jako překážku digitalizace jejich podnikání.
Digitálními favority však jsou zemědělci. Dokonce 80 % podnikatelských subjektů v zemědělství využívá moderní technologie – mezi ty nejvyužívanější patří navigační systémy, mapové systémy a meteostanice, dálkové řízení klimatu v halách nebo výroba krmných směsí či hnojiv, digitálně řízené stroje, senzory pro rostlinnou i živočišnou výrobu, žvejkometry pro sledování zdravotního stavu dobytka, digitálně řízené dojení, digitalizace pozemku a záznam osevního postupu apod.
V každé kategorii soutěže Digitální firma roku 2019 vybírala veřejnost svého favorita ve dnech 1.-15. října 2019, celkem hlasovalo 2033 osob. Vítězové v jednotlivých kategoriích jsou:
KATEGORIE INOVACE V ŘEMESLE
Josef Voborník – VIDEOPODLAHY
Technický a poradenský servis, návrhy funkčních řešení za pomocí digitální techniky, zviditelnění podlahářského řemesla. Dohled nad dodržováním technologických postupů. To vše s podporou videí, fotek a odborných článků na základě převážně vlastních zkušeností.
KATEGORIE INOVACE V OBCHODU
Retailys.com s.r.o. – E-commerce omnichannel systém
Společnost Retailys se zabývá vývojem stejnojmenného e-commerce systému na tvorbu a správu e-shopů i účtů na globálních tržištích (Amazon, eBay). V současnosti je jedinou firmou na trhu, pomáhající online obchodníkům prodávat zboží po celé Evropě.
KATEGORIE INOVACE VE SLUŽBÁCH
UOL, a.s. (UOL Účetnictví) – Vedení on-line účetnictví
UOL je dodavatel klientského zpracování účetnictví, daní a mezd. V rámci jejich služby klient získává přístup do online rozhraní svého účetnictví, takže má v reálném čase přehled o svém podnikání. V roce 2017/2018 otevřeli 15 poboček v ČR a 3 pobočky na Slovensku. Účetnictví je zkrátka baví.
KATEGORIE INOVACE V PRŮMYSLU
JHV-ENGINEERING s.r.o. – Chytrá výroba a údržba
Patří ke špičce v konstrukci a výrobě komplexních automatických výrobních linek pro celý svět. Zákazníkům přináší výraznou přidanou hodnotu díky zkušenostem, nezaujatému pohledu a chuti inovovat. Při práci se řídí mottem „Síla v jednoduchosti“, jelikož dělat věci složitě umí každý.
KATEGORIE INOVACE V ZEMĚDĚLSTVÍ
Hexpeak s.r.o. – Chytrý kurník
Projekt Chytrý kurník představuje alternativu pro klecový chov drůbeže. Cílem tohoto projektu je zjednodušení domácího chovu drůbeže a jeho následné rozšíření. Klíčovým produktem projektu Chytrý kurník jsou automatická kurníková dvířka Chickdoor, která v závislosti na denním osvětlení ráno otevírají a večer zavírají vchod pro drůbež. Zajišťují tak chovateli ochranu drůbeže před nočními predátory a šetří starosti s každodenním ručním zavíráním kurníku.
ABSOLUTNÍ VÍTĚZ SOUTĚŽE DIGITÁLNÍ FIRMA ROKU 2019
Hexpeak s.r.o. – Chytrý kurník
Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ-2019-10-30-Digitální firma roku 2019