Digitální inovace v gastronomii přinášejí větší komfort pro hosta i samotné gastronomy

Digitální inovace v gastronomii přinášejí větší komfort pro hosta i samotné gastronomy

Praha, 26. června 2019. Jak potvrdil průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) z května 2019, digitalizace služeb je tažena online rezervacemi a sociálními médii, avšak gastro segment jako takový v inovacích pokulhává. Zatímco český host patří k nejpokrokovějším v Evropě ve využívání moderních technologií, u české gastronomie je tomu skoro naopak. Gastronomové často nestíhají držet s hostem krok. I proto se AMSP ČR rozhodla zintenzivnit svou aktivitu ve vlastním projektu „Moje restaurace“, který cílí právě na segment menšího gastra a připravit cílenou edukaci a šíření informací o nových trendech právě pro tuto cílovou skupinu.

S nástupem digitálního věku se však zažité trendy a zvyklosti v gastronomické oblasti mění rychleji, a to především díky novým médiím, technologiím a aplikacím. Gastronomická scéna se s velkou frekvencí objevuje na sociálních sítích prostřednictvím fotek, videí, blogů a nespočtu blogerů. Rozvoj digitálních řešení v samotných restauracích byl zatím, kromě vlny zavedení systému EET, spíše pomalejší. V poslední době ale gastronomická scéna registruje několik projektů a provozovatelů, kteří mají ambici to změnit.

V denním běhu restaurace je opravdu hodně momentů a oblastí, kde by gastronomové využili inovativní řešení, která by jim pomáhala lépe svůj byznys řídit. Například moment placení, efektivita skladování, analýza výkonu restaurace a zákazníků nebo hodnocení a rozvoj výkonu obsluhy. Zatím buď ta řešení chybějí, nebo jsou drahá, mezi sebou nekompatibilní, nebo gastronomové prostě jen nemají kapacitu je používat,“ popisuje Luboš Kastner ze skupiny Hospodska, jeden z partnerů pro gastronomii v projektu Moje restaurace v Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

Zkušenosti se zaváděním a reakcí trhu na digitální inovace má i jeden z hlavních a dlouhodobých technologických inovátorů v oblasti, společnost Storyous: „Dnes už majitelé podniků začínají chápat, že pro úspěch mezi konkurencí je kromě výborného jídla stěžejní i skvělý servis. Technologická řešení jim mohou výrazně urychlit a zjednodušit běžnou denní operativu a ušetřit tak čas, který následně mohou věnovat svým hostům a postarat se, aby od nich odcházeli s perfektním zážitkem.“ uvádí její šéf, Igor Třeslín.

Nedávno proto zaujala jedna z největších inovací za poslední dobu, a to možnost propojení mobilu a platebních systémů prostřednictvím aplikace Qerko, která je na trhu dostupná od začátku roku. Zákazník se tak nemusí spoléhat pouze na platbu v hotovosti či kartou, ale rozšiřuje se počet restaurací, ve kterých zaplatí i pomocí QR kódu přímo od stolu. Možnost oceňují jak hosté, kteří mají naprostou kontrolu nad svým účtem, tak gastronomové, kterým aplikace pomáhá se lépe o hosty postarat zejména v rušných momentech. „Qerko představuje velice rychlou a pohodlnou platbu, při které nemusí host čekat na účet od obsluhy a gastronomům pomáhá řešit chyby i stres při momentech placení“, dodává Lukáš Kovač, spoluzakladatel Qerka.

Moment placení je jedním z klíčových momentů zážitku hosta. I dobrý výkon obsluhy a kuchyně se dá pokazit tím, že nastane pozdě nebo s chybou. Jakákoliv aplikace či nástroj, který poskytne hostům pohodlí při placení a bude maximálně propojen se systémy gastronoma, má velkou šanci na úspěch“, komentuje Kastner.

Prozatímní pilotní používání aplikace Qerko předpoklady potvrzují. Při květnovém pilotním provozu, prozatím bez marketingové podpory, se v plzeňské restauraci Pijezpi realizovalo okolo 100 plateb a téměř polovina hostů platila opakovaně. Celkově přes aplikaci Qerko platí už více než 500 zákazníků v téměř dvacítce restaurací a 40 % z nich platí aplikací opakovaně. Jednou ze zajímavostí je i to, že dosavadní zkušenosti potvrzují ochotu zákazníků odměňovat dobrý výkon obsluhy vyšší mírou spropitného, na některých provozech je to o 1-2 % více než při platbách v hotovosti či kartou.

„Jedním z důvodů, proč se zatím gastronomie v Čechách nerozvíjela podstatně rychleji, je její vysoká nákladovost a uzavřenost gastronomů k využívání technologických novinek. Podobné technologie jako je placení mobilem, které v dlouhodobém horizontu povede ke snížení fixních nákladů, tuto vstřícnost určitě zvýší. Kromě zvýšení komfortu pro hosta pomáhají navíc podobná řešení vylepšovat i renomé oboru. Motivují obsluhu k lepším výkonům, snižují výskyt chyb a slouží též jako prevence pro nešvary. Musíme však mít na paměti zcela rozdílné prostředí ve městech a na venkově“, doplňuje Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky.

Rychlejší rozvoj inovací v gastronomii je vidět. Již nyní mají gastronomové přístup k celé řadě aplikací, které mohou restauracím a obdobným gastronomickým zařízením výrazně napomoci zefektivnit jejich podnikání. Mohou pomoci s prezentacemi podniků na internetu nebo zajištěním zpětné vazby od zákazníků. Pomohou s rezervacemi míst, či s rozvážkou jídel nebo hospodárným využíváním vody a energií.

 

Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ-2019-06-26-Digitální inovace v gastronomii web



 



X