Česká spořitelna se stala lídrem na trhu korporátního financování v Česku

Česká spořitelna se stala lídrem na trhu korporátního financování v Česku

Kdy přijde do Česka avizované ochlazení? Takové otázce čelí stále častěji domácí ekonomové, podnikatelé i bankéři. Dlouhotrvající růst české ekonomiky vyvolává mezi mnohými téměř podezření a zároveň i obavy, že ekonomické ochlazení je již na spadnutí.

„V letošním roce ho neočekávám“, říká Pavel Nejman, ředitel firemního bankovnictví České spořitelny. „Domácí firmy jsou stále ve velmi dobré kondici, a to přes skutečnost, že některým problémům musí čelit i v této době – ať již se jedná o nedostatek pracovníků a s tím související rostoucí mzdové náklady, anebo zvyšování sazeb ze strany centrální banky. Důležité ale je, že firmy mají dostatek zakázek a projektů, které by jim měly zajistit další úspěšný rok, “ doplňuje Nejman.

Motor ekonomiky.

Předpověď Pavla Nejmana lze brát jako barometr vývoje české ekonomiky. A to i z toho důvodu, že Česká spořitelna vyrostla do pozice největšího poskytovatele firemních úvěrů na domácím bankovním trhu. Přestože má spořitelna tradičně image banky pro drobné klienty, již druhým rokem udává tón i korporátnímu bankovnictví. V loňském roce dosáhla Česká spořitelna bilanční sumy firemních úvěrů ve výši 317 miliard korun a ještě více se tak vzdálila dalším bankám.

Financování nejvíce poptávají strojírenské firmy, včetně společností z automobilového průmyslu a na ně navazujících odvětví.  Peníze z České spořitelny loni doputovaly mimo jiné až na Papuu-Novou Guineu, kde se banka podílela na úvěrování výstavby nemocnice.

Strategický důraz klade banka na oblast malých a středních firem, které jsou tradičním motorem ekonomiky. Soudě podle jejich apetitu, ani tento sektor se na výrazné ekonomické ochlazení nechystá. Portfolio úvěrů malým a středním firmám dosáhlo v České spořitelně v loňském roce hodnoty bezmála 100 miliard korun, což v meziročním srovnání představuje nárůst o více než 10 procent. Vklady těchto firem rostly v porovnání s předchozím rokem ještě rychleji, téměř o 15 procent.

Na budování pozice lídra firemního financování na domácím trhu pracuje Česká spořitelna již delší dobu. První regionální korporátní centra, jejichž prostřednictvím spořitelna poskytuje servis malým a středním firmám, začala vznikat již před rokem 2000. V současnosti je firemním klientům k dispozici 15 center napříč celou republikou. Poskytují komplexní služby zahrnující jak financování, tak např. i poradenství. Spořitelna je totiž i lídrem ve zprostředkovávání peněz z fondů Evropské unie pro malé a střední firmy.

 

Řízení zákaznické zkušenosti.

„Snažíme se zmapovat, co s námi klient prožívá při využívání našich služeb. V praxi si mapujeme tzv. zákaznickou cestu, kterou s námi klient projde od prvního momentu, kdy vznikne např. potřeba financování, přes vytvoření nabídky, schválení úvěru, jeho čerpání a správu, až po jeho úplné splacení. Velmi nám na spokojenosti našich zákazníků záleží a mapování zákaznických cest nám tak účinně pomáhá při zlepšování našich služeb.“ vysvětluje Nejman.

Bankéři z korporátních center v té souvislosti neváhají ani obléknout montérky a vyrazit „makat“ do firem. „Celá řada našich firemních bankéřů se účastnila praxí u klientů, a to i přímo ve výrobě, což jim umožnilo lépe poznat život firem a seznámit se specifickými potřebami klientů“.

Rychle se rozšiřující digitalizace bankovních služeb, která se prosazuje zejména v retailovém bankovnictví, bude podle Nejmana do budoucna klíčová i v korporátním bankovnictví.

„Banka disponuje velkým množstvím dat nejen o firmách, ale i o celých sektorech. Jde o to umět tato data využít ku prospěchu klientů, tj. získat z nich informace potřebné k vytvoření relevantní nabídky služeb tak, aby klientům přinášela užitek a přispívala k zlepšování jejich zákaznické zkušenosti a v neposlední řadě zejména budování důvěry,“ zdůrazňuje Nejman.

Ani rychlý nástup digitalizace ale podle Nejmana nenahradí obsluhu poskytovanou fyzickými bankéři.

„Klient může spoustu svých potřeb vyřešit v digitálním prostoru. Zkušení firemní poradci budou ale i v současném technologickém světě ještě dlouho hrát zásadní roli ve spolupráci s korporátními klienty. Velmi si v této souvislosti cením zkušeností našich firemních bankéřů, jelikož i v korporátním bankovnictví se vždy nakonec bude jednat o vztazích konkrétních lidí, které firmy zastupují, a bankéřů, kteří jim budou pomáhat hledat optimální řešení pro rozvoj byznysu,“ uzavírá Nejman.

Autor článku: František Bouc.

 

 

 

 

 

 

Pavel Nejman, ředitel firemního bankovnictví České spořitelny a.s.

 



https://amsp.cz/wp-includes/theme-compat/12220058.html
X