Průzkum: 2/3 malých a středních firem očekávají propad tržeb, každá pátá hlásí problémy s platební morálkou

Průzkum: 2/3 malých a středních firem očekávají propad tržeb, každá pátá hlásí problémy s platební morálkou

Téměř dvě třetiny malých a středních firem v Česku očekávají v důsledku dopadů války na Ukrajině a rostoucí inflace v letošním roce propad svých příjmů. Největší část z nich – necelých třicet procent – odhaduje pokles příjmů na mezi 10 a 25 procenty. Pětina firem pak čeká více něž čtvrtinový pokles svých tržeb. Vyplývá to z aktuálního průzkumu platformy na podporu podnikání DoToho!, za kterou stojí pražské podnikatelské centrum OPERO a Pražský inovační institut.

„Současná situace spojená s ruskou agresí, rostoucí inflací a jejími ekonomickými následky přitom ohrožuje ekonomiku většího množství podnikatelů a malých a středních firem než předchozí krize vzniklá v důsledku koronavirové pandemie,“ uvádí Pavel Přikryl z platformy DoToho!

Za největší současné problémy označují společnosti rostoucí ceny a náklady, ale více než čtyřicet procent z nich už hlásí také pokles zájmu o své produkty a služby. Přes pětinu společností pak již nyní uvádí, že se za současných podmínek již zhoršila jejich platební schopnost. „To, co podnikatelský sektor tíží, jsou už od podzimu 2021 dopady dramatického růstu cen energií na firmy, aktuálně umocněné mezinárodní situací. Na příjmové stránce se pochopitelně již začínají projevovat obavy spotřebitelů z dalšího vývoje v podobě omezení výdajů,“ doplňuje Dr. Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.

Složité situaci čelí podnikatelé a malé a střední podniky různými cestami. Nejvíce z nich – necelých 37 procent – snižuje provozní náklady, více než čtvrtina již pozastavilo své plánované investice a stejná část se rozhodla, že utlumí část svých aktivit. Dvanáct procent pak plánuje prostřednictvím reorganizace hledat nové podnikatelské příležitosti.

S restartováním byznysu pomáhá malým a středním firmám projekt DoToho!, který propojuje přední osobnosti českého byznysu s menšími firmami, jejichž existence je kvůli dopadům koronaviru a současným ekonomickým problémům ohrožena. DoToho! má za sebou úspěšně již dva první běhy, které byly zaměřené na Prahu a pomohly s oživením byznysu celkem 220 podnikatelům.  Nyní platforma, která nabízí služby zdarma, zahajuje dlouhodobé působení v rámci celé ČR.

Program vznikl z iniciativy pražského byznysového centra Opero, za nímž stojí bývalý manažer poradenských firem a investor Pavel Přikryl s jedním z nejúspěšnějších tuzemských podnikatelů Pavlem Bouškou (VAFO), a Pražského inovačního institutu v čele s Bobem Kartousem. Hlásit se do něj mohou malé a střední podniky s obratem od 3 do 300 milionů korun. Pro letošní rok je cíl v rámci celé ČR napomoci s restartem a oživením byznysu 300 malých a středních firem.

„Důvodů, proč jsme se rozhodli z programu udělat dlouhodobou aktivitu a rozšířit ji na celou ČR, je několik. Chceme uspokojit zájemce i z regionů a také cítíme, že situace tisíců malých a středních firem je v současné době v důsledku války na Ukrajině, prudkého rostu cen a ekonomického ochlazení velmi nestabilní, což nám potvrdil i realizovaný průzkum,“ říká Pavel Přikryl. Zároveň podobně široký a zacílený program v tuzemsku neexistuje.

Platforma s názvem DoToho! (https://dotoho.pro/)  vznikla před více než rokem s cílem oživit byznys malých a středních podniků a v reakci na to, že v ČR neexistoval program k jejich dlouhodobějšímu rozvoji. V projektu se spojují přední tuzemští podnikatelé, manažeři a další experti, kteří pomáhají firmám, jež potřebují udělat změny. Jedná se o nezištnou formu podpory. Zdarma je díky podpoře partnerů v čele s hlavním městem Prahou.

Největším lákadlem pro vstup do programu je pro menší firmy účast špičkových expertů z řad majitelů firem a seniorních manažerů. V prvních dvou kolech působilo celkem 200 mentorů. Velká část z nich pokračuje i nadále a stále se hlásí a mohou hlásit další.

Projekt DoToho! zahrnuje několik stupňů poradenství, které dohromady vytvářejí jedinečný a funkční celek. Mentoři pomáhají definovat oblasti, na které se mají firmy zaměřit a které jim umožní jejich rozvoj. Na ně navazují experti, kteří se svými radami již soustředí na oblasti, v nichž má dojít ke změnám. I jejich vstupní konzultace jsou zdarma. Součástí platformy jsou také odborné semináře a přednášky s tématy jako nastavení obchodních procesů, řízení lidí, zahraniční expanze, digitální marketing, brand management či online prodej.

Nejčastější motivací malých firem pro zapojení do již proběhlých dvou kol programu byl pokles tržeb v roce v důsledku pandemie a tedy snaha o oživení byznysu. Mnohé firmy přitom již dosáhly pozitivních změn a znovu oživily svůj byznys.

„Do budoucna plánujeme významně rozšířit nabídku služeb o nové produkty, které budou vycházet vstříc individuálním potřebám podnikatelů. Naší ambicí je podpořit chuť podnikatelů vzdělávat se v podnikatelských dovednostech a tím přispět k inovaci a růstu jejich byznysu,“ vysvětluje Martin Mára, programový manažer DoToho!

Program DoToho! je pro firmy zdarma díky podpoře hl. města Prahy, projektu Prague Smart Accelerator hrazeného z fondů EU a vybraných firem jako Google, Pražská energetika, Česká spořitelna, či ABRA Software. Nad programem, který se stane součástí pražské inovační strategie má záštitu pražský primátor Zdeněk Hřib.

„Setkali jsme se v poslední době s dvěma bezprecedentními krizemi, na které se nedalo připravit. A jsem moc rád, že i v této době se našli profesionálové, kteří se rozhodli jít zdarma pomáhat ve svém volném čase někomu jinému dosáhnout výš. O úspěchu projektu svědčí, kolik se navázalo spojení a kolik firem je v něm zapojených,“ říká primátor Prahy Zdeněk Hřib.

 

Příklady úspěšných řešení:

 

Martin Kasa, Pilulka.cz (mentor) & Alexander Kozin, Veselá Veverka

Činnost: maloobchodní prodej sušeného ovoce, oříšků a cukrovinek, vlastní výroba oříškového másla, chystají se pořídit linku na pražení ořechů

Obsah spolupráce: přechod firmy do online prostředí (e-shop), nezávislost na kamenných prodejnách, rozšíření sortimentu


Antonín Kokeš, Albi (mentor) & Pavel Láznička, Hanibal

Činnost: maloobchodní prodej sportovního sortimentu, 4 kamenné obchody

Obsah spolupráce: nová nabídka služeb (kurzy, např. ferraty, lavinové kurzy, lyžařské, ledovcová turistika apod.)


Michal Nýdrle, Kindred (mentor) & Egor Kolpakov, The Miners

Činnost: síť kaváren s vlastní pražírnou kávy, v roce 2021 vlastní kompostovatelné kapsule kompatibilní se všemi stroji (Nespresso, Tchibo…)

Obsah spolupráce: nové produkty, pobočky a rozjezd B2B


Jan Coufal, Bikero/Czech Promotion (mentor)  & Dominik Peršl,  Holomotion

Činnost: sít 3D holografických panelů a prodejce inzerce

Obsah spolupráce: rozšíření obchodních kanálů, personalistika – lepší výběr zaměstnanců a snížení fluktuace zaměstnanců


Martin Kasa (mentor), Pilulka Lékárna & Roman Klein  Bagalio

Činnost: Maloobchodní a velkoobchodní prodej cestovních zavazadel, batohů a doplňků pro cestování.

Obsah spolupráce: Expanze Bagalia do Rumunska a potenciálně na další evropské trhy


Soubory  ke stažení zde:



https://amsp.cz/wp-includes/theme-compat/12220058.html
X