AMSP ČR mobilizuje k nákupu regionálních produktů: a teď česky

Společenskou prestiží nesmí být konzumace a zpracování potravin z cizích destinací, ale využívání lokálních zdrojů. Pomáháme tím nejen našim pěstitelům a regionálním firmám, ale zachováváme tím tradiční profese, ráz naší krajiny a přirozený ruch venkova. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) za podpory Ministerstva zemědělství a rozhodujících odborných svazů zahajuje velkou kampaň k podpoře regionálních potravinářských a zemědělských produktů, lokálních producentů a původních českých profesí spojených s venkovem.

Využívání regionálních potravin a surovin pro jejich výrobu se musí stát celospolečenským tématem. Zatím největší kampaň k podpoře lokálních produktů„…a teď česky“ organizuje AMSP ČR společně s Ovocnářskou unií ČR, Českým svazem zpracovatelů masa, Zelinářskou unií Čech a Moravy, Svazem vinařů ČR, Asociací kuchařů a cukrářů ČR, Asociací výrobců lahůdek, Českým svazem pivovarů a sladoven, Svazem pekařů a cukrářů v ČR a Rybářským sdružením ČR. Akce je součástí největší podnikatelské aktivity 2016, Roku řemesel, ve kterém jsou zapojeny všechny rozhodující profesní spolky, a který je podporován kraji, školami a desítkami dalších institucí. Záštitu nad Rokem řemesel 2016 převzal osobně prezident ČR Miloš Zeman, předseda vlády Bohuslav Sobotka, ministr zemědělství Marian Jurečka, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Generálními partnery jsou Komerční banka, Mediatel, Citroën a Mafra.

Do kampaně„…a teď česky“ hodlá AMSP ČR zapojit postupně všechny důležité domácí producenty, obchodníky a jejich profesní zástupce, kteří využívají domácích surovin jako hlavního zdroje pro výrobu, obchod nebo přípravu potravin a pokrmů nebo kteří jsou jejími pěstiteli. Jejich provozovny budou označeny a zahájí se celoplošná kampaň pro podpory nákupů jejich produktů ze strany spotřebitelů i firem. Další podpora bude založena na daňových, investičních, exportních a sociálních benefitech. Cílovým segmentem kampaně budou i školy, žáci a jejich rodiče. Společně s povinnými dílnami na základní škole, což je jeden z hlavních požadavků aktivit Roku řemesel 2016, se rozjíždějí i jednání o kombinaci tohoto předmětu s tzv. pozemky, což bývalo v minulosti automatické. Začíná totiž růst zájem školáků o zemědělské, potravinářské a pěstitelské obory, kam je připraveno podle průzkumu AMSP ČR nastoupit až 10 % dětí ukončujících druhý stupeň ŽS. Doposud byl totiž trend klesající. Podíl nových žáků oboru pekař za posledních deset klesnul o 44 %, v oboru řezník uzenář dokonce o 60 %. V oboru sladovník – pivovarník je situace dokonce již taková, že v roce 2015 nenastoupil do tohoto oboru ani jeden žák, zatímco v roce 2005 to bylo alespoň ještě 14 dětí. S demografickým poklesem tak koresponduje jedině obor cukrář, který za posledních deset let vykazuje úbytek 27 %, což ale v poměrně velkém oboru činí pokles o 362 žáků, kteří dnes na trhu práce chybí.

Společná kampaň bude pokračovat v roce 2017 Rokem venkova, který AMSP ČR společně s Ministerstvem zemědělství připravuje jako hlavní celospolečenskou aktivitu příštího roku, a jehož cílem bude masivní podpora podnikání v obcích a na venkově a zahájení diskuse nad hlavními předpoklady udržení ruchu na venkově, včetně malého podnikání.

Ministr zemědělství Marian Jurečka uvádí: „Začíná se ukazovat, že nejen cena, ale i kvalita a příběh konkrétní potraviny, tedy, kde a kým byla vyrobena a z jakých surovin, ovlivňuje rozhodování zákazníka, zda si výrobek koupí. Chtěl bych, aby se stalo věcí prestiže, že lidé budou nakupovat více potravin českého původu. Každý z nás se již jistě přesvědčil, že čerstvější regionální potraviny mají zpravidla lepší chuť i cennější nutriční vlastnosti. Dalším důvodem, proč dát přednost regionálním potravinám, je podpora zaměstnanosti v regionech. „

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR k tomu dodává: „Cílem není dehonestovat zahraniční zboží, nechceme ani používat fráze o společenské odpovědnosti, ani nikoho nutit co má dělat, ale hodláme rozumnými argumenty přesvědčovat, že trendem je být více český. Posilovat regionální producenty znamená posilovat naši nezávislost. Mám-li být doslovný, společenskou prestiží by se mělo stát to, že se zákazník v restauraci zeptá na původ surovin pokrmů nebo nápojů a objedná si to lokální. Doposud tomu bylo spíše naopak.“

Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ_AMSP_a_ted_cesky.doc TZ_AMSP_a_ted_cesky.doc (179,00 KB)

atedcesky_inzerat.png