Etický kodex
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR si klade za cíl spolu s obhajobou a prosazováním zájmů malých a středních podniků, živnostníků a jejich organizací přispět k tomu, aby veškerá její činnost i činnost jejích členů byla nejen v souladu s právem, jehož dodržování chápe jako základní povinnost svou i svých členů, ale i v souladu s obecně uznávanými etickými zásadami podnikání, zejména s normou „CODES OF CONDUCT“ přijatou UEAPME – Evropskou asociací řemesel, malých a středních podniků se sídlem v Bruselu.
Cílem etického kodexu AMSP ČR je deklarovat vůli jejích členů dodržovat tuto normu chování nejen při jednání mezi členy, ale i v jejich denní praxi a vztazích s ostatními subjekty vytvářejícími podnikatelské prostředí, a přispět tak ke kultivaci podnikatelského prostředí a prohlubování transparentnosti a partnerství.
Etický kodex AMSP ČR se její členové zavazují dodržovat nejen ve vztazích mezi sebou, ale i ve vztazích se svými obchodními partnery. Etický kodex AMSP ČR je morálním závazkem každého jejího člena.
Členové AMSP ČR se zavazují řídit těmito pravidly chování:
V oblasti vytváření příznivého podnikatelského prostředí
- v obchodní soutěži jednat svobodně v mezích mezinárodně uznávaných pravidel poctivého obchodu,
- svými postoji a chováním v obchodních vztazích vytvářet atmosféru důvěry a korektnosti,
- distancovat se od jakéhokoli poskytování výhod nebo odměn potenciálním zákazníkům, veřejným orgánům, veřejným zařízením nebo jiným zástupcům takovýchto orgánů, které nejsou v souladu se zákony nebo s dobrými obchodními mravy.
V oblasti naplňování požadavků právního řádu jako minima etiky
- považovat dodržování zákona za základní předpoklad vytváření příznivého podnikatelského prostředí;
- vytvářet image svých organizací a svého podnikání na odpovědnosti, důvěryhodnosti, spolehlivosti a zákonném jednání;
- důsledně plnit uzavřené smlouvy, ujednání a závazky;
- považovat platební morálku za osu obchodních vztahů a základ zdravého podnikatelského prostředí.
V kvalitě produkce a environmentálním dosahování cílů
- vyvíjet a nabízet výrobky a služby v požadované jakosti, bezpečnosti a šetrné k životnímu prostředí a zdraví;
- provádět politiku plynulého zlepšování všech opatření k ochraně zdraví, bezpečnosti a životního prostředí s cílem dosahovat příznivějších parametrů než stanoví platné právní normy;
- dosahovat prosperity na principech udržitelného rozvoje a podporovat preventivní přístup k ochraně životního prostředí;
- poskytovat maximální záruky za kvalitu svých výrobků a služeb.
Ve vztahu k akcionářům a společníkům
- zacházet spravedlivě se všemi akcionáři, společníky a členy, včetně minoritních, pěstovat s nimi dobré vztahy a chránit jejich práva;
- při řízení společností důsledně aplikovat principy otevřenosti, poctivosti a odpovědnosti a Kodex správy a řízení společností založený na principech OECD;
- jednat otevřeně a poskytovat veškeré relevantní informace užitečné pro své členy a partnery, včetně finanční situace, výkonnosti, vlastnictví a řízení společnosti.
Ve vztahu k zaměstnancům
- dbát na důstojné zaměstnavatelské klima, úctu k zaměstnancům, na jejich informovanost, spravedlivé odměňování, zvyšování kvalifikace, bezpečnost a hygienu práce;
- dbát na důstojné zaměstnanecké prostředí, nepřipouštět jakoukoliv diskriminaci odporující právu a mezilidským vztahům;
- uznávat shromáždění zaměstnanců a respektovat jejich právo na kolektivní vyjednávání;
- podporovat racionální zlepšování životního a pracovního prostředí zaměstnanců firmy;
- vést své zaměstnance k čestnému jednání, slušnosti a osobní zodpovědnosti.
V oblasti protikorupčních opatření
- aktivně vystupovat proti korupci všech forem, včetně úplatků a vydírání;
- poskytovat vzdělávání zaměstnancům v oblasti podnikatelské etiky a protikorupčních opatření;
- uplatňovat ochranu oznamovatelů korupčního jednání a pozitivní motivování zaměstnanců v odhalování korupčního chování ve společnosti.
AMSP ČR, Praha, 13. 11. 2014