113. průzkum - Transformace podnikání MSP

TISKOVÁ ZPRÁVA

Praha, 19. března 2025: Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zveřejňuje výsledky průzkumu mezi českými malými a středními podniky (MSP) na téma transformace podnikání. Průzkum realizovala agentura IPSOS v únoru 2025. Malé a střední podniky (MSP) v České republice si uvědomují nutnost digitalizace, automatizace a inovací, aby zůstaly konkurenceschopné. Přes pozitivní přístup firem k modernizaci však jejich rozvoj brzdí hned několik klíčových překážek – především nedostatek finančních prostředků, nepředvídatelné ekonomické prostředí, nedostatek kvalitních zaměstnanců i obavy zaměstnanců ze změn.

Podniky chtějí investovat do digitalizace, ale chybí jim prostředky

Více než polovina firem plánuje v příštím roce investovat do digitalizace nebo automatizace, což potvrzuje jejich snahu přizpůsobit se novým technologickým a tržním podmínkám. Největší překážkou v rychlejší adaptaci na změny je však nedostatek financí (uvádí 40 % respondentů), který firmy omezuje v realizaci investic do nových technologií i do zvyšování kvalifikace zaměstnanců. Podniky považují za klíčovou hlavně automatizaci procesů a robotizaci.
Firmy spadající do sektoru služeb častěji zmiňují AI a strojové učení.

„České MSP jsou klíčovým motorem ekonomiky. Jejich ochota inovovat a modernizovat je velkým pozitivem, avšak bez efektivnější státní a finanční podpory se jejich rozvoj zpomaluje. Vzhledem ke složitým podmínkám získání financí či podpor jsou menší firmy často opatrné a do svého rozvoje investují až ve chvíli, kdy si na nové technologie či modernizaci samy našetří. To ale vede k pomalejšímu tempu inovací a nižší konkurenceschopnosti, což potvrzuje i stále nedostatečná podpora investic ze strany státu,“ říká Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.

Firmy deklarují, že pro efektivnější transformaci podnikatelského prostředí pomůže převážně dokončení digitalizace státní správy do 2 let a snížení ceny práce.

„V automobilovém průmyslu dnes procházíme největší přeměnou za více než stoletou historii. Z této perspektivy plně chápeme výzvy, kterým čelí menší a střední podniky, z nichž mnohé jsou našimi partnery a dodavateli. Průmyslové firmy bez ohledu na velikost nebo počet zaměstnanců potřebují jak předvídatelnou regulaci s konzistentními harmonogramy, tak konkurenceschopné transformační náklady, k nimž jednoznačně patří i podpora automatizace procesů a řešení potřeb rekvalifikace. V dialogu, do kterého jsme zapojeni na úrovni Unie i členských států, na tyto naše společné cíle klademe prvořadý důraz,“ říká Václav Hrudka, koordinátor fleetového prodeje Škoda Auto pro český trh.

„Některé závěry průzkumu korespondují s trendem, který vnímáme při financování investic našich firemních klientů. Zejména důležitost udržitelného a odpovědného podnikání, kterou potvrzuje 72 % dotázaných. Stejně tak zjištění, kdy třetina firem zavedla programy ke snížení energetické spotřeby a emisí. To jsou atributy konkurenceschopnosti a řešení, jak obstát v dodavatelských řetězcích zejména velkých firem. V KB podporujeme tyto aktivity nejen konkrétními finančními nástroji, ale i aktuálně 90% slevou na dotační a energetické poradenství v rámci programu ELENA. Otevírá se tak cesta i pro firmy, které trápí nedostatek finančních prostředků pro jejich rychlejší adapci na změny“ uvádí k průzkumu Blanka Svobodová, která je zodpovědná za korporátní strategii a financování v Komerční bance.

Zaměstnanci jako překážka i klíč k úspěchu

Firmy však nečelí pouze finančním bariérám. Překážkou v digitalizaci a automatizaci mohou být také samotní zaměstnanci. Mnozí z nich mají obavy z technologických změn a inovací, což se projevuje nízkou motivací k dalšímu vzdělávání (34 %). To následně komplikuje proces transformace a zavádění moderních technologií.

Na druhou stranu více než polovina dotázaných firem hodnotí své zaměstnance jako připravené na technologické a tržní změny, což naznačuje, že potenciál k inovacím v českých firmách existuje – jen je třeba ho podpořit cíleným vzděláváním a investicemi do rozvoje dovedností.

Byrokracie a nedostatek podpory zpomalují rozvoj

Podle podnikatelů je klíčové, aby stát i finanční instituce více podporovaly malé a střední podniky v procesu digitalizace a inovací. Mezi hlavní překážky, se kterými se firmy potýkají, patří:

  • Složitost administrativních procesů – náročné podmínky pro získání dotací a grantů znamenají, že mnoho firem raději investuje až tehdy, když si na rozvoj našetří.
  • Nedostatečná finanční podpora vzdělávání – firmy chtějí investovat do rozvoje kvalifikace svých zaměstnanců, ale nemají na to dostatek prostředků a rovněž bojují s jejich volnou kapacitou při současném dlouhotrvajícím nedostatku pracovníků.
  • Nejisté regulatorní prostředí – časté legislativní změny způsobují firmám velké problémy v dlouhodobém plánování.

·         Bez efektivnější podpory státu a odstranění administrativních překážek se tak proces transformace může výrazně zpomalit, což by mohlo ohrozit konkurenceschopnost českých podniků v evropském i globálním měřítku.

„Digitalizace a technologické inovace jsou pro malé a střední podniky klíčem k udržitelnému růstu. Drobné podnikatele proto dlouhodobě podporujeme, zejména prostřednictvím programu Mastercard Strive v Česku, který jim usnadňuje přístup k digitálním nástrojům, vzdělávání a mentoringu. Zároveň poskytujeme data a analytické nástroje, jako je bezplatná platforma KdeZačítPodnikat.cz, která podnikatelům pomáhá s výběrem optimální lokality pro rozvoj jejich byznysu. Věříme, že digitalizace otevírá nové příležitosti pro růst a konkurenceschopnost českých podniků, a proto jsme hrdým partnerem této transformace,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Hlavním cílem průzkumu agentury IPSOS pro AMSP ČR bylo zmapovat schopnost firem adaptovat se na změny v odvětví, s důrazem na překážky, příležitosti a strategie v oblasti digitalizace, automatizace a udržitelnosti.

Průzkum naleznete ZDE.

Cílová skupina: majitelé, jednatelé nebo ředitelé malých a středních podniků (4-250 zaměstnanců)

Velikost vzorku: 152 respondentů

Tento průzkum vznikl za laskavé podpory společností: 

Škoda Auto, Komerční banka, MasterCard

 

Průzkum je součástí projektu Rok transformace podnikání 2025.