Desatero AMSP ČR

Program AMSP ČR: 10 prioritních témat k řešení pro OSVČ a MSP pro období 2025 - 2029

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) má za svůj hlavní cíl zlepšování a snahu o rovnoprávnost podnikatelského prostředí, vytváření stejných podmínek férové soutěže pro ty nejmenší, malé, střední i velké podnikatelské subjekty a očišťování tržní ekonomiky od přebujelé regulace a byrokracie, neboť jejich náklady dopadají na malé daleko více než na velké. Máme za to, že ke splnění těchto cílů přispějí pozitivní změny především v následujících oblastech.

LOGIKA DESATERA

AMSP ČR nepřísluší (a ani není vhodná a reálná) role tvůrce hospodářských strategií a obdobných dokumentů, které vytváří a prezentují (aby následně skončily zapomenuty) podnikatelské svazy a různé vlády ČR. Ty můžeme maximálně podpořit, pokud s nimi obecně souhlasíme, což činíme.

Naopak, my naše cíle koncipujeme tak, aby byly pro klíčový segment MSP a živnostníků zcela srozumitelné a konkrétní a jejich případné zavedení pocítili ve svém každodenním podnikatelském životě.

Podpora MSP a živnostníků

1) Jasná pravidla podpory MSP

Podnikatelské prostředí potřebuje stabilitu a předvídatelnost. Proto požadujeme vytvoření legislativního a institucionálního rámce, který bude zajišťovat efektivní využívání podpory MSP z veřejných zdrojů (zejm. ve formě záruk) v objemu 0,5 procenta HDP v daném finančním roce.

Ve smyslu postupující de-industrializace ČR a Evropy – zvážit větší ochranu trhu proti subvencovaným produktům z Asie, to není konkurence, ale nekalá konkurence – máme největší otevřenost ekonomiky, z níž profitují zejména asijské země. Subvence v asijských zemích vedou k systematické de-industrializaci naší země (a celé Evropy).    

2) Reforma dotační politiky

Nechceme, aby stát tyto dotace každý rok znovu a znovu rozdával ve stejných dotačních programech. Naopak požadujeme nastavení plejády administrativně jednoduše dostupných vratných finančních nástrojů, především záruk, přímých úvěrů, ale i dalších, díky kterým klesnou rizika finančního sektoru při financování MSP a také start-upů a pro podnikatele se tak stanou dostupnějšími i investiční prostředky od finančního sektoru. Resp. když už tady v evropském prostoru dotace jsou, pak by měly být podmínky nastaveny tak, aby na ně skutečně dosáhly i menší firmy – to se nyní často neděje.

V dotacích požadujeme:

  • Maximalizovat automatizaci výrobních procesů – k odstranění hrubé práce lidí, a jejímu zefektivnění, a tím dosahování lepší konkurenceschopnosti. Nekomplikovaná podpora.   
  • Zjednodušit dotace do VaV, důraz na vývoj a aplikovaný výzkum, odstranit nutnost spolupráce s VŠ/VO ve VaV projektech. Rychlá realizovatelnost - MSP potřebuje mít vývojový cyklus uzavřený do ½ roku – 1 roku.

Nyní neflexibilita a pomalost – když chci např. zakomponovat AI do řízení peletkového kotle, nyní jen ¾ roku trvá, než si projekt někdo přečte, pak je projekt na 3-4 roky. Kde bude AI za 4 roky?

3) Nezvyšování daní a odpisy pro moderní ekonomiku

Jako jedna z forem podpory MSP je závazek nezvyšování celkové daňové zátěže. Neustálé změny a výjimky dlouhodobě deformují daňově-legislativní prostředí. Chceme prosadit změny odpisové politiky doplněné o daňové úlevy směřující především k podpoře zavádění automatizace a robotizace, AI a dalších technologií. To vše s podmínkou, aby pravidla umožnila stejný přístup k benefitům pro všechny podnikatelské subjekty bez ohledu na velikost.

Liberalizace pracovního trhu a lidské zdroje

4) Konec rigidního pracovního trhu

Požadujeme jednodušší pravidla pro vznik i zánik smluvního vztahu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Svoboda smlouvy vyžaduje rovnoprávné prostředí, tedy narovnání práv mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. K tomu patří i možnost podání výpovědi bez udání důvodu ze strany zaměstnavatele. Žádáme důsledné odstranění administrativních bariér při vzniku krátkodobých nebo jednorázových smluvních vztahů zajišťujících pracovní silu a snížení ceny práce.

5) Svobodnější podmínky pro zahraniční pracovníky

Chceme rychlejší a pružnější podmínky pro příchod pracovních sil ze zahraničí. Při dodržení všech požadavků na bezpečnost občanů i státu požadujeme podstatně flexibilnější přístup státu, který bude podstatně více vnímat potřeby české ekonomiky.

6) Zavedení duálního vzdělávání a mistrovská zkouška

Dotažení zavedení duálního vzdělávání do české legislativy. Duální vzdělávání umožní lepší provázání vzdělávacího systému s trhem práce a sladění poptávky ze strany firem s nabídkou absolventů. Rovněž požadujeme po promarněných letech dotažení připraveného zákona o mistrovské zkoušce. Ta umožní po vzoru zahraničí skládat mistrovskou zkoušku a užívat titul Mistr. Zákazník tak získá záruku kvalitně provedené práce a solidního přístupu i kvalitního reklamačního, záručního a pozáručního servisu.

Právní prostředí

7) Rovnoprávnost v transparenci

Princip transparentnosti rejstříků (zvláště obchodního) dopadá více na vlastníky a statutáry malých subjektů (například formou zveřejnění trvalého bydliště nebo citlivých informací o hospodaření), navrhujeme proto důslednější rozdělení rejstříků na části veřejné a části vyžadující registraci při prokázání oprávněného zájmu.

8) Důslednost systému „mlčení státu = souhlas“

Moderní digitalizovaná komunikace a dostatečná robustnost státních orgánů umožňují rychlou maximalizaci zavedení principu „mlčení státu = souhlas“ a jeho zavedení do maximálního množství agend.

Administrativa a byrokracie

9) Administrace exekucí je zátěž pro zaměstnavatele

Sektor MSP zaměstnává 61 procent zaměstnanců v soukromém sektoru a nese tak značné náklady v oblasti administrace exekucí zaměstnanců. Zatímco pro velké společnosti tyto náklady nejsou nijak zásadní, pro malé firmy jde o vážný problém. Požadujeme, aby tuto činnost a odpovědnost převzal orgán Exekutorské komory ČR, který provede výpočet na základě informace zaměstnavatele a vyžádá si zákonnou částku.

10) Boj s byrokracií

Požadujeme, aby se digitalizace a vstup AI do státní správy odrazil v úplném vymýcení duplicitnosti požadovaných informací ze strany státu, aby vznikl registr kontrol a omezení jejich počtu (například 5 ročně), aby proběhla jejich maximální digitalizace, vznikla povinnost ohlášení kontroly, aby byl důsledně přijat princip „one in – one out“, lépe „– two out“ (nová povinnost znamená zrušení staré povinnosti) a elektronický kalendář povinností OSVČ. Zároveň připomínáme pravidlo EU „Think small first“, které se naprosto vytratilo.

AMSP ČR, prosinec 2024