AGRO CS naučí děti zahrádkařit

Přední český výrobce substrátů, travních směsí či hnojiv AGRO CS chce v dětech podporovat zájem o přírodu a ekologii. Proto tento rodinný podnik vymyslel pro mateřské školy vzdělávací program Malý zahradník, kterého se v loňském roce zúčastnilo přes 30 školek.

AGRO CS a.s. je dlouhodobě úspěšná rodinná firma, které záleží na její pověsti, na zákaznících a zaměstnancích. Vše, co dělá, staví na hodnotách. Na chuti pomáhat, na chuti zkrášlovat a měnit věci k lepšímu. Věří, že její práce usnadňuje lidem přirozený návrat k přírodě. Smyslem její existence je vytvářet Svět živější. Svět zdravější. Svět krásnější.

Substráty, travní směsi, hnojiva. Prostě vše, co nejen na jaře potřebují zákazníci pro svou zahradu, vyrábí společnost AGRO CS, a.s., kterou ovládají Harantovi a Zítkovi. V roce 2015 ve společnosti proběhly změny, Jan Harant mladší se stal výkonným ředitelem skupiny a Jaroslav Zítko mladší převzal vedení divize Zahradní. Od 1. 9. 2017 byl  jmenován do funkce ředitele divize Agroslužby Ing. Libor Zítko. Otcové dohlížejí na strategie a investice.[1]

Jan Harant ml, Jan Harant st., Jaroslav Zítko ml. při koupi obřího rašeliniště v Bělorusku – je velké jako 1000 fotbalových hřišť. [2]

 

Ing. Jan Harant, předseda správní rady, zakladatel firmy, k letošnímu 25. výročí založení firmy píše pár řádků k historii vzniku a k vývoji společnosti:

 

Od roku 1992, kdy byla firma založena, se hodně změnilo nejen ve světě, ale i v AGRU. O čtyři roky později se z „eseróčka“ stala akciová společnost, postupně zahájily činnost dceřiné společnosti v  ČR i v  zahraničí, v  roce 2008 došlo k  významným přestavbám současného střediska v Lukách a k  výstavbě nové výrobní haly v Říkově. Do vínku jsme si v začátcích podnikání dali motto: „Dělejte s námi svět krásnější“. Kromě vyzdobených balkónů, kvetoucích zahrad, vzorných trávníků, fotbalových a dnes i golfových hřišť jsme měli na mysli i hezké mezilidské vztahy na pracovištích i s obchodními přáteli. Chtěli jsme vystupovat jako firma, která nikdy nikomu nic nedluží a plní to, co slíbila. V době vzniku to nebylo až tak obvyklé, ale s odstupem let si myslím, že se to celkem podařilo a máme být na co hrdi. Při prohlížení starých fotografií jsem se zamýšlel nad tím, co se za oněch 25 let změnilo, co zůstalo, a co bych rád, aby trvalo věčně. Změnil se pracovní kolektiv, hodně lidí odešlo, víc jich přišlo a dnes je pracovní kolektiv větší. Ze strojového vybavení se změnilo skoro všechno, ačkoliv i v  začátcích jsme patřili mezi ty nejlepší ve svém oboru. V  současnosti je AGRO CS, a.s. předním výrobcem substrátů a hnojiv na českém trhu s  nejprodávanějšími značkami mezi hobby a profi pěstiteli. Máme vlastní trávníkovou školku, laboratoř, stanici pohonných hmot, bioplynovou stanici a kompostárnu.

A co bych si přál, aby trvalo věčně? Dobré vztahy na pracovištích, zájem všech usilovat o dobrou pověst a postavení na trhu, snahu udržet a zlepšovat pracovní podmínky, zkrátka abychom DO PRÁCE CHODILI RÁDI a nakonec si mohli spolu s klasikem Nerudou říci: „Čím jsem byl, tím jsem byl rád“.[3] Mám myšlenku, ale nejsem si jistý, jestli se mi to podaří. Rád bych nafotil život téhle firmy. Nafotit lidi během práce, zachytit ten děj do fotografického ztvárnění. Je to focení lidí, možná taková umělecká reportáž, uvidíme ….

 

V současné době pracuje v mateřské společnosti AGRO CS, a.s. 250 zaměstnanců. Včetně dceřiných společností je to pak více než 700 zaměstnanců. Obrat společnosti přesahuje na domácím trhu 1,8 mld Kč (66 mil €). Dceřiné společnosti aktivně působí na Slovensku, v Litvě, Maďarsku a Rumunsku.

 

 

Aktivity AGRO CS jsou rozděleny do čtyř hlavních divizí:

 

DIVIZE ZAHRADNÍ- vyrábí a dodává pro hobby i profi trh substráty, hnojiva, travní směsi a travní koberce, dekorační materiály, přípravky na ochranu rostlin a jiný zahradnický sortiment. Působnost divize je po celé střední a východní Evropě. Má výhradní zastoupení hobby balení hnojiva Kristalon.

Výrobní a obchodní program divize Zahradní je v současné době nejrozsáhlejší činností, kterou se společnost AGRO CS zabývá. Už od vstupu na spotřebitelský trh v roce 1994 klade největší důraz na kvalitu výrobků a služeb poskytovaných koncovým zákazníkům i obchodním partnerům. Každoroční rozšiřování sortimentu, zlepšování a zrychlování systému dodávek spolu s kvalitní výrobní a surovinovou základnou, stejně tak i pružně fungující obchodní a distribuční síť včetně vlastního e-shopu, pomohly vybudovat pověst solidního, spolehlivého partnera a získat tak vedoucí postavení na trhu. AGRO CS, a.s. je předním pěstitelem Trávníkových koberců v České republice a jediným producentem zátěžového trávníku pro fotbalová a sportovní hřiště.

 

 

DIVIZE AGROSLUŽBY – zajišťuje dodávky hnojiv včetně komplexního servisu zemědělcům a distributorům v České republice; prostřednictvím laboratoře akreditované ČIA nabízí a zajišťuje poradenství, odběry vzorků, fyzikálně chemické a mikrobiologické analýzy půd, hnojiv, kalů, krmiv, ovoce a zelenina apod.

DIVIZE STROJÍRENSKÁ - dodává technologické linky naskladňování, třídění, míchání a vyskladňování průmyslových hnojiv a substrátu, plničky pytlů a big bagů; provozuje stanici pohonných hmot, zajišťuje distribuci AdBlue a obalů na sypké hmoty.

DIVIZE BIOENERGIE - provozuje bioplynovou stanici o výkonu 1,4 MW na okraji města Jaroměř, na ni navazující kompostárnu. V obou zařízeních jsou zpracovávány suroviny rostlinného původu  - výstupem je elektrická energie, teplo k zásobování tepelné soustavy města Jaroměř a z kompostárny certifikovaný kompost pro využití v zemědělství. Divize také zajišťuje provoz vodní elektrárny na řece Úpě, a to ve výrobně-logistickém středisku AGRO CS v České Skalici.

Zdroj: Firemní profil, dostupné z http://www.agrocs.cz/historie

 

Co je nového?

 

1. 06. 2017 Sdružení pro zahraniční investice – AFI a Americká obchodní komora v ČR (AmCham) ve spolupráci s Technologickou agenturou (TAČR) vyhlásily již pošesté soutěž Nejlepší spolupráce roku. Odborná porota vyhodnotila v šestém ročníku jako nejúspěšnější projekty z oblasti nanotechnologií, veterinární medicíny a zemědělské výroby. Cílem této akce je vybrat a ocenit nejlepší inovativní počiny vzniklé na základě spolupráce mezi veřejnou a firemní sférou.

 

Společnost AGRO CS a.s. získala v soutěži 3. místo za projekt VÝVOJ NOVÝCH, ENVIRONMENTÁLNĚ BEZPEČNÝCH PŘÍPRAVKŮ NA OCHRANU ROSTLIN.

Řešiteli projektu jsou společně Výzkumný ústav rostlinné výroby v.v.i. a AGRO CS a.s.

 

Nejvýznamnějším výsledkem projektu je nahrazení některých přípravků na ochranu rostlin, které mají prokazatelně negativní vliv na životní prostředí a zdraví člověka. Využití biologicky aktivních látek obranného mechanizmu rostlin je v současnosti považováno za jednu z možných alternativ řešení problému – vývoj tzv. botanických pesticidů. Tyto výrobky částečně nahrazují nebezpečné aplikace prostředků na ochranu rostlin do půdy proti škodlivým činitelům. Na základě užitného vzoru a následně uděleného patentu č. 305896 byly na přírodní bázi vytvořeny dva výrobky: hnojivé tyčinky pro zvýšení násady květů, které zvyšují počet květů a plodů až o 20 % a hnojivé tyčinky proti škůdcům, obsahující látky se silnými insekticidními účinky, ale zcela neškodné pro člověka. Třetím významným výsledkem projektu je kapalný prostředek potlačující výskyt larev smutnic, který dodává do půdy živiny a navíc obsahuje esenciální olej, který likviduje původce chorob a škůdce. Díky úspěšnému uplatnění výsledků výzkumu na trhu došlo ke snížení užívání dosavadních prostředků pro ochranu rostlin u nejrizikovější cílové skupiny – drobných spotřebitelů a zahrádkářů.

 

Novinka pro rok 2018

Novinkou pro rok 2018 je získání výhradní distribuce pro ČR na přípravek Sluxx HP. Tento přípravek pro profesionální uživatele je určen proti slimákům. Slouží především pro ochranu polních plodin, okrasných rostlin, chmele a vinné révy.  Dodáván bude v granulované formě, v balení 20 kg  a na českém trhu je již používán. Získáním této exkluzivity se rozšiřuje nabídka produktů na divizi Agroslužby a tím možnost oslovení zákazníků nejen v regionu, ale po celé České republice.

 

Interní magazín Dobrý den

Od listopadu 2015 vychází každoročně  interní magazín společnosti AGRO CS, a.s. s názvem Dobrý  den s velkým „D“.  Jeho účelem je přiblížit život nejen pracovní, ale také lidský. Zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé i široká veřejnost si přečte zajímavé  rozhovory,  příběhy,  tipy. Poznají koníčky zaměstnanců,  jak jsou v nich úspěšní.  Všichni „Agráci“ do něj mohou přispívat svými dotazy, náměty, nápady. V prvním čísle odpovídal na 16 všetečných otázek Ing. Jan Harant, předseda správní rady.  Listopadové číslo roku 2016 přineslo nové informace z výroby, z rašeliniště v Bělorusku. Nechyběla ochutnávka z práce marketingu pro příští rok. Z dalších divizí se představila laboratoř EKOAKVA a  divize strojírenská. Magazín se ohlédl za sportovními aktivitami firemními a firmou podporovanými - volejbal, bowling, dětský sportovní den nebo dětský lyžařský zájezd do Pece pod Sněžkou, nabídl spoustu dalšího příjemného čtení. V květnovém čísle 2017 se dočítáme o plánované oslavě 25. výročí společnosti, o letošní kampani na Vitality Komplex nebo o účasti na mezinárodní výstavě v Essenu. Čtenář nakoukl do soukromí několika osobností, zjistil, jak se těží draselná sůl nebo jak došlo ke vzniku nové divize PETFOOD. Listopadové číslo 2017 uvedl Bc. Jan Harant, Statutární ředitel AGRO CS a.s. následujícími slovy:

 

Rok 2017 byl pro AGRO CS ne úplně jednoduchým, na některých divizích se dařilo lépe, na některých hůře. Za úspěchem vidím píli a um našich zaměstnanců, za neúspěchem spíš než neschopnost obecnou situaci na trhu. Ať již jde o celosvětově nízké ceny hnojiv, vliv ne zcela příznivého počasí v době, kdy to nejméně potřebujeme, anebo o plánovaný pokles zisku z důvodu oprav a rekonstrukcí. Mám ale mírné obavy z let následujících, kdy očekávám obecný nárůst nákladů – mezd, surovin, energií atd. A na druhou stranu nepředvídatelný vývoj prodejních cen a objemů prodeje. Toto vše se promítne do produktivity práce - měřítka úspěšnosti a dlouhodobé udržitelnosti firmy. Abychom obstáli v  konkurenci, produktivita práce nemůže klesat. A protože předpokládám nárůst především ve mzdových nákladech, nezbývá, než se zaměřit na efektivitu práce. Nemine nás tzv. průmyslová revoluce 4.0, kdy lidskou sílu budou doplňovat či nahrazovat stroje, roboty a programy a budeme muset sledovat každou minutu neefektivní pracovní doby. O to lépe však budeme připraveni na dobu, až nastane pokles spotřeby a firmy budou znovu namísto nabírání zaměstnanců propouštět. AGRO CS se snaží těmto výkyvům ve společnosti vyhnout a nabízet stabilní zaměstnanecké prostředí. Věřím, že ve spolupráci s  především vedoucími pracovníky se nám to bude dařit a udržíme AGRO CS na úspěšné a stabilní vlně…..

Vzdělávací program AGRO CS – Malý zahradník

Vzdělávací program je určen mateřským školám, které chtějí podporovat zájem dětí (ale potažmo i rodičů) o přírodu, ekologickou výchovu. Jeho cílem je vzbudit u dětí zájem o procesy a zákonitosti, které v přírodě probíhají, budovat v dětech zodpovědnost, samostatnost, zdravou soutěživost. Cílem je i vytvořit zahrady plné podnětů, kde se tvoří, zkoumá, objevuje. Školní zahrada by se měla stát místem s bohatou možností výběru činností a her, které u dětí rozvíjí vztah k přírodním materiálům, k lidské práci.

 

Program nabízí řadu 20ti  inspirativních témat, které jsou přímo převedeny do učebních plánů – např. U babky kořenářky, Zelenina za oknem, Rozkvetlá školka – jak se starat o balkonové rostliny, Zeleninová zahrádka, Slunečnice, atd.  V létě 2017 bylo do programu zapojeno 34 školek. Bližší info na http://www.malyzahradnik.cz/o-projektu.html.

 

Pár ekonomických ukazatelů na závěr

Pokud někdo hodnotí firmu zvenčí, bere si jako kritérium její úspěšnosti a rozvoje nejčastěji ukazatel tržeb dané společnosti. Celkové tržby firmy jsou zjednodušeně vším, co firma  vyprodukuje a prodá (ať už své výrobky nebo služby). Pozor: nepleťme si tržby se ziskem! Je mnoho společností, které vykazují vysoké tržby, a přesto dosáhnou minimálního zisku, popřípadě dokonce vykážou ztrátu. Proti tržbám na straně jedné jsou totiž náklady na straně druhé, a zisková je pouze ta firma, která dokáže své náklady dobře řídit. Můžeme s uspokojením konstatovat, že toto se společnosti AGRO CS a.s. v průběhu uplynulých 25 let dařilo, a zejména, že její vlastníci prozíravě investovali zisk zpět do firmy, aby tak zajistili její budoucí úspěšný rozvoj. Společnost průběžně investuje do nových technologií, strojních zařízení, dopravních prostředků, oprav budov a výrobních areálů, vybavení pracovišť, inovací výrobních postupů, atd.

Když se podíváme na graf vývoje tržeb za celé období historie firmy, vidíme postupný výrazný nárůst tržeb. V posledních cca 5 letech se pak výše dosahovaných tržeb ustálila na hodnotách mezi 1,6 a 1,8 mld. Kč. Důvodem určitého zastavení růstu tržeb není, že by nám „docházel dech“, že bychom na trhu začali pomalu ztrácet. Spíše jde o projev toho, že není možné růst donekonečna, není možné získat celý trh. Pokud by tedy naše tržby měly nadále do budoucna růst, pak to může být zejména tím, že se vydáme novými podnikatelskými směry (ať již realizací nových výrobních programů nebo novou obchodní činností na nových trzích). Ve stávajících činnostech pak doufáme v udržení současné úrovně tržeb i zisků.

Zdroj: MACEK, Daniel. Dobrý den č. 4, 2017. str. 30.

 

Info o společnosti dle Administrativního registru ekonomických subjektů ARES ke dni 20.1.2018

 

AGRO CS, a.s., 552 03 Říkov 265

Klasifikace ekonomických činností dle CZ NACE

20150: Výroba hnojiv a dusíkatých sloučenin

016:     Podpůrné činnosti pro zemědělství a posklizňové činnosti

08920: Těžba rašeliny, atd.

IČ  64829413, DIČ CZ64829413

Datum vzniku 1996

Počet zaměstnanců 250 – 499 zaměstnanců

 

 

Info o firmě na http://www.agrocs.cz/, Tel.:   +  420 491 457 111

 

 

Zdroj:

http://www.forbes.cz/rodinne-firmy/agro-cs

http://www.agroprofi.cz/forbes-cesi-koupili-obri-raseliniste-v-belorusku-je-jako-1000-fotbalovych-hrist

https://www.agro.cz/uploads/files/dobry-den-4-new.pdf

Firemní profil, dostupné z http://www.agrocs.cz/historie

Dobrý den, Magazín společnosti AGRO CS, a.s., číslo 4, číslo 5. Dostupné z http://www.agrocs.cz/get.php?id=421

 

 

Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp


[1] http://www.forbes.cz/rodinne-firmy/agro-cs

[2] http://www.agroprofi.cz/forbes-cesi-koupili-obri-raseliniste-v-belorusku-je-jako-1000-fotbalovych-hrist

[3] https://www.agro.cz/uploads/files/dobry-den-4-new.pdf