AMSP ČR: Praktiky Hyundai Motor Czech vůči svým dealerům jsou nepřijatelné

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) stojí ve velkém sporu mezi částí dealerů Hyundai a importérem Hyundai Motor Czech (HMC) plně na straně znevýhodněných prodejců, kteří patří ve většině mezi malé a střední podnikatele. AMSP ČR hodnotí postup vedení HMC jako neakceptovatelný, založený na praktikách, které v důsledku mohou likvidovat nezávislé prodejce.

AMSP ČR byla roce 2015 oslovena částí bývalých a některých stávajících dealerů automobilů Hyundai, kteří se snaží dlouhodobě prokázat, že praktiky dovozce Hyundai Motor Czech jsou pro ně likvidační. Po seznámení se s celkovým stavem podmínek mezi dovozcem a jednotlivými dealery došla AMSP ČR k závěrům, že se ve značeném množství případů jedná o šikanózní obchodní vztahy, které jsou v rozporu s dobrými mravy. Za zcela nepřijatelné považuje AMSP ČR zejména povinnost prodávat automobily pod nákupními cenami dealerů, přičemž komplikovaný systém dobropisů nezaručuje jednotlivým prodejcům, že jsou schopni dosáhnout alespoň minimální obchodní marže.

Po odchodu přibližně třetiny autorizovaných prodejců Hyundai je situace mezi dovozcem a částí jejich dealerů dlouhodobě vyhrocená, přičemž od počátku bylo zájmem AMSP ČR spor urovnat. Za tímto účelem bylo kontaktováno vedení Hyundai Motor Czech, kde AMSP ČR nabídla vedení společnosti, že je připravena převzít roli mediátora celého konfliktu s cílem najít kompromis přijatelný pro všechny strany sporu. Návrh AMSP ČR byl vedením Hyundai odmítnut.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR k tomu uvádí: „Rozumím přiměřeně agresivnímu způsobu prodeje a tvrdému obchodnímu vyjednávání. Chápu i ambice managementu Hyundai Motor Czech a respektuji vysoké nároky na jejich dealery. Ale způsob, jakým se Hyundai chová ke svým prodejcům, kteří dlouhodobě investují do značky Hyundai, vybudovali na společném partnerství často rodinné firmy, je podle našeho názoru zcela v rozporu s etikou, kterou dovozce paradoxně vyžaduje od svých dealerů. Nutit prodejce prodávat pod nákupní cenou a vytvářet tím jejich záporný hospodářský výsledek bez faktické garance dorovnání vzniklé ztráty je šikana a nemá s regulérním obchodem nic společného.“

Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ_2015_11_24_AMSP_CR_Praktiky_Hyundai_Motor_Czech_vuci_svym_dealerum_jsou_neprijatelne.doc TZ_2015_11_24_AMSP_CR_Praktiky_Hyundai_Motor_Czech_vuci_svym_dealerum_jsou_neprijatelne.doc (99,00 KB)