Pět po sobě prohraných soudů, včetně toho arbitrážního a nesplacený dluh ve výši 57 milionů korun. To je vizitka českého importéra Hyundai Motor Czech (HMCZ), který odchází poražen ze sporu s bývalými dealery, koordinovanými Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR). Poslední hřebíček do korporátní rakve Hyundai v ČR zatloukli včera její tuzemští manažeři. Místo uznání porážky a zaplacení dlužné částky se HMCZ rozhodl vydírat postižené dealery a po každém požaduje 31 milionů Kč za „kolektivní bojkot.“ Aby se podobným krokům do budoucnosti zabránilo, připravuje AMSP ČR návrh na rozšíření zákona o významné tržní síle, který by platil nejen v potravinářsko-zemědělské sféře, ale i v jiných odvětvích.
Trvalé zneužívání dominantního postoje importéra, zneužívání směnek, zastrašování a absurdní pokuty v řádech milionů korun. To jsou signifikantní znaky chování druhého největšího distributora vozů na českém trhu. Politika Hyundai postavila více jak polovinu dealerské sítě do situace, kdy museli prodejci ukončit spolupráci s HMCZ, neboť se většina z nich dalším prodejem vozů vystavovala velkým právním rizikům. Vzhledem k tomu, že postižené firmy jsou rovněž členové AMSP ČR, zahájila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR koordinaci celého sporu na několika úrovních. Zabezpečila jednotný postoj a právní postup postižených dealerů. Současně asociace vytvořila jednotné právní zázemí, zajistila účetní audity a zahájila jednání se zainteresovanými stranami.
Výsledkem byla postupná vítězství bývalých dealerů, a to jak v rámci arbitrážního soudu, tak u soudů první a druhé instance, které všechny daly za pravdu nezávislým prodejcům. Soudy tak jednoznačně potvrdily, že velké korporace si nemohou dělat se svými obchodními partnery co se jim zlíbí a malé firmy mají právo na vyvážený obchodní vztah. Prokazatelný dluh Hyundai vůči bývalým dealerům přitom není nezanedbatelný a činí 57 milionů korun bez započítání úroku z prodlení.
Místo uznání rozhodnutí nezávislých soudů a ukončení sporu zaplacením dlužné částky se ale společnost HMCZ rozhodla pokračovat v zastrašovací politice a rozeslala včera všem svým postiženým věřitelům předžalobní výzvu, v rámci které požaduje od každého bývalého dealera absurdních 31 milionů korun za „kolektivní bojkot prodeje vozů značky Hyundai.“ Zcela jiný názor ovšem má Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře, který jednoznačně rozhodl, že práva dealerů porušil Hyundai a jejich odstoupení od smlouvy bylo nevyhnutelné. „V návaznosti na toto porušení zákonných povinností bylo dealerům fakticky znemožněno podnikat,“ doslova uvedl arbitrážní soud.
„Tvrzení o kolektivním bojkotu je ukázkou, kam až může dojít zneužití dominantního postavení velké firmy vůči svým obchodním partnerům“, říká předseda představenstva Spolku autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai Bohumil Boura. „Již 35 měsíců se bráníme nekalým praktikám velké korporace. Nastavení diskriminačních podmínek vyvolalo naši snahu společně zasednout k jednacímu stolu a pokusit se nastavit rovné partnerské podmínky regulérního obchodního vztahu. Výsledkem byla pokračující arogance a neochota k jakékoliv dohodě, což v důsledku znamenalo to, za necelé tři roky byly zlikvidovány desítky dealerství Hyundai v ČR,“ dodává Bohumil Boura.
AMSP ČR v těchto dnech proto připravuje podklady pro rozšíření zákona o významné tržní síle, který dnes začíná velmi dobře plnit svojí funkci ve vztahu dodavatele a odběratele potravin i na další odvětví. „Nevidíme důvod, proč by měl platit pouze pro zemědělsko-potravinářské produkty, když dochází k porušování obchodních vztahů i v jiných odvětvích,“ upozorňuje Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, a ke sporu bývalých dealerů a HMCZ dodává: „Rezolutně odmítáme korporátní zastrašování ze strany Hyundai. Místo, aby uznala porážku, tak se pokouší udělat ze svých věřitelů dlužníky. Skutečnost je taková, že to je jen oddálení povinnosti zaplatit dluhy.“
Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ_HMCZ.docx (120,21 KB)