Exportní strategie ČR 2012–2020 se místo akčního dokumentu, podporujícího tuzemské vývozce začíná stávat akademicko-funkcionářským cvičením, kterému chybí jakákoliv akčnost. Potvrzují se tak zásadní připomínky Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR z roku 2012, která varovala před příliš komplikovanou implementací bez systémové kontroly výstupů a vazby na aktuální dění ve světě.
AMSP ČR proto vítá snahu MPO a MZV udělat zásadní změny v koncepci podpory exportu, přičemž navrhuje okamžitou redukci dvanácti pracovních týmů na pět, úzké provázání cílů exportních s národními cíli inovační a investiční podpory a nastavení jednoduchého a účinného systému řízení celé Strategie. Další klíčovou připomínkou je odklon od tzv. prioritních a zájmových teritorií k odvětvové podpoře.
Předseda AMSP ČR Karel Havlíček k tomu dodává: „Žijeme v nesmírně dynamické době, co platilo včera je často již dávnou minulostí. Více jak kdy jindy se mění atraktivnost světových destinací, stejně jako exportní produkty našich firem. Vznikají nová odvětví a nebývale roste apetit malých firem exportovat výrobky, služby nebo třeba znalosti. Kdo si chce dnes v mezinárodním byznyse zachovat dlouhodobou výkonnost, musí být připraven v krátkém čase změnit jak zažité mechanismy, tak třeba exportní teritoria. Tomu musí odpovídat i vládní přístup k exportní podpoře. Pokud neseskočíme rychle z hrušky dolů, budeme stát za chvíli opodál.“
Hlavní připomínky AMSP ČR k Exportní strategii 2012-2020:
AMSP_CR_k_Exportni_strategii.pdf (465,27 KB)