V rámci jednání o tak zvaném Antibyrokratickém balíčku IV předložila Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky (AMSP ČR) v rámci připomínkového řízení několik desítek návrhů na změny, které by podnikatelům pomohly snížit jejich administrativní zátěž a zjednodušit každodenní činnost.
„Díky soustavné komunikaci s podnikatelskou obcí máme široké znalosti těch oblastí, které zatěžují jak menší podnikatelské subjekty, tak i živnostníky. Do našeho podnětu jsme vložili většinu z těch, které mají obecnou platnost, tedy které se týkají široké podnikatelské obce,“ uvedl předseda představenstva AMSP ČR Josef Jaroš.
Zdůraznil zároveň, že v některých případech jde o návrhy, které by znamenaly rozsáhlejší legislativní změny, a vyžadují pokud možno širokou politickou shodu. „Zároveň však vycházíme z toho, že všechny významnější politické strany deklarovaly v minulosti a deklarují i nyní svou vůli přispět k rozvoji podnikání v naší zemi. Nyní tedy máme pohromadě dokument, který dosti konkrétně popisuje téměř čtyřicet kroků, jejichž uskutečnění by opravdu umožnilo dynamičtější rozvoj podnikatelské činnosti v zemi,“ dodal Josef Jaroš.
Mezi navrhované změny patří mimo jiné zavedení principu formální pravdy v případě uvádění údajů do formulářů, rejstříků a na dalších místech. Podnikatel čestným prohlášením potvrdí pravdivost, za kterou pak ručí, ale v danou chvíli informace nedokládá. Je však povinen pravdivost doložit potřebnou dokumentací v případě kontroly nebo sporu, a to včetně faktu, že ukážou-li se informace jako nepravdivé, nese následky svého jednání.
Navrhován je také rejstřík vedených soudních sporů, který by byl dálkově dostupný podnikatelské obci a sloužil k lepší informovanosti účastníků trhu a k eliminaci informační asymetrie, nebo vytvoření systému automatického doplňování některých údajů do daňových přiznání tam, kde jsou informace státní správě známy z jiných zdrojů. Z této oblasti je navrženo také zavedení povinnosti pro státní orgány zjišťovat si aktivně ty údaje, které již podnikatel či občan poskytl státním orgánům či institucím při jiné příležitosti, tedy zabránit duplicitnímu a násobnému sdělování stejných údajů vícero institucím, což je naprosto běžná praxe výrazně zatěžující podnikatelské prostředí. Jiným z doporučených kroků je co nejširší zavedení principu mlčení státu = souhlas, což by při aplikaci rozumné lhůty například 60 dnů znamenalo zvýšení podnikatelské jistoty a předvídatelnosti prostředí. AMSP ČR také doporučuje, aby byly prověřeny různorodé lhůty uváděné v české legislativě pro činnost především státních orgánů či orgánů místní správy a samospráv a aby byly tyto lhůty zkráceny na úroveň běžnou v komerční sféře.
„Podnikatelům, a v tomto případě všem, nejen malým a středním, by výrazně pomohlo i projasnění a zjednodušení pravidel a podmínek pro zahraniční pracovníky a celkově reforma předpisů souvisejících s pracovní migrací,“ dodal Josef Jaroš jako další z příkladů návrhů AMSP ČR.
Čtvrtý antibyrokratický balíček by měl být projednán a přijat ještě v tomto volebním období, to znamená během necelého jednoho roku. AMSP ČR nepředpokládá, že by bylo technicky možné zahrnout do něj všechny předložené požadavky. Josef Jaroš k tomu dodává: „Samozřejmě nemůžeme nikdy vzdát náš boj za lepší podnikatelské prostředí, takže o našich návrzích, které nenajdou podporu nyní nebo se budou zdát vládě příliš složité k prosazení, budeme jednat s vládou příští, ať již bude složená jakkoliv. Kabinety přicházejí a odcházejí, ale podnikatelské prostředí je zde stále a pokud chceme prosperovat, musí být co nejlepší, musí podnikání podporovat a ne dusit.“