Bič bez cukru: Zahajujeme semináře ke kontrolním výkazům DPH

Praha, 19.8.2015. Dlouho dopředu obsazený seminář k fungování nově zaváděného povinného kontrolního výkazu daně z přidané hodnoty pořádala dnes AMSP ČR spolu se svým kolektivním členem AČCKA (Asociace českých cestovních kanceláří a agentur). AMSP ČR tím zahajuje cyklus pracovních setkání s podnikateli s cílem detailně vysvětlit, jak se na nové opatření připravit. Firmy se nejvíce zajímaly o lhůty a sankce za nedodržení povinnosti. Z důvodu mimořádného zájmu budeme v setkáních na toto téma pokračovat až do konce roku.

Zavedení kontrolního výkazu znamená velmi zjednodušeně to, že každý plátce DPH bude muset každý měsíc odevzdat kompletní přehled všech vystavených a přijatých faktur od jiných plátců (včetně čísla každé faktury, data, identifikace protistrany atd.), a to bez ohledu na své zdaňovací období. Pro živnostníky (fyzické osoby) se podařilo uhájit čtvrtletní periodu odevzdávání výkazu.

„Rozumíme snaze státu omezit daňové úniky, ale k daňovému přiznání a souhrnnému hlášení tak přibyl další výkaz. Zcela kompatibilní s účetním zpracováním dokladů nebude, a to v reálu znamená určitou administrativu navíc, na což jsme upozorňovali již v době připomínkování nového opatření. V tuto chvíli proto zahajujeme sérii odborných seminářů, aby se všichni s předstihem na změnu připravili“, upřesňuje místopředsedkyně AMSP ČR Pavla Břečková.

Na semináři vystoupili jak zástupci Finanční správy, tak odborníci z poradenské firmy SAMAK TAX s.r.o. „Pro větší firmy jde poměrově o náklad menší, ale pro malé firmy to může být významné. Nejde o zcela triviální výkaz, bude vyžadovat alespoň drobné technické řešení v podobě úpravy softwaru. To nese náklad finanční,“ doplňuje Pavla Břečková.

Prosadit se naopak podařil komunikační kanál přes datovou schránku, které mají podnikatelé povinně zřízeny – původně vládní návrh počítal jen s elektronickým podáním přes EPO.

Daňové úniky na DPH údajně činí až 80 miliard ročně a je pravdou, že tato daň je k obcházení nejnáchylnější. Jiří Fojtík, ředitel Sekce metodiky a výkonu daní Generálního finančního ředitelství na semináři uvedl, že státní pokladně toto opatření přinese přibližně 10 mld. ročně. Důvodová zpráva k úpravě zákona bohužel vůbec nehodnotí náklady na podnikatelské subjekty (RIA), které v reálu zavedení nové povinnosti zaplatí, a to přesto, že vláda avizovala nezvyšování zátěže.

Odzbrojující však jsou zejména velmi krátké lhůty a sankce bez možnosti jakékoli úlevy v krizových momentech, do nichž se firma může dostat, když například účetní náhle onemocní. Místopředsedkyně AMSP ČR k tomu dodává: „Zastupitelnost v malých a středních firmách je obecně velký problém, a mít jen pro tento případ „záložní kvalitní účetní“, jak doporučuje Finanční správa, je z říše utopie.“

Sankce za opožděné podání (bez výzvy správce daně) je 1.000,- Kč, po výzvě v náhradní lhůtě pak již 10.000,- Kč. Nepodáte-li vůbec, pak zaplatíte 50.000,- Kč. Úlevu ani prominutí navíc zákon neumožňuje, správce daně tak pokutu vlastně musí vyměřit, ať byl důvod zpoždění jakýkoli. AMSP ČR proto neprodleně zahájí s Ministerstvem financí diskusi o možnosti úlevy či úplného prominutí, prokáže-li se, že se jedná o firmu, která jinak plní vůči státu svoje povinnosti.

STAN_2014_06_24_Kontrolni_vykaz_novela_DPH_2014_NAVRH_PB.doc STAN_2014_06_24_Kontrolni_vykaz_novela_DPH_2014_NAVRH_PB.doc (93,50 KB)

1. Ing. Pavla Břečková, Ph.D., místopředsedkyně představenstva AMSP ČR, Ing. Jiří Fojtík, ředitel Sekce metodiky a výkonu daní Generálního finančního ředitelství, Lenka Rigo, daňový poradce SAMAK TAX s.r.o.
1_1.JPG

2. Ing. Roman Škrabánek, prezident AČCKA, Ing. Pavla Břečková, Ph.D., místopředsedkyně představenstva AMSP ČR
2_1.JPG

3. Ing. Jiří Fojtík, ředitel Sekce metodiky a výkonu daní Generálního finančního ředitelství
4_1.JPG

4. Lenka Rigo, daňový poradce SAMAK TAX s.r.o.5_1.JPG