Praha, 19.8.2015. Dlouho dopředu obsazený seminář k fungování nově zaváděného povinného kontrolního výkazu daně z přidané hodnoty pořádala dnes AMSP ČR spolu se svým kolektivním členem AČCKA (Asociace českých cestovních kanceláří a agentur). AMSP ČR tím zahajuje cyklus pracovních setkání s podnikateli s cílem detailně vysvětlit, jak se na nové opatření připravit. Firmy se nejvíce zajímaly o lhůty a sankce za nedodržení povinnosti. Z důvodu mimořádného zájmu budeme v setkáních na toto téma pokračovat až do konce roku.
Zavedení kontrolního výkazu znamená velmi zjednodušeně to, že každý plátce DPH bude muset každý měsíc odevzdat kompletní přehled všech vystavených a přijatých faktur od jiných plátců (včetně čísla každé faktury, data, identifikace protistrany atd.), a to bez ohledu na své zdaňovací období. Pro živnostníky (fyzické osoby) se podařilo uhájit čtvrtletní periodu odevzdávání výkazu.
„Rozumíme snaze státu omezit daňové úniky, ale k daňovému přiznání a souhrnnému hlášení tak přibyl další výkaz. Zcela kompatibilní s účetním zpracováním dokladů nebude, a to v reálu znamená určitou administrativu navíc, na což jsme upozorňovali již v době připomínkování nového opatření. V tuto chvíli proto zahajujeme sérii odborných seminářů, aby se všichni s předstihem na změnu připravili“, upřesňuje místopředsedkyně AMSP ČR Pavla Břečková.
Na semináři vystoupili jak zástupci Finanční správy, tak odborníci z poradenské firmy SAMAK TAX s.r.o. „Pro větší firmy jde poměrově o náklad menší, ale pro malé firmy to může být významné. Nejde o zcela triviální výkaz, bude vyžadovat alespoň drobné technické řešení v podobě úpravy softwaru. To nese náklad finanční,“ doplňuje Pavla Břečková.
Prosadit se naopak podařil komunikační kanál přes datovou schránku, které mají podnikatelé povinně zřízeny – původně vládní návrh počítal jen s elektronickým podáním přes EPO.
Daňové úniky na DPH údajně činí až 80 miliard ročně a je pravdou, že tato daň je k obcházení nejnáchylnější. Jiří Fojtík, ředitel Sekce metodiky a výkonu daní Generálního finančního ředitelství na semináři uvedl, že státní pokladně toto opatření přinese přibližně 10 mld. ročně. Důvodová zpráva k úpravě zákona bohužel vůbec nehodnotí náklady na podnikatelské subjekty (RIA), které v reálu zavedení nové povinnosti zaplatí, a to přesto, že vláda avizovala nezvyšování zátěže.
Odzbrojující však jsou zejména velmi krátké lhůty a sankce bez možnosti jakékoli úlevy v krizových momentech, do nichž se firma může dostat, když například účetní náhle onemocní. Místopředsedkyně AMSP ČR k tomu dodává: „Zastupitelnost v malých a středních firmách je obecně velký problém, a mít jen pro tento případ „záložní kvalitní účetní“, jak doporučuje Finanční správa, je z říše utopie.“
Sankce za opožděné podání (bez výzvy správce daně) je 1.000,- Kč, po výzvě v náhradní lhůtě pak již 10.000,- Kč. Nepodáte-li vůbec, pak zaplatíte 50.000,- Kč. Úlevu ani prominutí navíc zákon neumožňuje, správce daně tak pokutu vlastně musí vyměřit, ať byl důvod zpoždění jakýkoli. AMSP ČR proto neprodleně zahájí s Ministerstvem financí diskusi o možnosti úlevy či úplného prominutí, prokáže-li se, že se jedná o firmu, která jinak plní vůči státu svoje povinnosti.
STAN_2014_06_24_Kontrolni_vykaz_novela_DPH_2014_NAVRH_PB.doc (93,50 KB)
1. Ing. Pavla Břečková, Ph.D., místopředsedkyně představenstva AMSP ČR, Ing. Jiří Fojtík, ředitel Sekce metodiky a výkonu daní Generálního finančního ředitelství, Lenka Rigo, daňový poradce SAMAK TAX s.r.o.
2. Ing. Roman Škrabánek, prezident AČCKA, Ing. Pavla Břečková, Ph.D., místopředsedkyně představenstva AMSP ČR
3. Ing. Jiří Fojtík, ředitel Sekce metodiky a výkonu daní Generálního finančního ředitelství
4. Lenka Rigo, daňový poradce SAMAK TAX s.r.o.