Ve čtvrtek 3. listopadu získalo dalších 19 produktů oprávnění užívat některou ze značek v Programu Česká kvalita. Ocenění převzali zástupci firem na slavnostním večeru pořádaném pod záštitou ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka a 1. místopředsedy Senátu Přemysla Sobotky, který také jedno z ocenění přijel osobně předat.
Mohlo by se zdát, že ocenění Česká kvalita jsou důležitá jen pro běžné spotřebitele. Ovšem není tomu tak. Česká kvalita, pokud se správným způsobem marketingově uchopí, může být velmi silným marketingovým nástrojem. Nejmarkantnější výhody nabízí účast v programu začínajícím, nebo méně známým podnikatelům, popřípadě těm, kdo uvádí na trh nový výrobek či službu.
Na každou novinku, která nepochází od renomovaného dodavatele, pohlíží trh s nedůvěrou. Proto je mnohem těžší prodat třeba i velmi kvalitní výrobek neznámé značky, než standardně kvalitní produkt, který již na trhu je po delší čas. A právě nedůvěru, kterou může obchodník či spotřebitel k novince cítit, může značka kvality pomoci rozptýlit. Co může zákazník chtít více, než vládním programem garantovanou jistotu, že výrobek, nebo službu, podrobila přísnému zkoumání autorizovaná zkušebna a prohlásila je za nadstandardně kvalitní?
Značka v programu Česká kvalita tak může velmi usnadnit pronikání na trh, označené zboží se nemusí tolik podbízet cenou a jeho dodavatel může v propagaci nezávisle ověřenou kvalitu komunikovat jako významnou konkurenční výhodu. Tato konkurenční výhoda se dá postavit do protikladu k nekvalitním, zejména asijským výrobkům, které zaplavují nejen český trh. Podle hlášení jednotného evropského systému RAPEX, který varuje před nebezpečnými výrobky, přichází na trh EU přes 52 % nebezpečných výrobků jen z Číny.
„Na nebezpečí, plynoucí z velkého množství nebezpečných výrobků z dovozu, které se objevují na našem trhu, je třeba neustále upozorňovat spotřebitele“, říká Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR. „Jen systém RAPEX letos v prvním pololetí nově zveřejnil více než 700 nebezpečných výrobků, které se objevily na trhu v zemích Evropské unie. A více než čtvrtinu z nich tvoří hračky a další zboží pro děti.“
Zejména výrobci zboží určeného dětem by se měli spolupodílet na osvětě a více upozorňovat rodiče na nebezpečí, které se za zdánlivě levnými hračkami, botičkami či oblečením z Asie skrývá. Rodiče si často myslí, že levnější zboží pro děti má pouze nižší životnost a na tu jsou – v zájmu nižší ceny – ochotni přistoupit. Ve skutečnosti je zde riziko vážného poškození zdraví, od doživotní deformace nohou, po obtížně léčitelné ekzémy, astma a další choroby.
Občané se bohužel při nákupu příliš spoléhají na stát. Věří, že by se nebezpečné zboží na trh nemělo dostat, a když, tak jen v ojedinělých případech. Osvětlit jim skutečný stav věcí je úkol nejen pro státní organizace, ale také pro každého českého podnikatele.
„Žádný stát na světě nemůže garantovat svým občanům, že je stoprocentně ochrání před nákupem nekvalitního či nebezpečného zboží. A jednou z cest, jak se můžou spotřebitelé sami před takovými produkty chránit je systém značek ověřené kvality, jakým je například v naší zemi Program Česká kvalita. Musíme ale nabídnout dostatečně široký sortiment oceněného zboží, aby měl zákazník, který kvalitu na trhu hledá, skutečně dostatečnou možnost výběru“, vysvětluje Pavel Ryšánek, místopředseda Řídícího výboru Programu Česká kvalita. „To není jen úkol pro nás, ale i pro podnikatele, kteří by se měli o značky v Programu Česká kvalita více ucházet a nabízet kvalitní oceněné české zboží zákazníkům.“
V programu Česká kvalita je nyní 20 značek, které umožňují ocenit prakticky jakýkoli kvalitní výrobek či službu. Stačí si na webových stránkách www.ceskakvalita.cz některou z nich vybrat, vyžádat si od jejího správce přihlášku a podmínky a podstoupit ověření kvality ve zkušebně. Program je podporován ministerstvem průmyslu a obchodu a provozován neziskovými organizacemi, takže náklady na získání značky sestávají prakticky jen z nákladů na ověřování kvality. Pokud je pak značka správně využita v marketingu, náklady se musí velmi rychle vrátit.
Seznam nově oceněných výrobků a služeb na Večeru s Českou kvalitou, 3. listopadu 2011:
Česká kvalita – Zdravotně nezávadná obuv – bota pro Vaše dítě ŽIRAFA
Konsorcium T+M s.r.o. kolekce dětské letní, celoroční a vycházkové usňové obuvi
DZO s.r.o. kolekce dětské vycházkové obuvi s pevným vedením paty
Česká kvalita – Práce postižených
Občanské sdružení Náruč,
sociální firma Modrý domeček projekt Modrý domeček – konkurenceschopný sociální podnik
Pestrá společnost o.p.s. kynologické služby pro zdravotně postižené
Česká kvalita – QZ – zaručená kvalita
Ing. Jaroslava Mudráková – Radetex dětské bavlněné čepice s trendy designem
JITEX COMFORT s.r.o. kolekce funkčního termoprádla
Česká kvalita – Osvědčeno pro stavbu
REHAU, s.r.o. okenní systém GENEO
LAUFEN CZ, s.r.o. sanitární keramika značky JIKA
HOBAS CZ spol. s r.o. trubky a kompletační prvky HOBAS
Česká kvalita – ESČ
ELEKTRODESIGN ventilátory spol. s r.o. elektrické ohřívače MBE a IBE
Lamela Electric, a.s. silové kabely se zvýšenou odolností proti šíření plamene
Česká kvalita – Certifikované služby IT
NextiraOne Czech s.r.o. IT služby – All in one Service
Česká kvalita – Bezpečné hračky
MALÝ GÉNIUS s.r.o. pěnové koberce, puzzle a didaktické hračky
Česká kvalita – Hřiště-sportoviště-tělocvična-ověřený provoz
Městská část Praha 1 Sportovní hřiště, Masná ulice Praha 1
Statutární město Pardubice
Městský obvod Pardubice VII Víceúčelové zatravněné sportovní hřiště, Lesopark J. Potůčka
Česká kvalita – Czech Made
Vinné sklepy Valtice, a.s. Rulandské modré, jakostní víno odrůdové
SaM silnice a mosty a.s. Mostní a silniční stavitelství
Švamberk.com, SE Projektové financování výstavby a regenerací bytových domů, tvorba
projektů pro dotace, komplexní finanční poradenství
Česká kvalita – Q 21- prodejna 21. století
Karlova pekárna, s.r.o. prodejna Vaňkovka Brno