Česká spořitelna nabízí důležité informace o akvizicích a fúzích

Každým rokem se zvyšuje počet firem, které zcela nebo zčásti změní majitele. Důvodem jsou posilující ekonomika, dostatek likvidity na straně kupujících i ochota bank fúze a akvizice podpořit levnými úvěry. Mnozí majitelé firem cítí, že právě nyní mohou za svou firmu dostat více než kdy dříve.

Většina domácích firem se na přelomu tisíciletí teprve přibližovala západním standardům. Dnes je situace odlišná – náš trh s firmami je vyspělý a české firmy nakupují nejen v Česku, ale i v zahraničí. Oproti minulosti je zde také rozvinutý trh s akvizičním financováním, který celému odvětví dává potřebnou dynamiku

„Obtížné je najít správného kupce, zájemců o nákup kvalitní firmy je vždy dost. Kontaktů máme stovky, ročně provedeme desítky transakcí,“ říká výkonný ředitel Corporate Finance České spořitelny Antonín Piskáček, který začínal na trhu fúzí a akvizic (M&A) před 17 lety.

Zkusit si ocenit firmu může každý na webu www.valuacnikalkulacka.cz, kde je elektronická kalkulačka, která jednoduše a názorně ukazuje, jak se cena firmy vypočítává. Výpočet je ale pouze orientační a nezachycuje konkrétní parametry a specifika firmy, které mají rozhodující vliv na její hodnotu.

„Když chce majitel vědět více, připravíme mu detailnější a přesnější valuaci. Vycházíme z obchodního plánu společnosti na několik let dopředu, který buď firma rovnou má, nebo jí ho pomůžeme sestavit. Tento plán zachytí výnosy a jejich růst, související náklady, potřebu investic a podobně. Z plánu vypočítáme volné cash flow, tedy to, kolik je firma svému majiteli schopna vydělávat. Toto budoucí cash flow následně převedeme na současnou hodnotu a dospějeme k valuaci společnosti,“ dodává Antonín Piskáček.

Podle něj podobně postupují i zájemci o koupi. Česká spořitelna připravila speciální web na téma fúzí a akvizic, kde zájemci o nákup či prodej firmy získají všechny potřebné základní informace. Více na: www.investicniweb.cz/akvizice

„Kvalitní akviziční poradce má přehled o tom, kdo by o firmu mohl mít zájem. Tedy najde kupce. Zná také reálné ceny na trhu. Dále pak celý proces prodeje organizuje se znalostí toho, jak má taková transakce vypadat po obchodní i právní stránce. To je velice důležité, uzavření obchodu je totiž náročný úkon i proto, že vyžaduje značné organizační úsilí,“ tvrdí Antonín Piskáček z České spořitelny.