Český silniční přepravce převáží i vozidlo papeže

Ze čtyř aut se za pětadvacet let rozrostl na 320 vozidel. Silniční přepravce O.K. Trans denně přepraví přes tři tisíce tun nákladu. Když se papež rozhodne navštívit Česko, převáží z Vatikánu jeho robustní obrněný papamobil.

Pokud se bude dařit našim zákazníkům, může se dařit i nám.

Krátce po skončení socialismu v tehdejším Československu založil pan Vladimír Starosta s pány Danielem Musilem, Josefem Zderadičkou a Václavem Zderadičkou společnost O.K. Trans Praha. „To začaly ohromné starosti. Práce, práce, práce, zvlášť, když jsme to chtěli dělat poctivě a tak, abychom obstáli,“ vzpomínal Vladimír Starosta st. při 25. výročí založení O.K. Transu v červnu 2015 a vybavoval si: „Manželka objednávala první liazky už v prosinci 1989 na mé jméno. Pak jsme se dali dohromady a začínali s pěti auty. Měl jsem v sobě tu podnikavost. Velmi mě to bavilo, byla to úžasná doba. Já jsem měl dopravu už v roce 1968.“ Vedení společnosti s velkým zármutkem oznámilo, že ve středu 1. listopadu 2017 zemřel po dlouhé nemoci ve věku 76 let jeden ze zakladatelů O.K. Trans Praha Vladimír Starosta starší.

O.K. Trans Praha se specializuje na silniční přepravu nákladů, ať jde o vnitrostátní dopravu, dovoz či vývoz v zemích Evropské unie, i mimo ni. Původně majitelé začínali se čtyřmi, pak s devíti vozidly, v roce 2015 měla firma  flotilu 320 aut, z toho 300 aut značky SAF. Řidičům vyhovuje komfort a prostor kabiny, spolehlivost provozu.   Počet vozidel s ekologickou normou EURO 6 má narůstající trend.

Společnost denně přepraví přes 3000 tun nákladu pro více jak 30 významných značek.

Stejně jako počet vozidel, stoupají každoročně i tržby. Zatímco v roce 2000 činily 0,5 miliardy Kč, v roce 2010 okolo jedné miliardy Kč, v roce 2015 se šplhaly k 1,5 miliardám Kč. Firma se může pochlubit tím, že při každé návštěvě papeže v ČR mu vozí jeho robusní obrněný papamobil z Vatikánu. Přestože už firma není malou společností, stále si zakládá na tradici, rodinných vztazích – není výjimkou, že zaměstnává celé rodiny.[1]

Součástí nabídky firmy je i logistika a služby s ní spojené.  Vlastní sklad v obci Chýně disponuje prostorem 10 000 metrů čtverečních, moderním regálovým systémem.  Firma přebírá roli poskytovatele všech logistických operací v rámci dodavatelského řetězce, od výrobní linky až po distribuci finálních výrobků ke konečnému zákazníkovi. Stává se tak spolehlivým partnerem, který optimalizuje celý dodavatelský řetězec s ohledem na trvale udržitelný rozvoj. Denně přepraví přes 3 000 tun nákladu pro více jak 30 významných značek (Ikea, Coca-Cola, Juta, Pet center, Orifarm, atd.)

 

Bez moderního IT by to nešlo ….

Systém Webdispečink je propojen s Microsoft Dynamics NAV. Firma má  přehled o tom, kde se vozidlo pohybuje, kdy nakládá a vykládá na určených distribučních místech. Řidiči na tabletu potvrzují příjezdy a odjezdy z nakládek a vykládek a komunikují s dispečinkem. Každou jednotlivou přepravu lze detailně sledovat a vyhodnotit. Spolu s každou položkou sledování se zároveň přenáší údaj o stavu tachometru a spotřebě paliva. V oblasti dopravy informační systém umožňuje sledovat pohyb zboží zákazníka a informovat o případném odchýlení z předem určené trasy přepravy, hlídat čas příjezdu na nakládku i čas dojezdu na vykládku.

Jako WMS pro řízení skladu používá O.K. Trans Praha systémy HorryWin a TermOS pro terminály čárového kódu. V oblasti logistiky lze pomocí nástrojů traceability (vysledovatelnosti) dohledat konkrétní zboží od jeho přijmu na sklad po doručení koncovému zákazníkovi.Informační systém O.K. Trans Praha umožňuje ve všech oblastech poskytovaných služeb datové propojení na ERP systém zákazníka, například objednávky přepravy nebo kompletní propojení v oblasti skladového hospodářství. Preferujeme propojení přes EDI komunikaci.

V informačních technologiích sleduje O.K. Trans Praha nejnovější trendy a zabudovává je do vlastního prostředí. Využívá například privátní i veřejný cloud, ať už pro databázové systémy nebo firemní emaily. O.K. Trans Praha nabízí zákazníkům pro online monitoring operací spojených s logistikou internetovou aplikaci LOGISTIKA online, která je dostupná přes běžně používané internetové prohlížeče.

Neusnout na vavřínech, stále vyhledávat nové zákazníky, nové trhy …

O.K.Trans Praha se stal od listopadu 2016 přepravním partnerem skupiny Ahold Delhaize, který v Česku provozuje obchody Albert. Smlouva je na dovoz potravin ze Španělska pro zimní období s trváním do 30.4.2017 a měla by zajistit cca 200 přeprav.

„Po dlouhé době jde o prolomení bariér, protože je to práce přímo pro významného zákazníka a nejde o spediční činnost,“ říká manažer obchodu a marketingu O.K. Trans Praha Václav Svoboda a doplňuje: „Pro nás je takový kontrakt úspěchem, ale také závazkem, protože jsme první a jedinou českou firmou, která pro Ahold Delhaize jezdí. Proto k celému projektu přistupujeme s veškerou odpovědností. Je to také samozřejmě výzva, abychom ukázali, že  O.K. Trans je tím správným partnerem pro takový objem přeprav.“ „Do spolupráce s O.K. Trans jsme pustili proto, že věříme, že O.K. Trans je dobrým partnerem v distribuci čerstvých potravin na evropské úrovni. Má dlouhodobé obchodní vazby se společností Bakker Divišov. Myslíme, že Ahold Delhaize a O.K. Trans mohou společně rozšiřovat spolupráci ve středně dlouhém i dlouhodobém výhledu,“ říká Roy Heijs, manažer nákupu skupiny Ahold Delhaize.[2]

 

…Ale i inovace nabízených služeb

Jako první v České republice začala O.K.Trans nabízet přepravní službu certifikovanými návěsy a přívěsy značky Fliegl na podvozcích DAF pro bezpečný převoz pneumatik Jsou uzpůsobené tak, aby se v nich gumy nehýbaly, především aby při nahnutí v zatáčkách nenapínaly plachtu a nepřesahovaly půdorys vozu. Zástupci O.K. Trans se podíleli na vývoji nástaveb, návěsů a přívěsů společně s odborníky německých firem Continental a Fliegl. Každá z firem vložila do projektu své know how a zkušenosti z transportu pneumatik.

„První impuls ke změně systému přepravy pneumatik jsme zaznamenali v polovině roku 2012 při jednáních se zástupci Continentalu, kteří specifikovali nové požadavky na bezpečnost převozu pneumatik,“ vysvětluje vznik unikátních transportních souprav Václav Svoboda, manažer obchodu a marketingu O.K. Trans Praha. „Ano, dříve jsme se občas potýkali s problémy. Především němečtí policisté jsou přísní, a pokud objevili soupravu, u níž pneumatiky napínaly plachtu, nenechali ji jet dál. Mimo vysoké pokuty jsme museli přistavit nové vozidlo k překládce pneumatik, což bylo výrazně ekonomicky nákladné,“ popisuje Svoboda.

 

Při měsících vývoje nového bezpečnostního systému navštívili inženýři O.K. Trans také veletrh IAA v německém Hannoveru. „Zkoumali jsme návěsy dvou společností, které měly certifikáty, ale ani jeden nám nevyhovoval. Byly příliš složité a z našeho pohledu ne zcela funkční. Proto jsme se rozhodli jít vlastní cestou a se společností Fliegl vymysleli jednodušší, ale bezpečný systém. Navíc přizpůsobený řidičům tak, aby ho dokázali jednoduše obsluhovat,“ dodává Svoboda. Nový bezpečnostní systém spočívá v hustším využití podélných hliníkových latí, na něž se zavěšují samonosné sloupky pospojované „pavučinou“ lan. Kromě řady u bočnic se pneumatiky skládají tzv. do stromečku.

 

Při zatěžkávací zkoušce naložil O.K. Trans v Otrokovicích novou soupravu s unikátním systémem zajištění pneumatikami a odvezl ji do Německa. „Týden jsme ji nechali pracovníkům vyhlášené německé zkušebny Dekra. Oni s ní jezdili na jejich polygonu. Po týdnu zkušebních testů Dekra oznámila, že navržené řešení je vyhovující a odpovídá požadovaným předpisům. Na základě toho vydala společnosti Fliegl certifikát stvrzující, že tato návěsová a přívěsová technika je schválená pro bezpečný transport volně ložených pneumatik. Pro naše partnery je to velmi významné. Mají informace, že chceme poskytovat ten nejlepší servis a pořád hledáme inovace s ohledem na bezpečnost,“ uzavírá Václav Svoboda.

Společnost O.K. Trans Praha spol. s r.o. realizuje v letech 2015 až 2018 projekt v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, Program Úspory Energie – Výzva I s názvem Snížení energetické náročnosti ve společnosti O.K. Trans Praha spol. s r.o. Projekt je spolufinancován Evropskou unií. Hlavním cílem projektu je realizace energetických úspor ve čtyřech celcích (infrastrukturách) společnosti O.K. Trans Praha spol. s r.o. v rámci jednoho čísla popisného, v areálu v obci Chýně, které povedou ke zefektivnění tepelného hospodářství a tím i značným energetickým i finančním úsporám žadatele. Tohoto cíle bude dosaženo realizací předkládaného projektu – provedení stavebních prací a nákupu a implementací technologií, jenž mají přímý vliv na úspory energií. Díky tomu společnost dosáhne roční úsporu nákladů na energiích o 50,8 %snížení spotřeby v MWh o 50,58 %.

 

O.K. Trans Praha spol. s r.o.

Sídlo společnosti: Hlavní 182, 253 01 Chýně

Den zápisu: 21. června 1990

IČ: 00473251, DIČ: CZ00473251

Klasifikace ekonomických činností 49 430 Silniční nákladní doprava

http://www.oktrans.cz/cs

+420 311 608 444, Email: obchod@oktrans.cz

 

 

Zdroje:

http://www.oktrans.cz/cs/clanek/15/spolecnost-o-k-trans-praha-se-stava-prepravnim-partnerem-retezce-ahold-delhaize

http://www.oktrans.cz/cs/zakladni-udaje

 

Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz

 

 


[1] http://www.oktrans.cz/cs/zakladni-udaje

[2] http://www.oktrans.cz/cs/clanek/15/spolecnost-o-k-trans-praha-se-stava-prepravnim-partnerem-retezce-ahold-delhaize