Zvýšení limitu pro plátcovství DPH na 2 miliony a změna režimu paušální daně
Ministerstvo financí vydalo návrh zákona, kterým s účinností od 1. ledna 2023 dojde ke zvýšení limitu pro povinnou registraci k DPH z 1 mil. Kč na 2 mil. Kč. Současný limit 1 mil. Kč platí v ČR od roku 2004, tj. při vstupu do Evropské unie (dále jen „EU“). EU umožní od roku 2025 členským státům implementovat navýšení limitu ze stávajících 35 000 EUR až na 85 000 EUR. ČR však požádala o možnost zvýšit limit na 2 mil. Kč již před účinností této směrnice. Dle vyjádření MF je předpoklad, že žádost ČR by na úrovni EU měla být schválena nejpozději v červnu letošního roku.
V souvislosti s plánovanou novelou by mělo též dojít k obměně využívání paušální daně. Aktuálně je vstup do paušální daně limitován částkou příjmů do 1 mil. Kč ročně. Ministerstvo financí plánuje zavést tři pásma paušální daně, kdy každé pásmo bude odvozeno primárně od výše příjmů a sekundárně od výdajového paušálu, respektive typu podnikatelské činnosti.
Aktuálně činí měsíční paušální záloha 5 994 Kč a zahrnuje minimální zdravotní pojištění (2 627 Kč), důchodové pojištění navýšené o 15 % (3 267 Kč) a symbolických 100 Kč na dani z příjmů. V případě zavedení tří pásem paušální daně by došlo k rozdílným měsíčním zálohám dle typu pásma. Dle návrhu by paušální záloha v prvním pásmu měla činit 6 500 Kč měsíčně, ve druhém 16 000 Kč měsíčně a ve třetím 26 000 Kč měsíčně.
Aktuální návrh je oproti stávajícímu režimu paušální daně komplikovanější a lze tak předpokládat, že v rámci připomínkování dojde ještě k určitým změnám.
Připravované novely zákona o dani z příjmů a zákona o dani silniční aktuálně projednávané Senátem České republiky
V průběhu května 2022 měl Senát České republiky projednávat vládní návrh zákona, který se týká novely zákona o dani z příjmů a zákona o dani silniční (sněmovní tisk č. 204).
1. Dílčí zrušení silniční daně
Předmětem daně jsou nově pouze silniční vozidla kategorie N2 a N3 a jejich přípojná vozidla kategorie O3 nebo O4, pokud jsou registrovaná v registru silničních vozidel v České republice. Osobní automobily kategorie M1, M2, lehké nákladní automobily kategorie N1, ale i autobusy nebudou již předmětem daně. Rovněž dochází ke snížení sazeb silniční daně, např. u zdanitelného vozidla kategorie N s kódem druhu karoserie BA a nejvyšší povolenou hmotností do 12 tun je daň ve výši 0 Kč.
2. Snížení výše nepeněžního příjmu při bezplatném využívání nízkoemisního služebního vozidla i pro soukromé účely
Poskytuje-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně nízkoemisní motorové vozidlo, bude se nově považovat za příjem zaměstnance částka ve výši 0,5% vstupní ceny vozidla. U ostatních vozidel je ponechána částka ve výši 1 % vstupní ceny vozidla.
Nízkoemisním motorovým vozidlem se dle přechodného ustanovení rozumí silniční vozidlo kategorie M1, M2 nebo N1, které nepřesahuje emisní limit CO2 ve výši 50 g/km a 80 % emisních limitů pro látky znečišťující ovzduší v reálném provozu podle přílohy I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6), v platném znění.
Snížení spotřební daně
S účinností od 1. června do 30. září 2022 dojde novelou zákona o spotřebních daních ke snížení spotřební daně z motorové nafty a bezolovnatého benzínu o 1,50 Kč na litr. Novela má za cíl zmírnit dopady rostoucích pohonných hmot jak na motoristy, tak na podnikatelský sektor.
Snížení spotřební daně by se mělo na celkové ceně pohonných hmot projevit ve vyšší částce, než je 1,50 Kč na litr, a to z důvodu, že spotřební daň vstupuje do základu daně pro výpočet DPH z pohonných hmot. Dle vyjádření Ministerstva financí by tak opatření mělo mít za vliv snížení cen až o 1,8 Kč na litr.
Dále dle Ministerstva financí bude kontrolováno, aby se snížená daň promítla do konečných cen pro řidiče. Předmětem monitoringu tak nemají být pouze provozovatelé čerpacích stanic, ale také distributoři pohonných hmot, kteří spotřební daň platí.
Ministerstvo financí bude též do konce září pokračovat v monitoringu výše prodejních marží, přičemž dle jeho vyjádření maximální efekt přijímaných opatření a cenového monitoringu MF by pohonné hmoty mohl zlevnit o cca 5,5 koruny na litr.
Článek pro Vás připravila spol. APOGEO Group, SE.