Distributorská síť stavebních materiálů Pro-Doma čítá přes osmdesát prodejen

Z jedné prodejny, kterou v roce 1990 založil Josef Mařinec, je dnes 82 obchodů. A tím ještě distributor stavebních materiálů Pro-Doma nekončí – do roku 2020 jich chce mít 150. Svou síť chce totiž firma vytvořit tak, aby měla svou prodejnu do 40 km od zákazníka.

„Dynamika a růst je v naší DNA“

Historie a rozvoj firmy

V roce 1990 pan Josef Mařinec st. na základě své touhy osamostatnit se zakládá rodinnou firmu s distribucí stavebního materiálu pro soukromé řemeslníky, stavební firmy a koncové zákazníky daného regionu.  Do roku 2009 se firma rozrůstá spíše intuitivně pod vedením „managementu samovládce“. V roce 2009 nastal pro firmu velký obrat, kdy společnost PRO DOMA získala krachující síť Bierhanzel Group, a.s. Touto akvizicí získala společnost nejen další síť poboček prodejen, ale také vysoce kvalitní manažery a stává se tak firmou řízenou se spoluúčastí externími manažery. V tomto období se firma začala také věnovat velkoobchodnímu prodeji. Každým rokem do portfolia společnosti přibývají další nové prodejny získané koupí nebo akvizicí.

Vývoj růstu počtu prodejen

Zdroj: https://www.pro-doma.cz/spolecnost/

Společnost  PRO-DOMA poskytuje svým zákazníkům profesionální poradenství o stavebních materiálech, tím umožňuje zákazníkům příjemnější nákup s kompletním a profesionálním servisem v oblasti sortimentu stavebních materiálů, potřeb pro řemeslníky, pro domácnost a potřeb pro zahradu.

Vizí společnosti je vybudovat nejširší síť vlastních a partnerských prodejen pod značkou PRO-DOMA, které budou zákazníka uspokojovat nejen v oblasti prodeje stavebních materiálů, ale i v dalších sortimentních oblastech a stát se tak jedním z klíčových lídrů na trhu. Jejím cílem je mít do roku 2020 minimálně 150 vlastních a partnerských prodejen, s posláním (misí) poskytovat svým zákazníkům široké portfolio produktů a služeb prostřednictvím geograficky dostupné pobočkové sítě - být každému zákazníkovi v ČR blíže než 40 km, s dedikovaným a sofistikovaně pracujícím odborným personálem.

 

Hodnoty jsou majitelem firmy stanoveny následovně, daly by se shrnout do 7S:

  1. Síla - být jeden z leaderů trhu.
  2. Stabilita – finanční, poziční, partnerská.
  3. Sortiment - pro váš dům cokoliv – to chceme poskytovat svým zákazníkům.
  4. Síť - geograficky dostupná síť vlastních poboček.
  5. Sofistikovanost – šikovnost a chytrost pro vysokou míru efektivity.
  6. Systémovost – uvědomujeme si, že velké firmy nemohou pracovat intuitivně s nekonečnou nutností improvizovat.
  7. Spolehlivost – ve své práci, ve vztahu ke svým obchodním partnerům, v respektování lidských hodnot a morálních principech.

Organizační struktura

Organizační struktura firmy je založena na hierarchickém uspořádání jednotlivých oddělení ve společnosti. Společnost PRO-DOMA, SE zaměstnává okolo 750 zaměstnanců a tímto se firma řadí mezi velké rodinné podniky. Rodinný podnik má pouze jednoho vlastníka bez výkonné role, který vlastní 100 % akcií podniku. Součástí rodinného podniku jsou jeho dva synové, kteří vykonávají dohled tzv. supervizi nad provozním řízením firmy. Hlavní výkonnou a řídící roli rodinného podniku vykonávají externí manažeři v útvarech ředitel, obchod a  marketing (nákup, oddělní logistiky, marketing, prodej) a ekonomika a majetek (Logistika zásob, správa sortimentu, palety, el. Komunikace, provoz, oddělení managementu změn a obchodního controllingu).  Od roku 1990 si rodinný podnik prošel dvěma formami organizace řízení. V samém začátku to byla forma, kdy veškerou pravomoc v rozhodování měl jenom sám majitel podniku Josef Mařinec, tedy forma managementu samovládce. V současnosti se na vrcholovém vedení podniku podílí externí manažeři, ovšem majetkový podíl má jen majitel. Tato forma se označuje za oddělení řízení a kapitálu. Podnik je řízen generálním ředitelem, kterému se zodpovídá obchodní ředitel a finanční ředitel. Majitel a jeho dva synové tvoří součást šesti členného týmu, který se pravidelně potkává při plánování strategie a hledání vhodné strategie pro dosažení stanovených cílů firmy. Na této radě rozhodování probíhá formou spravedlivého hlasování, ale konečné rozhodnutí může učinit sám majitel bez ohledu na výsledek hlasování. Řízení podniku probíhá na základě delegování pravomocí na vedoucí zaměstnance, kteří jsou zodpovědní za určitou oblast. Tito vedoucí pracovníci dál dohlížejí na plnění povinností svých zaměstnanců a jsou zodpovědní za provoz své pobočky nebo celého regionu. Vzhledem k velikosti rodinného podniku se tento způsob řízení dá označit za tzv. řízení pomocí systému.

Rozvoj zaměstnanců

V rámci obchodní strategie a profesního rozvoje svých zaměstnanců poskytuje podnik bezplatně školení všem pracovníkům související s výkonem jejich povolání. Mezi pravidelná školení patří školení pro vedoucí poboček, obchodní zástupce a prodejce v oblasti technologií realizace stavebních materiálů od hlavních tuzemských i zahraničních dodavatelů firmy. Zaměstnanci jednotlivých oddělení se účastní školení potřebných k výkonu jejich funkce. A dále jsou to školení pro rozvoj zaměstnanců odpovídající jejich pozici jako např. vedení týmu, komunikace se zákazníky apod. Zaměstnanci firmy jsou motivováni k lepším pracovním výsledkům výhodnými platovými podmínkami, odměnami nad rámec pravidelného měsíčního platu, speciální prémií za nadstandardní výkony. Dále mají možnost využívat zaměstnanecké výhody, které jim zaměstnavatel poskytuje – notebook, mobilní telefon, využití automobilu k soukromým účelům, flexi pasy a slevy na nákup sortimentu a služeb nabízených podnikem. Firma každoročně pořádá vánoční podnikový večírek pro všechny zaměstnance. Organickým i akvizičním růstem a rozložením prodejen v rámci celé České republiky vzniká ve společnosti PRO-DOMA velké množství pracovních příležitostí pro různé druhy profesí.

Produkt a vlastní značka

Společnost je významným hráčem na trhu a silný dominantní hráč v oblasti distribuce stavebního materiálů stavebním firmám, koncovým zákazníkům a velkoobchodu. Firma po celou dobu své existence dbá na kvalitu výrobků a produktů, která je srovnatelná s konkurencí. Od roku 2014 intenzivně pracuje na posílení vlastní značky, jak výrobou a distribucí vlastních produktů, tak marketingovou kampaní, která od roku 2016 vykazuje intenzivní charakter. Reflektuje na konkurenční výhody – např. poskytování služeb. Patří mezi ně profesionální poradenství o stavebních materiálech, informování o akčních slevách výrobců i dodavatelů stavebních materiálů, zpracování individuálních cenových nabídek, doprava  až na stavbu a skládání hydraulickou rukou, zprostředkování realizačních firem apod.

Budoucnost

Společnost má v plánu tradičně růst jak akvizičně, tedy nákupem dalších prodejen, tak organicky zvýšením výkonů stávající obchodní sítě. Zásadní očekávání spočívá v síti partnerských stavebnin, jimž bude dávána výrazná podpora. Cílem akvizic se stávají městské aglomerace s vysokou koncentrací obyvatelstva, jako jsou Praha, Ostrava, Plzeň. Také je naplánováno navýšení obratu o 10 % a to kombinací akvizic a zvýšením vlastního výkonu. Společnost PRO-DOMA, SE bude realizovat fúze a věnovat se příležitostem v oblasti akvizic vhodných subjektů. Také se bude věnovat precizaci obchodních i provozních procesů, aby dokázala čelit změnám na trhu distribuce stavebních hmot. Jedná se především o nové přístupy k cenotvorbě a tyto promítat směrem k zákazníkovi v oblasti individuálních cen. Rozvoj specializací vyhledáváním nového sortimentu, bude kopírovat aktuální trendy ve stavebnictví. Vše bude pokračovat v souladu se strategií, kterou prosazuje PRO-DOMA, SE ve všech svých aktivitách.[1]

 

Název: PRO-DOMA, SE,

Den zápisu: 24. října 2012, Rok založení: 1990

Sídlo: Budčická 1479, Újezd nad Lesy, 190 16 Praha 9

IČ: 242 35 920, DIČ: CZ24235920[2]

http://www.pro-doma.cz/

Recepce - Centrála společnosti: recepční, Mobil: +420 778 408 408, Tel.: +420 323 666 813, Email: info@pro-doma.cz

Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz

Zdroj: BAJEROVÁ, Lucie. Obchodní strategie a její uplatnění v praxi rodinné firmy. Bakalářská práce. Praha: VŠFS, a.s. Fakulta ekonomických studií. Katedra řízení podniku a podnikové finance. 2017. Vedoucí práce Naděžda Petrů.

 

 


[1] Čerpáno z firemních materiálů firmy PRO-DOMA, SE a z rozhovoru s Danielem Křížkem na téma: Obchodní strategie firmy PRO-DOMA, SE.

[2] Data byla získána a ověřena z veřejně dostupné databáze ARES ekonomických subjektů dne 3.3.2018