Členské státy Evropské unie mohou od počátku roku 2013 umožnit malým a středním podnikům v pozici dodavatele platit
daň z přidané hodnoty až po přijetí platby za dodané zboží či poskytnutí služby. Využívání režimu hotovostního
účetnictví by ale na druhou stranu posunulo nárok odběratele na odpočet DPH až k okamžiku, kdy za odběr produktu
skutečně zaplatí.
Novinka vyplývá z nedávno schválené a zveřejněné směrnice 2010/45/EU o dokladech pro DPH, která
upravuje pravidla pro vystavování daňových dokladů a zejména obsahuje zjednodušení pravidel pro elektronickou
fakturaci a archivaci. Touto novou směrnicí totiž zároveň dochází k novelizaci další směrnice: 2006/112/ES
o společném systému daně DPH. Ta nově povoluje zmíněné hotovostní účetnictví. Zavedení hotovostního účetnictví
není pro členské státy povinné. Nicméně tento režim již některé země využívají na základě individuálně udělené
výjimky, například Velká Británie.
Roční obrat firem, které se rozhodnout využít volitelného režimu hotovostního účetnictví nebude moci přesáhnout 500
tisíc eur nebo ekvivalent této částky v národní měně. Členské státy mohou po konzultaci s evropským výborem
pro DPH tento práh zvýšit až na dva miliony eur.
„Členské státy přijmou a zveřejní právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto
směrnicí do 31. prosince 2012. Neprodleně sdělí Komisi znění těchto předpisů. Tyto předpisy budou používat ode dne 1.
ledna 2013,“ uvádí se ve věstníku EU.
Programové prohlášení vlády (viz strana 35) zmiňuje
rovněž v této souvislosti, že „Vláda přijme kroky, které uleví dodavatelům – plátcům DPH, jejichž dodávka zboží
nebo služeb není dlouhodobě zaplacena. V takovém případě bude odvedené DPH dodavateli vráceno. Tyto kroky budou v
souladu s aktuálními předpisy EU a legislativně přitom bude ošetřeno zamezení možnosti zneužívání. Vláda vyvine úsilí
o změnu režimu DPH v rámci EU tak, aby DPH bylo odváděno až po zaplacení faktury.“ Podnikatelé se pouze obávají, aby
tato procedura nebyla další administrativní zátěží pro ně.