Flosmanovi začínali se žvýkačkami

Rodinná firma Flosman začínala v roce 1991 s tureckými žvýkačkami s obrázky autíček. Dnes nabízí více než 8 tisíc druhů zboží.

FLOSMAN a.s. se zabývá velkoobchodní činností, nákupem, prodejem a rozvozem potravin. Hlavní činností je zajištění dodávek do sítě Flop a na nezávislý trh jižních, západních, středních Čech a celé Vysočiny. Nabízí více jak 8000 druhů zboží, každý měsíc akční letáky,  pohodlné on-line objednávky, značkové zboží Dobrý výběr.

Hledáte-li v táborském sídle společnosti Flosman oba majitele firmy, najdete je v jedné kanceláři, za jedním pracovním stolem. Čelem ke dveřím vedle sebe sedí Pavel a Marcela Flosmanovi – manželé, kteří spolu bez nadsázky tráví čtyřiadvacet hodin denně. „Sám jezdím pouze na jednání představenstva svazu obchodu v Praze a zastupitelstva v Mladé Vožici, kde bydlíme. Jinak jsme stále spolu. Když někdo z obchodních partnerů, třeba z neznalosti, pozve někam jenom mě, tak nejdu. Firma je naše společné dílo,“ vysvětluje pan  Flosman.

Společnost FLOSMAN a.s. byla založena 1.2.1999 Marcelou a Pavlem Flosmanovi. Manželé navázali na podnikatelskou činnost majitele společnosti pana Pavla Flosmana v oblasti obchodu s potravinami. Svou podnikatelskou činnost pan Pavel Flosman začal v roce 1991 jako fyzická osoba v oblasti velkoobchodu s potravinářským zbožím a od roku 1995 začal budovat síť vlastních maloobchodních prodejen.  V roce 1999 došlo k transformaci fyzické osoby podnikatele na akciovou společnost. Manžele Flosmanovi vlastní po 50% akcií společnosti. V roce 2014 Marcela a Pavel Flosmanovi prodali akcie Flosman, a.s. společnosti FF Holding s.r.o., ve které jsou oba jednateli. Holding zastřešuje celou skupinu jimi ovládaných firem. FF Holding s.r.o. kapitálově vstoupila do Flosman a.s., Flop JIH spol. S.r.o. a PF potraviny s.r.o., ve všech společnostech vlastní 100% podíl. Manželé Marcela a Pavel, potomci Petr, Lenka, Jana, Marcela a Kateřina.

Na začátku byly cigarety a žvýkačky. Jeho o devět let mladší manželka přiznává, že nebyla tím, koho prvního napadla myšlenka obchodovat. Ba naopak, trochu jí z toho počátkem roku 1991 běhal mráz po zádech. „Když přišel s tím, že nakoupí cigarety a bude je prodávat, reagovala jsem děsně. Neměli jsme žádné peníze, já byla zvyklá šetřit a najednou zastavil barák a nakoupil krabice cigaret. Když nám dvě z pětadvaceti zbyly, byla jsem pološílená strachem.“ Naštěstí všechny cigarety dovezené v sousedově dodávce z Kutné Hory nakonec našly odbyt. Flosman je nemusel - jak sliboval  - vykouřit, a za jedinou cestu vydělal tehdejší měsíční plat – přibližně 4,5 tisíce korun. Protože je prodejnám nabízel levněji než Pramen a Jednota, měl o odbyt postaráno a sortiment rozšířil ještě o tehdejší hit – turecké žvýkačky s obrázky autíček.

„Rosteme pomaleji, ale stále. Na všechno jsme si museli poctivě vydělat, proto si vážím každé věci, třeba i tužky. Nemusím se bát finančního úřadu, policie. Neděláme věci, které by nám zkazily radost z podnikání. Zaplatili jsme mnoho peněz na úrocích, ale zase si toho víc vážíme, než kdyby nám to spadlo do klína,“ míní Flosman, který přiznává, že obchod je vlastně i jeho koníčkem. Přitom původním povoláním je huťař. Podstatnou část života předtím, než začal obchodovat, působil jako mistr při výrobě oceli. Přesto rozjel úspěšný velkoobchod a maloobchodní síť. První dodávka Barkas, s níž rozvážel zboží, vyfocená a zarámovaná v kanceláři, připomíná skromné začátky dnes úspěšné a velké společnosti.

Místo vizí mi nabízela mokrý hadr na hlavu. Dodnes vidím, jak jsme jeli z Moravy se zbožím po dálnici. Předjížděly nás pěkný fára a já manželce vyprávěl, že jednou budeme mít také hezké auto, spoustu zaměstnanců a zboží budou rozvážet naše náklaďáky. Chtěla mi dát mokrý hadr na hlavu,“ usmívá se Flosman, jehož autopark dnes čítá 80 vozů. Polovina z nich jsou velké nákladní vozy na rozvoz zboží. Nyní mají manželé Flosmanovi sklady v Českých Budějovicích, Pelhřimově a Mladé Vožici o celkové ploše 12 tisíc metrů čtverečních. První pro zásobování obchodů vznikl ve Vožici z původní továrničky na nábytek. „Protože jsme měli dobré ceny a sortiment zboží jsme na přání obchodníků rozšiřovali, stal se z toho velkoobchod potravin. Pak nás poučila jedna paní, že by bylo lepší, aby zboží nabízela a nečekali jsme, kdo si přijede. První vlastní obchod jsme vydražili v Sedleci, protože nám jeho majitel dlužil a my jsme nechtěli přijít o peníze. A tak jsme zjistili, že je dobré mít vlastní obchod, a proto jsme postupně kupovali další,“ vzpomíná Flosman. Dnes najdou zákazníci mnoho prodejen značky Flop především v menších městech a obcích Kraje Vysočina a v Jihočeském, částečně i Plzeňském, Středočeském a Královéhradeckém kraji. Koupit si tu mohou veškerý potravinářský sortiment, základní drogistické zboží nezbytné v domácnosti a hygienické potřeby pro muže i ženy.

„Původně jsme říkali Flosmanovy obchody, později ze začátečních písmen – Flosmanovy obchody potravin – vznikla chráněná a zaregistrovaná značka Flop. Zároveň je to také název skoku do výšky, pro nás symbol, že přeskočíme soupeře,“ vysvětluje Flosman s tím, že jsou na Flop hrdi i franšízoví kolegové. Sedmatřicet obchodů patří Flosmanům, 232 funguje na bázi franšízy. Téměř polovina má i společnou fakturaci, letáky pro zákazníky, podobné moderní vybavení.

Od České chalupy k Walmartu. Firma Flosman se zaměřuje na lokality s menším počtem obyvatel. Prodejny komorního typu, v nichž personál zná většinu zákazníků, obsahují takzvaný koloniál, který vystačí na běžný chod domácnosti, a navíc nabízí kvalitní a čerstvé potraviny od vybraných tuzemských výrobců. V poslední době se majitelé společnosti rozhodli i pro vlastní architektonický typ prodejny, kterou nazvali Česká chalupa. Dosud byly domky stejného tvaru a fasády k vidění v Nové Včelnici a Studené, přibyla prodejna Flop typu České chalupy i v Habrech na Havlíčkobrodsku, v Horní Plané u Lipna a v Sázavě. Jejich rozměry se pohybují od 170 do 200 metrů čtverečních, ty větší dosáhnou až tří set metrů. „Chtěl bych postavit za svého života 150 Českých chalup. Doufám, že potomci to rozvinou, že jich bude víc. Proč bychom to nemohli dokázat jako v cizině, kde jsou větší rodinné firmy.

Důležité prý je ani při zadlužení nepotopit firmu. Ale podle výpočtů a dosavadních zkušeností nová prodejna splatí investici do šesti let. „Dneska už víme, že i kdyby jedna prodejna nešla, tak s pomocí ostatních ji dokážeme uhradit. Jakmile jsou zaplaceny, tak jsou v zisku všechny. Ukázalo se, že v nových prostorách jde prodej lépe. Je to dobré pro zákazníky i prodavačky. Obrat se zvedl víc, než jsme doufali,“ dodává Flosman.

Třetí větví společnosti Flosman je firma Flop gastro, která dodává potraviny 82 jídelnám. Většinou jde o školy, ale je mezi nimi například i hotel Gomel v Českých Budějovicích. „Dostávají suroviny za výhodné ceny Flopu, a tak si hlavně rozpočtové organizace mohou dovolit pro děti kvalitnější zboží. Pro nás jsou zase výhodné finančně, protože u nich nemusíme mít strach s placením.“

V kanceláři spolumajitelů společností Flosman a Flop se dveře netrhnou, neustále někdo přichází s firemními záležitostmi. Netrvá dlouho a zjistíte, že se tu vlastně postupně střídá celá rodina. „Máme pět dětí ze dvou manželství, všechny pracují ve firmě stejně jako jejich partneři, až na jednu dceru, která je svobodná. Takže mimo nás je ve firmě devět dětí, pak ještě manželčin bratr a jeho žena,“ vypočítává Flosman. A právě rodinné zázemí naučilo podnikatele předat pravomoci a důvěřovat lidem kolem sebe.

„Děti si funkce nějak přirozeně vybraly, kdo k čemu víc tíhl. Nenutil jsem je, ale vedoucí místa jsem chtěl obsadit někým, na koho bych se mohl stoprocentně spolehnout. Takže jsem je nabízel prvně dětem, jak vyrůstaly. Mohl jsem jim věřit a naučil jsem se věřit i lidem mimo rodinu. Někteří konkurenti skončili na tom, že si toho brali moc, protože nikomu nevěřili a nemohli to zvládnout.“

Čekáte-li ovšem, že u Flosmanů vládnou ve firmě familiární vztahy, mýlili byste se. Sám nejstarší z Flosmanů tvrdí, že v práci je šéf, tatínek nebo dědeček je jen doma. Demokracii příliš nefandí. „Já si nechám poradit, pak ale rozhodnu, a to platí,“ přiznává prudší povahu Flosman. Jeho manželka i dcera dodávají, že se ale dá zvládnout. „Nechá si poradit, když se na něj jde správným stylem,“ usmívá se dvaatřicetiletá dcera Marcela Nesnídalová, která naučila rodiče netahat pracovní problémy domů. Pohrozila, že přestane dojíždět na víkendy z vysoké školy.

„Večery a hlavně víkendy prožíváme jako bezstarostní lidé, jinak bychom se z toho museli zbláznit,“ míní Flosmanová. Nezasvěceného diváka napadá, zda mezi spolumajiteli a zároveň i manželi čas od času nevládne ponorková nemoc. Přece jenom společné čtyřiadvacetihodinové soužití si před třiatřiceti lety snad neslibovali. „Ponorku? To neznáme, naopak výborně se doplňujeme, nedělám rozhodnutí bez ženy. Mám veliké plány a rád bych se do nich vrhl. Manželka je v dobrém taková brzda, která se mě začne vyptávat na podrobnosti, které by mě v tu chvíli nezajímaly. Trošku mě drží v rozletu při zemi, kdybych měl spadnout, abych si moc nenatloukl,“ přiznává Pavel Flosman.[1]

Podnik funguje na území jižních Čech, zaměstnává více než  410 zaměstnanců. Podílí se na vzdělávání zaměstnanců a na prohlubování a zvyšování jejich kvalifikace vysíláním na odborná školení k obecně závazným předpisům. Prostředky v sociální oblastí jsou směrovány na podporu zaměstnaneckých výhod, příspěvky na závodní stravování pro zaměstnance činily cca 5 mil. Věnuje dary na podporu školství, tělovýchovy, kultury, zdravotnictví a sociální péče v celkové výši cca  210 tis. Kč.

Společnost Flosman a.s. a celá skupina podporují místní výrobce, čímž zvyšují zisk místních (regionálních) podniků, a tím samým snižují míru nezaměstnanosti v regionu. Organizuje  výstavu místních výrobců na výstavišti v Českých Budejovících. Dne 30.3.2016 uspořádaly firmy FLOP JIH spol. s r.o. a FLOSMAN a.s. veletrh v Českých Budějovicích. Celkem se zúčastnilo přes 150 firem. Cílem této akce byla možnost nákupu čerstvých a kvalitních surovin a zároveň rozšíření  výběru  pro  velkoobchod a maloobchod.

Společnost Flop/Flosman je hlavním sponzorem řády akcí jako například O táborský džbánek.  Od roku 2014 se FloP stal partnerem českého národního týmu kuchařů. FloP je ryze český řetězec, proto podporuje českou úspěšnou reprezentaci kuchařů. Za to se jejich recepty pravidelně objevují v akčních letácích. Flop podporuje očkování proti tetanu – firma se stala partnerem vánočního charitativního koncertu QUEENIE, který se konal pod záštitou organizací Kiwanis a UNICEF. Tímto koncertem podpořila očkování proti tetanu pro 129 milionů žen a novorozenců v rámci celosvětového projektu Eliminate. Každá zakoupená vstupenka pomohla a možná zachránila lidský život. Český řetězec FloP podporuje od roku 2004 Zoologickou zahradu Ohrada v Hluboké nad Vltavou.  Každý rok na jaře zde FloP sponzoruje „křtění kůzlátek“, jejichž je celoročním mecenášem. Akce se koná na velikonoce a  je věnovaná  hlavně dětem. Od roku 1998 podporuje společnost FloP dětský domov v Senožatech. Dětem přisíváme každoročně na rekreaci. Samozřejmostí jsou i dárečky ke Dni dětí na Mikuláše nebo Vánoce.  Firma chce pomáhat i  se vzděláním a to tak, že dětem, které jsou přijaty na vysokou školu, věnuje  notebook.

Pro své zákazníky vybírá kvalitní produkty za dostupné ceny a zařazuje je pod vlastní značku Dobrý výběr. Mezi tyto výrobky patří například Skořicové čtverečky nebo Kakaové kuličky, které „naše děti tolik zbožňují (a my také)“, džem „méně sladký“ Meruňka a Jahoda nebo Kakaové sušenky s kokosem. Velké oblibě se těší lahodný Kečup jemný, semolinové těstoviny Excellent a Spaghetti či bezvaječné tříbarevné těstoviny Tricolore. Za vyzkoušení rozhodně stojí i sterilovaná zelenina nebo Brambůrky s příchutí soli. Pod značkou Dobrý výběr zákazník najde kromě potravinářského zboží i zboží drogistické – konkrétně řadu hygienických potřeb Papilio nebo sadu čistících prostředků Sapido. Sortiment značky Dobrý výběr  je neustále rozšiřován a zaměřuje se na to nejlepší a cenově nejzajímavější zboží od českých výrobců. Zákazník tak nemusí ztrácet čas s hledáním nejvýhodnější ceny a kvality – se značkou Dobrý výběr nakoupí vždy výhodně…[2]

 

Zdroj: http://www.flopjih.cz/, http://flosman.cz/o-nas/

Datum založení 1.2.1999

Sídlo 39002 Tábor, Chýnovská 1917/9

Kategorizace dle počtu zaměstnanců  500 - 999

IČ 25188445, DIČ CZ 25188445[3]

Info o firmě na http://www.flosman.cz/flosman/, Tel. +420 381 791 315, E-mail: pavel@flosman.cz

 

Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz

 

 

 


[1] HONSOVÁ, Marcela. Ve firmě jsem jen šéf, ne tatínek a dědeček. 10.3..2008. Euro. Dostupné z http://www.euro.cz/byznys/ve-firme-jsem-jen-sefne-tatinek-a-dedecek-889037#utm_medium=selfpromo&utm_source=euro&utm_campaign=copylink

[2] http://flosman.cz/dobry-vyber/

[3] Data byla ověřena v databázi ARES