Hledá se Dobrý podnikatel! Šanci mají všichni se zájmem o své okolí

AMSP ČR se stala odborným garantem soutěže MAKRO Dobrý podnikatel 2014. Určena je pro firmy do 30 zaměstnanců, jimž není lhostejné jejich okolí. Na webových stránkách www.dobrypodnikatel.cz se mohou přihlásit až do 30. června 2014 či je může nominovat někdo další z jejich okolí. Vítěz získá 100 000 Kč. 21. dubna 2014 bude spuštěno hlasování, které určí 15 finalistů. O vítězi rozhodne odborná porota.

makro_logo.jpg

Truhlář, který vyrábí hračky pro dětský domov bez nároku na odměnu nebo provozovatel restaurace, co pravidelně rozdává jídlo bezdomovcům. Právě takové podnikatele chce ocenit soutěž MAKRO Dobrý podnikatel 2014.

Nezávislí podnikatelé se ve svých restauracích, obchodech nebo dílnách snaží být každý den co nejlepší. A často jde jejich snaha i nad rámec samotného podnikání,“ vysvětluje člen poroty Jan Žák, ředitel nákupu společnosti MAKRO Cash & Carry ČR, a dodává: „MAKRO jako dlouhodobý partner zejména malých a středních podnikatelů chce těmto lidem vyjádřit uznání a vyzdvihnout ty, kteří jsou nejvíce prospěšní pro své okolí.“

Dobrý podnikatel získá 100 000 Kč

Soutěž MAKRO Dobrý podnikatel 2014 je určena podnikatelům s méně než 30 zaměstnanci, kteří dělají pro společnost něco navíc. Účast v soutěži je bezplatná, není vyžadován registrační ani jiný poplatek. Podnikatelské subjekty může do soutěže nominovat také někdo jiný, například známí, přátelé, obchodní partneři nebo příjemci pomoci. Přihlásit se nebo nominovat lze na webu www.dobrypodnikatel.cz až do 30. Června 2014.

V pondělí 21. dubna 2014 zde bude spuštěno hlasování, v němž veřejnost vybere 15 finalistů. Odborná porota ve složení Roman Vaněk, Eva Štěpánková, Eva Svobodová a Jan Žák následně vybere vítěze, který jako první získá titul Dobrý podnikatel a výhru 100 000 Kč. Všichni finalisté dostanou poukázku na nákup v MAKRO v hodnotě 5 000 Kč.

Průzkum: Češi vidí v podnikání možnost splnit si sen. Odrazuje je nejistota a přebujelá byrokracie

Pozitivní příklady jako inspirace pro ostatní

„My jsme už nějak zapomněli opisovat. Když jsme chodili do školy a neudělali jsme úkoly, nebyl to pro nás žádný problém. Pak se z nás stali dospěláci a už nepotřebujeme žádnou radu, protože víme úplně všechno. A to je špatně,“ glosuje potřebu soutěže předseda poroty Roman Vaněk, zakladatel Pražského kulinářského institutu. „Na základě příběhů těch, co se přihlásí, mají lidé možnost se něco naučit,“ dodává.

Je potřeba dát o sobě vědět

„Vážím si lidí, kteří se dokážou postarat sami o sebe. Těmto lidem je potřeba pomoci,“ pokračuje další člen poroty, zakladatelka společnosti RYOR Eva Štěpánková. „Vždycky mám radost, když se ti lidé uchytí a postupují, ač po malých krůčkách, ale dopředu. Mnoho lidí by už nebylo zaměstnáno, kdyby se nezačali stavět na vlastní nohy. I český člověk může být úspěšný a jít nahoru, jen se nesmí nechat zastrašit,“ dodává.

Drobné podnikání jako pilíř české ekonomiky

Podle Českého statistického úřadu tvoří malé firmy až 99 procent všech podnikatelských subjektů na českém trhu. „Zaměstnávají více než 61 procent Čechů a produkují 54 procent veškeré přidané hodnoty v zemi. Na celkovém HDP se podílejí téměř dvěma pětinami. Drobní podnikatelé vyplácejí 56 procent všech mezd v ekonomice,“ uvádí Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a další člen poroty.

Nezávislost i velká dřina

Význam drobných podnikatelů si naštěstí uvědomují i řadoví Češi. Právě na jejich názor se zaměřil průzkum, který si MAKRO nechalo zpracovat agenturou STEM/MARK. „Většina Čechů vidí v podnikání zejména nezávislost a možnost být sám svým pánem. Peníze či zisk jsou až na druhém místě,“ komentuje výsledky průzkumu Jan Žák. „Odrazuje je hlavně strach a nejistota, následuje administrativa či zbytečná byrokracie,“ pokračuje a dodává: „Až devět z deseti Čechů si myslí, že podnikání v České republice není jednoduché. A méně než třetina lidí jej má spojeno s možností rychle zbohatnout. Naopak až čtyři pětiny populace věří, že podnikáním si lze splnit sny a považují ho tak za nejlepší způsob seberealizace.“

Podpora komunity, silný charakter a univerzálnost

Více než polovina respondentů vnímá, že malí podnikatelé v jejich městě podporují sport nebo kulturu. Dvě pětiny ví také o příspěvcích na charitu. Na dobrého podnikatele kladou Češi vysoké nároky. Kromě úspěchu se jim pod tímto pojmem nejčastěji vybaví člověk, který nemyslí jen na sebe. „Měl by být komunikativní, pracovitý, zodpovědný, cílevědomý, odvážný, kreativní, poctivý a mít zájem o své okolí. Zároveň by měl být přirozeným vůdcem, vizionářem a být schopen improvizace,“ nastiňuje Jan Žák výčet vlastností, které by měl mít dobrý podnikatel podle výsledků průzkumu.

„Malý živnostník je na všechno sám. Nemá týmy lidí a musí si poradit se vším. Je tak trochu finančník, tak trochu obchodník i marketér. Od všeho musí umět kousek a musí mít velmi univerzální pohled na své podnikání,“ popisuje drobné podnikatele Eva Svobodová. „Chtěli bychom zviditelnit právě lidi z menších měst a obcí, kteří vykonávají něco nad rámec svého podnikání, jen se o tom neví,“ uzavírá.

Soutěž MAKRO Dobrý podnikatel organizuje společnost MAKRO Cash & Carry ČR v rámci oslav 50 let od otevření své první prodejny v německém Mülheimu. Odborným garantem je Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky.


Průzkum veřejného mínění realizovala agentura STEM/MARK formou internetového dotazníku na reprezentativním vzorku 500 lidí ve věku 15 – 60 let.

Tisková zpráva ke stažení:

TZ_MAKRO_dobry_podnikatel_2014.doc TZ_MAKRO_dobry_podnikatel_2014.doc (105,00 KB)