Deset nejlepších žen malého podnikání ocenila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), která společně s Raiffeisenbank a.s. a platformou ŽENY s.r.o. vyhlásila tradiční Grantový program PODNIKAVÁ ŽENA ROKU. Jeho cílem je motivovat ženy na jejich startu. Ty zažívají podle analýzy asociace na rozdíl od mužů zajímavý růst. Z pohledu počtu žadatelů o živnostenské oprávnění za posledních 5 let klesnul počet mužů podnikatelů o 1 %, zatímco počet žen, žádajících o živnostenské oprávnění stoupnul o 5,5 %.
Na tradičním setkání pro malé a střední podniky Dni podnikatelů České republiky organizovaném AMSP ČR dne 15. listopadu 2016 v Národním domě na Vinohradech bylo deseti podnikatelkám rozděleno celkem 100.000 Kč na podporu jejich podnikání. Ze 143 přihlášených žen a jejich podnikatelských příběhů vybrala porota 20 nejzajímavějších, z nichž na základě hlasování veřejnosti vzešla finálová desítka.
„Počet žen v podnikání roste již několikátý rok rychlejším tempem, než kterým zahajují nové živnosti muži. Vzniká tím nový segment malého podnikání, který vykazuje nejen známky dynamiky, ale ženy v malém byznysu jsou i velmi úspěšné. Prokazuje se, že jejich důslednost, pragmatičnost a vytrvalost jsou jak šité pro úspěšné podnikání v současné době,“ říká Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Již v loňském roce jsme se přesvědčili, že ženy, které se zapojily do Grantového programu, v sobě našly odhodlání a odvahu postavit se na vlastní nohy, a navíc se svými záměry dokázaly uspět. Proto jsme rádi, že i letos můžeme podpořit dalších deset žen a deset nových podnikatelských příběhů, přičemž přidělené finanční prostředky jsou důkazem uznání jejich podnikavého ducha,“ říká segmentový manažer Raiffeisenbank Jan Pari.
Seznam TOP 10 PODNIKAVÝCH ŽEN ROKU 2016:
Barbara Bejblíková vystudovala obor fyzioterapie nejprve na vyšší odborné zdravotnické škole a pak na vysoké škole s titulem bakalář. Postupně pracovala na lůžkových odděleních i na ambulanci a v průběhu druhé mateřské dovolené se jí naskytla možnost dělat fyzioterapii ve svém a na sebe. Prokousala se veškerou administrativou, ordinaci zrekonstruovala vlastními silami s manželem a šla do toho.
Eva Brabcová pracovala ve vydavatelství v oblasti marketingu. Práce ji bavila, ale když vydavatelství končilo, nebyla jiná možnost než odejít. Evě bylo 47 let, když se rozhodla, že půjde dělat „sama na sebe“. Vždycky ji lákalo mít kavárnu a věnovat se pečení. Tak vznikl projekt „Štrůdl do krabice“, který úspěšně funguje od roku 2012. Ženám, které chtějí začít podnikat, navíc Eva nabízí možnost franšízy.
Jana Suchá a Věrka Víšková založily Cestomily poté, co se potkaly v Paříži a zjistily, že vášeň pro Francii je oběma společná. Jedná se o unikátní cestovní kancelář zaměřenou původně pouze na Francii, kterou obě kompletně procestovaly, a dnes už i na další země, které dostatečně poznaly na to, aby mohly nabídnout skutečně to nejlepší. Dnes jsou opravdovými expertkami na cestování. Důkazem jsou spokojení klienti, kteří se ně opakovaně obrací.
Jaroslava Flaišmanová je vyučená dámská krejčová. A i když ji její práce bavila, cítila, že má v sobě nevyužité rezervy. Když přemýšlela, s čím by na trhu oslovila zákazníky, nechala si od ní kamarádka ušít kabelku. A tak to začalo… Dnes šije originální kabelky podle přání zákaznic a věří, že klientek bude časem čím dál více.
Simona Havlová se půl roku po narození syna Tadeáše vracela na vyšší odbornou školu zdravotnickou v Liberci a řešila, kdo jí synka pohlídá. Babičky byly daleko a chůva finančně neúnosná. Simonu napadlo založit si vlastní, soukromou školku, ale ta by se v regionu už nemusela uživit. A protože má zdravotní vzdělání, bylo jí doporučeno, ať zkusí jesličky. Ty otevřela 1. srpna 2013 a dnes se specializují na hlídání chronicky nemocných dětí.
Světlana Hercová se krátce po narození miminka začala při procházkách s kočárkem za tmavých podzimních večerů zamýšlet nad bezpečností. Začala tedy zjišťovat nabídku reflexních prvků, ale to, co našla, nebylo nic pro ni. Měla přitom jen dva požadavky-být vidět a zůstat elegantní. Nakonec se rozhodla, že si vyrobí sama to, co si představuje. Dnes nabízí originální reflexní doplňky jako například přívěsky na kabelky, náramky a zejména šály a šátky. Díky různým barvám a materiálům si svůj doplněk může vybrat každá žena.
Martina Jiříková pracovala více než 20 let na celní správě. Pak „teplé místečko“ i přes údiv okolí opustila. Čekala ji kompletní vnitřní inventura, během které vše přehodnotila a vrhla se na podnikání. Dnes je majitelkou prosperující vzdělávací agentury a ve svém podnikání uplatňuje všechno to, co se za celý svůj profesní život naučila. V podnikání považuje za nejdůležitější víru v sebe sama.
Lucie Šálená se nechtěla po rodičovské vracet do klasického zaměstnání a děti vídat jen po večerech. Rozhodla se začít podnikat a založila internetový obchod Chytrá opička zaměřený na dřevěné, kreativní a oceněné knihy a hračky. Hračky, které baví celou jejich rodinu. Ty společně s dětmi testuje a točí videa, jak si děti hrají a jak hračky rozbalují. Všechno pak nahrává i na svůj blog.
Olga Vančurová vystudovala ekonomii, celý její život ji ale provází láska k pečení a do toho se také podnikatelsky pustila. Nejprve při zaměstnání a od letošního léta naplno. Její sladké i slané koláče jsou oblíbené jak u firem, tak i u jednotlivců třeba na oslavy narozenin. Do budoucna by k sobě ráda přibrala někoho, kdo jí bude pomáhat s výrobou a nepřestává snít o vlastní kavárně.
Lucie Vlášková uvažovala o podnikání celý život, ale až po několika letech ve stabilním zaměstnání v oblasti módy se definitivně rozhodla jít do toho. Rozjela vlastní salón La fashion na pražských Vinohradech a dnes má nadšenou, převážně dámskou, klientelu. Navrhuje a šije na zakázku. Věří, že je důležité hledat s klientem to, co ho charakterizuje a je zároveň originální, a to poté promítat do oděvu.
AMSP ČR a ŽENY s.r.o. ve spolupráci s Raiffeisenbank podporují podnikavé ženy v projektu PODNIKAVÁ ŽENA již třetím rokem. Nyní i na nově spuštěném webovém portálu sdružujícím již 11 tisíc podnikavých žen a podnikatelek, které se mohou do obsahu webu zapojit aktivně v podobě blogů, diskusí a sdílených zkušeností, ale nově i v podobě představení vlastního podnikání v oblasti ruční výroby anebo služeb.
„Již čtvrtým rokem pokračuje rostoucí trend počtu žen podnikatelek, který již dvanáctinásobně převyšuje počet začínajících podnikajících mužů. Největší bariéru při zahájení podnikání vidí ženy v nedostatku financí, nepřehledné byrokracii, v obavě o zabezpečení rodiny a prostoru pro sdílení zkušeností, kde o sobě mohou dát vědět. Právě proto je zde naše otevřená platforma PODNIKAVÁ ŽENA, aby si zde každá našla své téma i uplatnění,“ dodává závěrem Eva Čejková Vašková, patronka projektu Podnikavá žena AMSP ČR a zakladatelka a jednatelka ŽENY s.r.o.
Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ_20161115_Podnikavazenaroku_web.docx (110,65 KB)
Celou fotogalerii naleznete ZDE.