Na dortech Marlenka si pochutnávají v Pekingu, Izraeli či Kuvajtu

Med a vlašské ořechy jsou základními surovinami pro výrobu arménských pochoutech značky Marlenka. Majitelem firmy je Gevorg Avetisjan, který byl v rodné Arménii úspěšným podnikatelem, ale v Česku musel začít jako utečenec od nuly. Když za ním přiletěla jeho sestra, napadlo je upéct podle starého rodinného receptu dort, který darovali kavárníkovi ve Frýdku-Místku. O dorty ale začaly mít zájem i další podniky, proto založili firmu a dnes vyvážejí do čtyř desítek zemí světa.

Med, vlašské ořechy a trocha lidského štěstí se v pravý okamžik ocitly v osudovém hrnci muže, který ze severomoravského Frýdku-Místku už léta dobývá svět. Z českých cukráren se jeho dorty dostaly do paláců prezidentů, šejků a králů, jsou v nabídce luxusních kaváren v Paříži, Vídni, Berlíně či v Pekingu. Vyváží zboží do zhruba čtyř desítek zemí. Arménskými pochoutkami značky Marlenka „pobláznil“ nejen chutě Čechů, Slováků, Němců a Francouzů, ale pronikl také na trhy Saúdské Arábie, Spojených arabských emirátů, Kuvajtu, Kataru, Jižní Koreje, Kanady, USA či Izraele.[1]

Zakladatelem firmy, jednatelem a generálním ředitelem je Armén Gevorg Avetisjan. V Arménii byl úspěšným podnikatelem, ale v Česku začínal jako utečenec od nuly. Vystudoval vysokou školu umění a živil se jako interiérový designér. Firma, kterou vedl, zařizovala interiéry prestižních hotelů, restaurací, kanceláří i bytů arménské elity. Vyráběla také nábytek a kuchyně na míru. Prosperovala, měla spoustu zakázek. Pak ale přišla krize a v Náhorním Karabachu vypukla válka. Celé vesnice tam byly srovnány se zemí, vzpomíná Gevorg na dramatická postsovětská léta. Ze dne na den se rozhodl, že odjede do Prahy, kterou poznal už jako student. „Za dobré výsledky nás tehdejší svazácká organizace Komsomol poslala na zájezd do Československa. Do té doby jsem v zahraničí nikdy nebyl,“ říká. Viděl Prahu, Karlovy Vary i Plzeň. Česká metropole mu prý hned učarovala. „Byl jsem uchvácen vším, co jsem viděl. Řekl jsem si, že pokud se budu někdy někam stěhovat, pak to bude Praha. Nakonec jsem skončil ve Frýdku-Místku a vůbec toho nelituji,“ říká dnes již plynnou češtinou, prošpikovanou ostravským dialektem.

 

 

Historie firmy

V roce 1995 přišel z Arménie do České republiky pan Gevorg Avetisyan a usadil se s celou svou rodinou na úpatí Beskyd, ve Frýdku-Místku. V Česku nikoho neznal, neuměl jazyk, hovořil pouze rusky, přesto si ve Frýdku-Místku otevřel hospodu. V podnikání se mu ale v prvních letech nedařilo, a tak odmítl dále pokoušet štěstí. Na počátku příběhu Marlenka byl jen sporák za tisícovku a starý oprýskaný hrnec. Celý podnikatelský plán vznikl v době, kdy jeho sestra (Hasmik, vzdělaná arménská filoložka) přiletěla do České republiky a začala u něj poptávat práci. Z toho vznikl nápad, aby upekla podle jejich starého rodinného receptu dort, který zkusí následně nejdříve darovat pak možná prodávat kavárníkovi ve Frýdku. Po prvním daru následovala okamžitá objednávka dalšího dortu. To, že budou medové dobroty jejich zákazníkům chutnat, časem zjistili i další majitelé kaváren ve Frýdku, Ostravě a okolí. Tato situace vyvolala vznik společnosti o jednom zaměstnanci, s názvem MIKO International s.r.o.

ROK 2003 - PRVNÍ VÝROBNA DORTŮ MARLENKA® - na počest maminky a dcery majitele získal dort jméno MARLENKA. V roce 2003 byla založena společnost MARLENKA international, s.r.o., která vyrábí medové dorty MARLENKA® podle staroarménské rodinné receptury dodnes. Poptávka rostla a zanedlouho domácí výroba přestala stačit. V době svého vzniku má společnost 1 zaměstnance, ale rok od roku se dynamicky rozrůstá.

ROK 2005 - OTEVŘENA DRUHÁ VÝROBNA  - koncem roku 2008 už pracuje v nepřetržitém provozu 186 zaměstnanců. Roční produkce stoupá na 1 250 000 kusů dortů. Výrobky MARLENKA® se začínají vyvážet do okolních zemí (Slovensko, Polsko, Maďarsko a další).Aby se zvýšila úroveň hygienických standardů a aby se uspokojila rostoucí poptávka zákazníků, rozhodlo se o investici do moderního provozu..

ROK 2009 - ZAHÁJEN PROVOZ V NOVÉ VÝROBNÍ HALE - v dubnu 2009 je dostavěna nová, moderní výrobní hala o rozloze 4 000m2. Výrobní hala v sobě ukrývá plně automatickou výrobní linku, která se 2 roky vyvíjela speciálně pro výrobu medových dortů MARLENKA®. Jedná se o unikátní výrobní linku, která má na délku 80 m a je jediná svého druhu na světě. Za 1 hodinu vyrobí 1 000 ks dortů. Postupně dochází také k rozšíření sortimentu o další medové výrobky podle staroarménských rodinných receptur. Investice do výstavby výrobní haly a výrobních  technologií přesáhla 330 mil. Kč.

V roce 2014 je k původní stavbě přistavěna další dvoupatrová výrobní hala, díky které vzrostla celková zastavěná plocha na 8 000m2. V nové výrobní hale byly instalovány automatizované linky na výrobu Napoleonků (příprava listového těsta, pečící část, dekorační část a balící linka) a oblíbených kuliček MARLENKA®. Instalace těchto strojů vedla ke z načnému zvýšení efektivity a kapacity výroby. Investice přesáhla 250 mil. Kč. Výrobky MARLENKA® se vyvážejí do více než 35 zemí světa. Zároveň bylo pro veřejnost otevřeno nové Návštěvnické centrum. Na koci roku 2014 získala firma MARLENKA international, s. r. o. certifikáty mezinárodních norem bezpečnosti potravin BRC a IFS. Získání těchto certifikátů najednou a napoprvé svědčí o mimořádně vysoké úrovni kvality výroby a nastavených standardů ve společnosti MARLENKA international s.r.o.

Rok 2017 - poslední etapou výstavby je realizace plně automatizovaného a roboticky řízeného chlazeného skladu s kapacitou 1 600 paletových míst, který je vysoký 40 m a také další inovace výrobních linek, které povedou k dalšímu zvýšení výrobních kapacit a rozšíření nabízeného sortimentu. Společnost získává Národní cenu kvality ČR.

Rok 2018 - společnost MARLENKA international s.r.o. zahájila  velkým úspěchem. V České republice obhájila a získala podruhé titul CZECH SUPERBRANDS a nově také obdržela na Slovensku ocenění SLOVAKIA SUPERBRANDS 2018. Superbrands je nejuznávanější nezávislou globální autoritou v oblasti hodnocení a oceňování obchodních značek. Titul Supebrands je znakem speciálního postavení a uznáním vynikajícího postavení značky na lokálním trhu. Pečeť Superbrands získají značky s vynikající pověstí – zákazníci si s nimi spojují významné hodnoty a mají k nim osobní vztah.

21. března 2018 se Gevorg Avetisjan setkal v Praze se svým krajanem, světoznámým umělcem Charlesem  Aznavourem. Během velmi přátelského setkání dvou arménských rodáků hovořili o tom, že společně šíří dobré jméno Arménie po celém světě. Charles Aznavour také popřál Gevorgovi Avetisjanovi a jeho synovi Nshanovi do dalších let hodně úspěchů v podnikání, s tím, že je své úspěšné krajany velmi hrdý.

 

Společnost MARLENKA international s.r.o. je hrdým partnerem Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu v České republice,  jejímž cílem je podpora osobního rozvoje mladých lidí. V rámci setkání na International Gold Eventu v Praze, kterého se zúčastnili účastníci projektu z celého světa, se majitel společnosti setkal osobně se členem královské rodiny a patronem projektu, princem Edwardem, hrabětem z Wessexu. MARLENKA pro tento galavečer vyrobila speciální dort v barvách nadace.

 

Medailonek o firmě můžete shlédnout na https://www.youtube.com/watch?v=VA8FiQsIr6c

MARLENKA international s.r.o.

Sídlo firmy: Valcířská 434, Lískovec, 738 01 Frýdek-Místek, Česká republika

datum vzniku: 28.1.2002[2]

 

RECEPCE: Tel.: +420 595 177 444

E-mail: marlenka@marlenka.cz

http://www.marlenka.cz

 

 

Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz


[1] https://magazin.e15.cz/zen/hlad-zizen/gevorg-avetisjan-o-zborenem-krizi-a-marlence-1217466

 

[2] Údaje byly ověřeny v databázi ekonomických subjektů ARES  20.5.2018