Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců na českém trhu práce

Podíl zaměstnavatelů, kteří mají problémy s obsazením volných pracovních pozic z důvodu nedostatku kvalifikovaných kandidátů, v Česku vzrostl letos o tři procentní body na 22 procent. Nedostatek kvalifikovaných pracovníků postupně roste podobně jako jinde ve světě od jeho prudkého propadu v roce 2009. Vyplývá to z průzkumu společnosti Manpower.

To ukazuje, že i v době krize, kdy nezaměstnanost roste, zůstává stále velmi vysoký počet firem, které nemohou najít vhodné zaměstnance. Pro letošní rok hodnota mírně stoupla na 34 procent a předpokládá se, že s oživením ekonomiky budou hodnoty nadále růst .

Nejhůře obsaditelnými pozicemi byl letos v Česku řidič, následovaly uklízečky a hospodyně, projektant či konstruktér, lékař a jiný neošetřující zdravotní personál, IT manažer, IT pracovník (především programátor a vývojář), ošetřovatel a pomocná zdravotní síla, učitel a technik. Proč ve výčtu chybí řemeslník, který vedl žebříčku loni, není podle Jiřího Halbrštáta ze společnosti Manpower jasné.

K hlavním důvodům, proč zaměstnavatelé nemohou obsadit volné pozice, patří zejména nedostatek zkušeností uchazečů, jejich tvrdých a technických dovedností, kvalifikace a vzdělání. V celosvětovém průměru je skoro každá čtvrtá firma, která nehlásí dostatek uchazečů o zaměstnání, ale v Česku jsou to pouze dvě procenta. Naopak více jak trojnásobek firem v ČR si stěžuje na nedostatečné znalosti oboru u lidí, kteří se na volná pracovní místa hlásí.

Nedostatek talentů nutí zaměstnavatele, aby měnili přístup k náborům a ke způsobu, jakým pracují s lidskými zdroji. V Česku zaměstnavatelé nejčastěji hledají rezervy v inzerci a náborovém procesu. Ve vyspělých zemích se problém nedostatku lidí s potřebným profilem projevuje již mnoho let a rezervy v této oblasti jsou již většinou vyčerpány. V celosvětovém průměru tak zaměstnavatelé nejčastěji čelí nedostatku talentů tím, že investují do dalšího tréninku a rozvoje zaměstnanců.

Zdroj: ČTK

Doplňujeme odkaz na výzvu MPSV „Vzdělávejte se pro růst!“, která je zaměřena na firmy, které mají dostatek zakázek a nedostatek pracovníků:

Základní info

Výzva