Polovina malých podnikatelů v pohostinství připouští, že má potíže. Za hlavní bariéru podnikání považuje nedostatek personálu a neúměrnou byrokracii. Firmy upřednostňují hotovost a stravenky, stále častěji ale přijímají platební karty. Se schválením protikuřáckého zákona souhlasí jen přibližně třetina provozovatelů. Roste zájem o lokální dodavatele a již více jak desetina restaurací rozšířila služby o rozvoz jídel. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) spouští platformu na podporu malých provozoven v pohostinství „Moje restaurace“ a předkládá průzkum hlavních bariér jejich podnikání.
Provozování malých restaurací patří s ohledem na úbytek, ale i příbytek podnikatelů k nejdynamičtějším oborům. Mezi léty 2013-2015 skončilo každý rok v průměru 4627 firem a živnostníků, přičemž ve stejných letech zahájilo v oboru stravování svoji činnost průměrně 3642 podnikatelů ročně. To, že dlouhodobě končí v tomto oboru v každém roce více jak 10 % firem není jevem náhodným, potvrzuje i aktuální průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, který pro AMSP ČR zpracovala agentura IPSOS na vzorku 570 malých provozovatelů restaurací.
Z průzkumu vyplývá, že přesně 50 % podnikatelů nevidí svoji buducnost dobře, klesají jim tržby a připouští zhoršující se situaci. Za největší problémy považují sehnat kvalitní personál a nárůst papírování, až teprve poté následuje EET a neúměrný počet státních kontrol.
Více jak polovina podnikatelů by přivítala zjednodušení odvodů, čtvrtina snížení DPH, každý jedenáctý živnostník by rád viděl zákonnou eliminaci dumpingových cen hypermarketů, redukci státních kontrol a větší podporu od dodavatelů.
Karel Havlíček, předseda AMSP ČR k tomu uvádí: „Je zřejmé, že malé restaurace řeší jiné problémy než provozovny větší. Podstata jejich podnikání je v tom, že malý živnostník musí zvládnout vše buď sám nebo s naprosto minimálním počtem personálu. Jakákoliv kontrola, administrativa a komunikace s úřady mu zabírají čas, který není schopen věnovat tomu, co ho živí a on se nejen trápí s něčím, čemu dvakrát nerozumí, ale natvrdo přichází o tržby, protože práci v provozovně za něj nikdo neudělá,“ a dodává: „Malí provozovatelé rovněž vnímají daleko citlivěji fakt, že velké nadnárodní hypermarkety dnes prodávají za dumpingové ceny jak vybrané potraviny, tak například pivo, díky čemuž končí například v obcích nejen koloniály, ale logicky i hospody.“
Menší firmy stále upřednostňují hotovost, vysokou popularitu si drží stravenky, které přijímá 44 % restaurací a v době obědů jimi platí více jak pětina zákazníků. Roste zájem o platební karty, ale z řad oslovených malých a středních provozovatelů je přijímá stále jen 43 %.
Mírná většina malých provozovatelů restaurací nesouhlasí se zavedením protikuřáckého zákona, třetina z nich potom očekává v jeho důsledku menší tržby. Omezení provozu v souvislosti s protikuřáckým zákonem se obávají hlavně provozovny s více místy k sezení a menším obratem.
11 % firem v současnosti nabízí rozvoz jídel, většině se rozšířená stravovací služba vyplácí. Malé restaurace začínají rovněž využívat spolupráce se slevovými portály. Většina z využívajících oceňuje možnost přivádět tak nové zákazníky. Nejvíce využívaným dodavatelem malých restaurací je Makro, téměř 40 % provozoven vyžaduje lokální produkty, což je trend, který naprosto shodně potvrzuje i průzkum AMSP ČR z podzimu 2016 zaměřený na lokální producenty a pěstitele. Z něj vyšlo, že 2/5 zákazníků v restauracích požaduje tuzemský původ surovin, přičemž je trend je rostoucí.
AMSP ČR proto rozšiřuje svůj záběr a připravila v těchto dnech novou platformu „Moje restaurace,“ v rámci které se intenzivně zaměří na podporu skupiny malých poskytovatelů stravovacích služeb. „Jedná se o skupinu firem, které mají nejen jiné starosti, ale i požadavky, než provozovatelé velkých nebo hotelových provozoven. Připravíme jim nejen plné legislativní zázemí, pomůžeme jim ve vztazích s velkými i lokálními dodavateli surovin, poskytovateli platebních nástrojů, zahájíme s bankami diskusi nad režimem a schvalováním jejich financování, budeme podnikatele proškolovat z nových trendů podnikání a budeme pro ně regionálně dostupnou podporou,“ dodává předseda představenstva AMSP ČR Karel Havlíček.
Asociace tímto krokem učinila poslední krok k definitivnímu pokrytí segmentu malého a středního podnikání. Aktivita „Moje restaurace“ tak dnes doplňuje dlouholeté specializace AMSP ČR na řemeslníky (Fandíme řemeslu), začínající podnikatele (Svou cestou – Young Business), rodinné podnikání (Rodinná firma), ženy v malém byznysu (Podnikavá žena), lokální producenty a pěstitele (…a teď česky), koloniály a obchodí provozovny (Malý obchod), venkovské provozovny (Rok venkova 2017), podnikání v pokročilejším věku (Silver Business) a podnikání církve.
Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ_2017_04_25_Moje_restaurace.docx (121,36 KB)
Průzkum ke stažení zde:
Bariery_podnikani_malych_restauraci_vyslekdy_pruzkumu.pdf (765,22 KB)