AMSP ČR nenese v rukou jen prapor hájení zájmů malého a středního podnikání, ale systematicky se snažíme propagovat férový byznys, společenskou odpovědnost a elementární slušnost v obchodě. Veřejnosti trpělivě vysvětlujeme, že i když nemají MSP výroční zprávy vyšperkované sociálními aktivitami, tak tisíce z nich nezištným způsobem pomáhají svému okolí. Jsme dlouhodobě aktivní v programu Česká kvalita, řadě projektů společenské odpovědnosti, angažování starších občanů, žen v problémech nebo osob zdravotně postižených, vyhlašujeme granty a spoluorganizujeme konference. V neposlední řadě hájíme i malé podnikatele vůči neetickým postupům nadnárodních korporací.
Děkujeme za spolupráci především následujícím organizacím a projektům, se kterými razíme myšlenku, že odpovědné podnikání má smysl a se kterými s velkým respektem spolupracujeme:
– Národní cena kvality ČR
– Národní cena ČR za společenskou odpovědnost
– Cena za společenskou odpovědnost Podnikáme odpovědně
– Koalice pro transparentní podnikání
– Český Goodwill
– Národní síť Global Compact ČR
– Nadační fond pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením
– Srdcerváči
– Go50Go
– Transparency International
– Ženy s.r.o.
– Spolek autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai
– Integrovaný záchranný systém obcí
Jsme rádi, že můžeme poblahopřát našim dlouhodobým partnerům – aktérům Národní politiky kvality – k jejich 15-letému výročí. Prakticky po celou dobu probíhá spolupráce mezi NPK a AMSP ČR, ať již na úrovni podpory prodeje kvalitních českých výrobků a služeb nebo v zavádění konceptu společenské odpovědnosti.
15 let pomáháme – nejen – podnikatelům
Podnikatel je člověk, který se rozhodl být nezávislý, pracovat na svou odpovědnost, vsadit na své schopnosti a riskovat neúspěch. Mohlo by se zdát, že žádnou pomoc nepotřebuje a ani ji neočekává.
I když se mnohým podnikatelům může zdát, že jim všichni okolo jen podnikání komplikují, existuje řada organizací, asociací a společností, které se snaží majitelům a manažerům firem pomáhat. Patří k nim i Národní politika kvality, která v letošním roce slaví již 15 výročí existence. Je proto správné si při této příležitosti připomenout, kde všude pomáhá a co může podnikatelům nabídnout.
Je toho hodně: podpora prodeje kvalitních českých výrobků a služeb v Programu Česká kvalita, zlepšování řízení a ekonomických výsledků firem díky Modelu Excelence EFQM a Národní ceně kvality ČR, efektivní zavádění konceptu CSR v Národní ceně za společenskou odpovědnost, předávání zkušeností a setkávání odborníků v rámci Centra excelence, a řada dalších věcí.
Národní politika kvality sdružuje aktivity organizací, svazů, sdružení, ministerstev a dalších subjektů, které se nějak vážou k tématu kvality. Jejím cílem je vytvořit v naší zemi prostředí, kde bude kvalita přirozenou součástí společnosti a bude všeobecně uznávána a vyžadována.
„Cíl Národní politiky kvality může znít poněkud abstraktně, ale má zcela konkrétní obsah. Chceme, aby se v naší zemi vyrábělo kvalitní zboží, aby se poskytovaly kvalitní služby – a to nejen v komerční sféře, ale i ve veřejném sektoru. Víme, že tím podpoříme především české dodavatele, protože ti kvalitu umí. Také chceme dát podnikům k dispozici nejmodernější metody řízení, managementu kvality a pomoci jim rozvíjet naši ekonomiku s ohledem na zájmy společnosti a v souladu s principy udržitelného rozvoje. Jsem přesvědčen, že tyto cíle jsou v zájmu všech obyvatel naší země,“ říká Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR a Státní tajemník v Ministerstvu průmyslu a obchodu.
Zejména v poslední době se do centra pozornosti dostává problematika kvality a bezpečnosti zboží. Na českém, a vlastně na celém evropském trhu, se stále více objevují produkty, které je nejen nekvalitní, ale dokonce zdraví a životu nebezpečné. Úzce to souvisí s převáděním výroby do levnějších asijských destinací. Otevřený trh a požadavek na nízké ceny doslova zaplavují náš trh problematickými výrobky.
Pro zákazníky je velmi obtížné kvalitu a bezpečnost zboží rozeznat, a právě na tomto místě může pomoci Program Česká kvalita.
„Česká kvalita pomáhá těm, kdo umí dodávat špičkové zboží a služby. A české firmy k nim bezesporu patří. Prodávat zboží s nezávisle ověřenou kvalitou je výhoda jak pro dodavatele, tak pro zákazníka. Jen se musí naučit využívat potenciál, který Program Česká kvalita nabízí,“ vysvětluje Jan Taraba, ředitel Národního střediska podpory kvality.
Česká kvalita pomáhá podnikatelům lépe proniknout na trh i bez nákladné reklamy, protože jim umožňuje poskytnout obchodníkům i spotřebitelům záruku nezávisle ověřené kvality a tím odstraňuje nedůvěru ke zboží třeba menší, nebo méně známé firmy. Mezi 21 značkami z různých oborů, které dnes program sdružuje, si určitě vybere každá firma.
Kvalitní výrobky ale může úspěšně dodávat jen dobře řízená firma. Mnozí si to již uvědomili a tak se i u nás začíná se pomalu rozvíjet využívání Modelu excelence EFQM a to i přes tradičně skeptický český postoj ke všem systémům řízení a plánování. Tento model, který vznikl zdola, z požadavků evropských firem, pomáhá zavést ve firmě pořádek a podle všech zkušeností a studií dramaticky zlepšuje i ekonomické výsledky.
„Podnikatelé chtějí slyšet fakta a studie, které nezávislé univerzity k modelu zpracovaly, průkazně ukazují zlepšení hlavních ekonomických parametrů při využívání modelu až o desítky procent. Proto se k 30.000 evropských podniků, které model již využívají, připojují i ty české,“ říká Vladimír Straka, předseda představenstva Sdružení pro oceňování kvality.
Model pomáhá najít silné stránky i příležitosti ke zlepšení. Funguje stejně dobře ve velké korporaci, jako ve firmě s několika zaměstnanci, jak už si vyzkoušela řada českých podnikatelů.
„Jediná výtka směrem k modelu, kterou často slýcháme je: Proč jsme ho neměli k dispozici dřív!,“ dodává Vladimír Straka.
Díky programu Národní ceny kvality ČR můžou naše firmy model zavést za podstatně výhodnějších podmínek, pro menší podnikatele jsou k dispozici i zjednodušené programy Start a Start Plus. Ti, kdo se stanou členy Centra excelence, můžou navíc získávat neocenitelné zkušenosti s modelem i dalšími moderními metodami na přednáškách, setkáních s odborníky a především na návštěvách do nejúspěšnějších podniků.
Prvotním cílem podnikání je samozřejmě zisk. Pokud by však nebyl udržitelný dlouhodobě anebo pokud by jej firma dosahovala na úkor potřeb společnosti, dříve či později by se dostala do konfliktu se svým okolím. Právě soulad podnikání se zaměstnanci, partnery, životním prostředím i lidmi v okolí je obsahem stále populárnějšího tématu společenské odpovědnosti (CSR). I když se i CSR dá zavádět živelně, je přece lepší a efektivnější využít osvědčených postupů. K těm se dá jednoduše dospět v Programech Národní ceny ČR za společenskou odpovědnost.
„Naše asociace dlouhodobě spolupracuje na řadě programů Národní politiky kvality, včetně Národních cen ČR za společenskou odpovědnost. Myslím, že jsou pro firmu nejen výborným vodítkem, jak téma společenské odpovědnosti uchopit, ale pomáhají i prezentovat úspěchy konkrétních podniků na tomto poli. V letošním roce jsme se také významně podíleli na startu projektu „Podnikáme odpovědně“, který má ukázat, že i malé firmy jsou společensky odpovědné, že dělají spoustu užitečné práce pro společnost, “ dodává Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Programy Národní politiky kvality mají skutečně co nabídnout každému podnikateli v naší zemi. Prokazatelně pomáhají zvyšovat prodej zboží, zlepšovat ekonomické výsledky i budovat dobrou pověst firem. Jde jen o to vědět, jak je správně využít a nebát se vyzkoušet jejich potenciál.
TZ 15 let NPK ke stažení zde:
AMSP_15_let_NPK.pdf (361,45 KB)
Foto ze slavnostního předávání Ceny kvality na Pražském hradě: