Od rodinného dědictví k úspěšnému podnikání v celé Střední Evropě to je cesta firmy Doležalův med
Firma Doležalův med pochází z malé vesničky Polizy u Hradce Králové. Nejprve se zaměřovala na včelí produkty, postupně začali prodávat také pomůcky pro včelaře, a nakonec se přidalo vzdělávání začínajících i zkušených včelařů. Firma se tak stará nejen o včely, ale také o to, aby o ně včelaři pečovali správně. I díky jejich úsilí včelaření nabírá na popularitě a zlepšuje se kvalita péče o včelstva. Společnost Doležalovy medy se navíc v minulém roce rozhodla expandovat do zahraničí a přepracovat své webové stránky. K tomu jim dala impuls právě Business Academy od Googlu.
Zakladatel značky pan Doležal měl už od dětství blízko k zemědělství, ale nikdo z jeho rodiny nevčelařil. Lásku ke včelám si nesl v sobě, a vrátil se k ní v době svého prvního zaměstnání. Vášeň se postupně proměňovala v úspěšné podnikání a pan Doležal se Zuzanou Samlekovou nakonec odešli ze svého původního zaměstnání. Díky důkladné péči počet včelstev rozšiřovali až na dnešních 120.
Kromě samotného včelaření je pro firmu důležité pomáhat včelařům starat se o včelstva a předávat zkušenosti dál. Proto svoje know-how přetavili v pravidelné vzdělávací kurzy, na které k nim dojíždějí začínající i zkušenější včelaři z celé země, aby se naučili teorii i praxi. Růst podnikání motivoval zakladatele Doležalova medu k zapojení do vzdělávacího programu Business Academy od Googlu. Právě tam získali první impuls k přepracování webových stránek a expanzi za hranice České republiky.
Na začátku byl prodej medu známým
Zakladatelé před podnikáním pracovali v nadnárodních společnostech a ve volném čase pečovali o své včely. Postupně se množství jejich úlů zvyšovalo a o výjimečné chuti jejich medu se začalo mezi známými mluvit. Opravdové podnikání odstartovalo ve chvíli, kdy pan Doležal přišel o práci a začal se plně věnovat včelám. Brzy na to už přestavovali hospodářské prostory na včelařskou prodejnu, medárnu, sklad, a nakonec i zázemí pro jejich kurzy.
„Naše podnikání se původně točilo hlavně okolo medu a medových produktů, ale postupem času se to změnilo, a teď je to hlavně o včelařských pomůckách. S tím souvisí i vzdělávání. Předáváme naše zkušenosti dál, a díky tomu si mnozí začínající včelaři oblíbili naši značku a zlepšují se s pomůckami, které prodáváme. Podnikání se od našich skromných začátků hodně změnilo a my jsme začali přemýšlet, jak dál,“ říká Zuzana Samleková z Doležalových medů.
Přímé zkušenosti s podnikáním neměli
Pro firmu Doležalův med byla Business Academy mimo jiné příležitost naučit se více využívat on-line prostředí k prodeji. Změnili koncept svých webových stránek tak, aby získali možnost expanze do zahraničí díky překladu stránek do dalších jazyků, novým možnostem platby a dalších „vychytávek“. Naučili se také pracovat s nejrůznějšími marketingovými nástroji.
„Asi jednou z nejpodstatnějších věcí byl nadhled. Na podnikání a také možnost úžasné spolupráce, která při práci ve skupinách vznikla. Důležité bylo také sdílení vzájemných nápadů, rozvíjení myšlenek a jejich aplikace v simulačních projektech, které jsme během kurzu absolvovali. Účast v programu Grow with Google Business Academy byla pro nás jedinečná a hodně nás obohatila. Je nám ctí, že si nás společnost Google vybrala pro spolupráci a poskytla nám možnost vzdělávání,“ popisuje své zážitky z kurzu Zuzana Samleková.
Co je to Business Academy
Google Business Academy je pětidenní vzdělávací kurz, jehož účastníci jsou čeští a slovenští podnikatelé. Probíhá online, ale první a poslední setkání se odehrává na živo a součástí je i klíčový networking. Je zcela zdarma a vybrané firmy, které splňují několik kritérií, získávají jedinečnou příležitost posunout se na novou úroveň. Vzdělávací program obsahuje 5 lekcí a konzultaci 1:1. Lekce jsou zaměřeny na obchodní strategii, online marketing, export a design thinking. Je vytvořena tak, aby pomohla firmám z nejrůznějších odvětví. Všechna témata představují certifikovaní experti Googlu a dohromady dávají ucelený pohled na podnikání.
„Nejsme bohatí, pokud nevlastníme něco, co se nedá koupit za peníze. A jedno z toho je také vzdělávání a práce na sobě.“