Podnik dělají znalosti a zkušenosti zaměstnanců, věří v GZ Media
Ve společnosti GZ Media, která vyrábí vinylové desky, pracuje přes 1900 zaměstnanců. Řada z nich i čtyřicet nebo dokonce padesát let. Například Ladislav Kuss, kterému je osmdesát let, stále patří mezi technologické opory firmy.
Představte si partnera, který umí navrhnout obal, vyrobit ho, zkompletovat s produktem a zajistit distribuci. Představte si GZ!
V GZ Media neustále pracují na tom, aby posouvali hranice považované za standardy v oblasti tisku, datových nosičů, kompletace a distribuce výrobků. Díky špičkovému zákaznickému servisu jsou schopni řídit i ty nejnáročnější zákaznické projekty. Přicházejí s kompletním řešením, individuálním přístupem a zásadní úsporou nákladů zákazníkům. Nezáleží na komplikovanosti či objemu poptávané zakázky, komplexní a bezpečné řešení pod jednou střechou je ve standardní nabídce. To vše společně s vynikajícími referencemi a certifikáty ISO 14001:2004 a ISO 9001:2000 dělá ze společnosti celosvětově jednoho z nejvýznamnějších hráčů v mediálním, tiskovém a balícím průmyslu.
Zdeněk Pelc a jeho vztah ke vzdělávání
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou. Na ní také udělal vědeckou aspiranturu v oboru strategické řízení. Vzdělávání není podle něj nikdy ukončená záležitost. S profesorem Součkem absolvoval kurzy v St. Gallenu – na ekonomické univerzitě ve Švýcarsku. Když mu bylo 49, zahájil tříleté studium na Harvardu – President Management Programme. Byl to zápřah. Byli tam generální ředitelé z celého světa, kteří vlastnili alespoň část firmy. To byli lidé protřelí byznysem, z velkých podniků. Bylo zajímavé poslouchat jejich názory, pracovat s nimi v týmu. Nejvíc jej zaujal jejich přístup k byznysu. V Čechách firmy zkoušely nějaké akvizice, půl roku kolem toho chodily a zkoumaly, zvažovaly, co se stane, když to nedopadne a většinou od nich ustoupily. Tady byli lidé, kteří jich dělali sedm do roka a nepřišlo jim to divné. Uvědomil si, že podnikání vyžaduje více odvahy, než do té doby měl, odvahy jít do rizika. Ne bezhlavého, ale jít do něj.
Pečuje i o vzdělávání svých zaměstnanců. Například od 1. června 2013 do konce listopadu 2014 probíhal vzdělávací projekt v rámci výzvy EDUCA III, zaměřený na specifické vzdělávání v oblasti výroby digitálních a analogových nosičů a polygrafii. V tomto období proběhlo celkem 29 školení zařazených do 4 klíčových aktivit. V rámci projektu bylo školeno 1566 účastníků. Celková vyčerpaná částka dotace činila 4 430 188 Kč.[1]
ZDENĚK PELC, MAJITEL SPOLEČNOSTI A PŘEDSEDA PŘEDSTAVENSTVA GZ MEDIA, A.S., SE STAL EY PODNIKATELEM ROKU 2015 ČESKÉ REPUBLIKY.
„Být ve společnosti předchozích vítězů je pro mě pocta. Beru to jako ocenění za ta dlouhá léta, kdy jsem podnik dostával z okresního přeboru mezi extraligu. Je to také ocenění pro mé kolegy, kteří mi významně pomohli k současným výsledkům. Kousek zásluh na tom mám ale i já, protože jsem si je vybral…“ Zdeněk Pelc skvěle reprezentoval Českou republiku na celosvětovém finále v Monte Carlu v červnu 2016 a jeho příběh oslovil i mezinárodní porotu,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice, a dodává: „Těší mě, že i letos můžeme veřejnosti představit výjimečné podnikatelské osobnosti a vzdát jim hold. Jsou mezi nimi zkušení matadoři, kteří jdou příkladem, ale i nadšení start-upisté s neotřelými nápady.
Základem managementu, ale i podnikání, je vytváření vztahů s lidmi.
Podle názoru pana Pelce si člověk musí uvědomit, že to, co podnik dělá podnikem, jsou znalosti a zkušenosti lidí, kteří v něm pracují. A řada z nich u něj pracuje čtyřicet, nebo dokonce padesát let. Příkladem je osmdesátiletý Ladislav Kuss, který stále patří k technologickým oporám firmy.
GZ media má zaměstnance, kteří tu pracují už ve třetí generaci. Na to je majitel pyšný. Bez dobrých vztahů s lidmi není možné dobře dělat. Vždy byl toho názoru, že poměr akcionář, management a zaměstnanci musí být vyvážený. Není možné upřednostňovat některou z těchto skupin. Je příznivcem evolučního vývoje. Pokud má firma fungovat, všechny tyto skupiny spolu musí dobře vycházet a musí mít společný zájem. Když fungují dobré vztahy, existuje i vzájemná důvěra, která je také důležitá. Každý rok je vybrán jeden zaměstnanec, který za zásluhy dostane garanci doživotního pracovního místa.
Jak je to s následnictvím?
Syn ve firmě pracuje, je vystudovaný právník a dělá odborného ředitele. Takže ta návaznost tu už je. Je velmi chytrý a schopný, ale zatím mu nedělá moc dobře řídit lidi. On to sám o sobě říká a nechce to dělat. Dcera ve firmě pracovala také, ale už je šest let na mateřské a momentálně žije s manželem ve Švédsku. Ale jednou se vrátí a otec předpokládá, že se vrátí sem. Bude to pro ni určitě těžké, výpadek šest let je hodně. Jinak tu už mohla dělat finanční ředitelku. Rozhodně děti nemusí být ve funkci generálního ředitele. Nástupcem je stále ještě mladý Ing. Štěrba a vede si skvěle. Pan Pelc chce, aby se ve vlastnické struktuře do určité hranice posiloval podíl topmanagementu. Podle něj je to smysluplné. Má na to program a vždy po čtyřech letech tito manažeři mají nárok na akciové opce - buď si je vezmou, nebo dostanou peníze. Záleží na nich.
Výrobní expanze do zahraničí
Zdeněk Pelc dojednal i významnou expanzi do zahraničí. Našel si spojence v Kanadě a v Číně, v každé zemi chce postavil jednu novou továrnu. Jen v USA se každý rok prodá kolem 800 nebo 900 tisíc gramofonů. Kdyby se ke každému z nich prodalo řekněme deset desek, tak to je 8 nebo 9 milionů desek – a to se bavíme jen o Americe a o nových gramofonech …“ [2]
GZ MEDIA OTEVŘELA NOVOU LISOVNU PRECISION RECORD PRESSING V KANADĚ. 11. května 2017 byla slavnostně otevřena společnost Precision Record Pressing v ontarijském městě Burlingtonu. PRP je společným podnikem české společnosti GZ Media, světové jedničky ve výrobě vinylových desek, a kanadské společnosti Isotope Music, největšího kanadského velkoobchodního prodejce hudby. Společnost byla vybudována od základů na zelené louce, s výrobou založenou na deseti lisech na vinylové desky, které jsou navržené a vyrobené GZ Media, jako výsledek vlastní unikátní technologie. Roční kapacita produkce bude dosahovat téměř 4 miliónů desek, přičemž velkou výhodu společnosti je její flexibilita ve zpracování zakázek, které se mohou pohybovat od sto kusů, tedy téměř sběratelských záležitostí, až po statisícová vydání. Společnost má také plány na další expanzi, navyšování produkční kapacity a instalaci tiskových kapacit, jak zmiňuje ředitel společnosti Michal Štěrba. Společnost vyrábí vinylové desky a další produkty také v Severní Americe, probíhají další jednání s partnerem v Japonsku. Výsledkem by měl být další výrobní závod firmy.
Výrobní areál v Loděnici – historie, současnost
První desku vylisovali v Loděnici už roku 1951. V porevoluční době to nejen v Čechách vypadalo na soumrak vinylových desek, pro něž se připravovalo místo v technickém muzeu, aby se na ně nezapomnělo. Ony se však jako zázrakem probudily k životu….. Za jejich zachránce můžeme považovat Zdeňka Pelce, majoritního vlastníka společnosti GZ Media. První stereodeska byla vyrobena v roce 1961
Od roku 1998 společnost vlastnily americké investiční fondy, Zdeněk Pelc zde byl zaměstnán jako ředitel. Po devíti letech se rozhodly z firmy odejít. A protože byly více než spokojeny s jeho prací, nabídli mu podnik k odkupu. Pak nastal problém se sháněním úvěru od banky. Nebylo to lehké, ale nakonec mu půjčila Československá obchodní banka - za pět let bylo všechno splacené……
Firma byla jednou z mála, které v polovině devadesátých let výrobu vinylových desek nezavřela. Na východní trhy nedodávala, na Západě na ně stále koukali jako na nějaké východoevropské exoty. Český trh byl malý a z hlediska rozvoje v podstatě bezvýznamný. Ale bojovali o každé pracovní místo, abych nemuseli propouštět. Pan Pelc si říkal - když to máme zavřít, tak jako poslední v Evropě. Nás to nic nestojí, stroje máme, zázemí, hmotu také. Bylo to spíše pocitové rozhodnutí než strategické. Nejistá sázka se nakonec po letech vyplatila. Přišel zvrat, vinyly jsou opět v kurzu. Koncem 90. let se trh začal pomalu oživovat, od roku 1988 šel odbyt o 10 – 15 % nahoru. Pokud by měl hovořit o svém vizionářství, tak se spíš jednalo o léta 2004 a 2005. Růst stále pokračoval a v hlavě pana Pelce se začaly rodit představy o tom, zda bude stačit dosavadní kapacita. V té době stačila bohatě. Přesto dal impulz k vývoji a výrobě prototypů nových výrobních zařízení. Udělali je, nějakou dobu na nich vyráběli, ale pak je odstavili, protože na nich udělali spoustu chyb. Ale věděli jakých, dokumentaci dali do trezoru. Když kolem roku 2013 dosavadní kapacita nestačila, tak ve spolupráci s jinými strojírenskými firmami začali vyrábět nové lisy, už bez původních vad. Dnes mají polovinu strojů na lisovně nových a vyrábí další a další - v tom rozhodnutí byl asi i kus vizionářství.
Nový prototyp lisovacího stroje (2014/2015) Rok 2015 výroba 18 mil. Ks desek za rok
Inovace ve výrobě
Gramofonová deska měla 30 let pauzu v inovování. Od roku 2017 se společnost pouští do automatizace lisování či balení. Přechází od výroby řízené „ručně“ na plně digitalizovanou. Záměr představil Michal Štěrba, generální ředitel společnosti GZ Media, na konferenci Průmysl 4.0. Podle Štěrby je ale pro digitalizační a automatizační procesy, které zrychlí a zefektivní výrobu, těžké najít pochopení a podporu zaměstnanců. Jsme firma s dlouhou historií, lidé tu pracují zpravidla mnoho let. V rozšiřování nástrojů v duchu Průmysl 4.0 pomáhá také generační výměna.“ Pokud se jakákoliv firma rozhodne nějakým způsobem své výrobní procesy automatizovat, je podle něj dobré nezačínat s tím nejdůležitějším, tím hlavním. „ Nejdřív musíte mít pozitivní příklady. Musíte ukázat, že to jde. Nejlépe na nějakém dílčím projektu. Pak lidé sami začnou chodit s nápady, co by sw dalo změnit.“ Stroje bez přímé manipulace lidí momentálně ve firmě balí hotové desky, obstarávají galvanickou lázeň a práce s chemikáliemi. Ve firmě řeší, zda na centrální úrovni vznikne speciální oddělení, které se bude úpravou stávajících a vývojem případných nových výrobních linek v duchu Průmyslu 4.0 zabývat. Aktuálně se napříč společností tématu věnuje cca pět zaměstnanců. Ve světě prakticky neexistuje dodavatel strojů. První plně automatický lis na výrobu desek byl vyvinut ve spolupráci s firmou Siemens.[3] Více viz video https://byznys.ihned.cz/c1-65761340-vyroba-gramofonovych-desek-neprosla-za-30-let-zadnou-inovaci-to-jsme-ted-zmenili-rika-jejich-cesky-vyrobce-gz-media
Až doposud výroba jedné vinylové desky zabere zhruba 24 hodin – i s vytištěním barevného obalu. Nejprve se nahrávka v elektronické podobě přenese na diamantový hrot. Ten vyryje záznam do podložky. V galvanické lázni se pak udělá otisk kotouče a následuje lisování pomoví horké páry. Samotné lisování trvá asi třicet vteřin. Pak už se hotová deska zabalí do obalu, který vyrobí také GZ Media, a pošle do světa. Mezi zákazníky patří například Rolling Stones nebo U2. „Dnes už skoro polovina desek není klasicky černá. Vyrábíme je barevné i různobarevné. Někteří zákazníci to mají rádi, protože každá deska je vlastně trochu jiná, každá je originál.“[4] V nabídce je 14 standardních barev – 6 transparentních a 8 mléčných, firma je schopna vytvořit speciální barvy podle referenčního kódování Pantone. Video o výrobě vinylových desek viz http://www.gzvinyl.com/Zajimavosti.aspx
Významné milníky výroby
- 1948 - založeny Gramofonové závody, (v r. 1999 přejmenovány na GZ Digital Media,
a.s.)
- 1951 - vylisována první gramofonová deska
- 1972 - začátek výroby MC
- 1988 - zahájena výroba CD
- 2001 - zahájena výroba DVD
- 2004 - DVD authoring-zřízení studia
- 2008 - rozšíření tiskových kapacit
- 2009 - zahájena výroba mutlimediálních knih
- 2010 - nový unikátní mastering vinylu
- 2011 - výstavba nového logistického centra v areálu GZ se skladovací plochou
12.000 m2
- 2011 - zahájení výroby kašírovaných výrobků s denní kapacitou až 100.000 ks
- 2013 - rok rekordů ve výrobě vinylové desky, 40.000 ks denně, 1.000.000 ks
měsíčně a 10.000.000 ks vyrobených desek za rok
- 2014 - otevřena pobočka GZ Media se sídlem v Soběslavi, pracovní místa pro 200 lidí
- 2015 - nový rekord ve výrobě vinylové desky, 18 milionů desek za rok
- 2016 - dosahujeme průměrné výroby 65 000 kusů vinylových desek denně a téměř
24.000.000 ks vyrobených desek za rok
Jaké přínosy může zákazník od spolupráce s GZ Media očekávat?[5]
- Komplexní nabídka pro naše zákazníky! Jeden partner pro celý výrobní proces
- Prokazatelná úspora času a nákladů
- Mimořádné know how v oblasti tisku a balení
- Zaměření na výrobu s vysokou přidanou hodnotou
- Rychlý a flexibilní servis s výrobou 24 hodin denně 7 dní v týdnu
- Finanční stabilita
- Vysoká úroveň zákaznického servisu, díky kterému se pro Vás kontakt s námi stane
příjemnou povinností
- Moderní logistické centrum v srdci Evropy
- GZ je největším výrobcem vinylových desek na světě a lídr v balení těchto médií
- Výroba šetrná k životnímu prostředí
- Jsme certifikováni dle ISO 14001:2004
- Dále certifikace FSC®
Firma nabízí nejkompletnější polygrafický servis, široký okruh činností společně s kompletní paletou nejrůznějších polygrafických výrobků – tisk do formátu B1, široké spektrum povrchových úprav a knižních vazeb, výseky a lepení kartonových boxů, výrobu kašírovaných obalů.
Firma je tradičním výrobcem a spolehlivým dodavatelem CD, DVD a BD. Strategie je založena na plné certifikaci veškerých replikačních služeb. Zajistit precizní ochranu duševních vlastnictví zákazníků je pro firmu prioritou a jednou z nejsilnějších stránek.
V roce 2011 bylo zprovozněno nové moderní kompletační a logistické centrum. Na 12 000 metrech čtverečních a 10 000 paletových místech jsou prováděny kompletační, skladovací a distribuční služby – maximálně flexibilně, bezpečně a efektivně.
Podnikatelské krédo?
Chci klidně spát. To znamená mít dobře odvedenou práci a nemít v zádech nějakou hrozbu, že se někde něco provalí. Že se udělalo něco nečestného, v rozporu s etikou nebo předpisy. Ve firmě jsem od pondělí do pátku, ale když přijdu domů, chci mít klid.[6]
…Hnací silou jsou mladí lidí, kteří vinyly kupují – to ještě nějakou dobu vydrží. ….[7]
Jsme dostatečně velcí na to, abychom čelili skutečným výzvám … zároveň jsme dostatečně flexibilní, abychom dokázali poskytnout individuální péči.
GZ Media, a.s. Sídlo firmy: 267 12 Loděnice, Tovární 340
Den zápisu 20. září 2005
IČ 27380068, DIČ CZ27380068
Klasifikace ekonomických činností: 18200 Rozmnožování nahraných nosičů
http://www.gzmedia.com/cs-CZ/Homepage.aspx
Kontaktní telefon: +420 311 673 111 (vrátnice), email: info@gzmedia.cz
Videopředstavení společnosti na http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas.aspx
Zdroje:
http://www.gzmedia.com/cs-CZ/Files/Dokumenty/O-nas-(1)/Zprava-ukonceni-projektu-EDUCA-III.aspx
http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas/Tiskove-zpravy/Napsali-o-nas/Cesky-vinylovy-kral-chysta-tovarny-v-Kanade-a-Cine.aspx
http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas/Tiskove-zpravy/News-Archive/Cesky-vyrobce-vinylovych-desek-GZ-Media-chysta-po.aspx
http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas/Tiskove-zpravy/News-Archive/Kral-vinylu-je-od-Berouna-ve-fronte-u-nej-stoji-Ro.aspx
http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas/O-nas/Proc-GZ.aspx
PŘIKRYL, Jan . Zdeněk Pelc: Když nevíš, kam chceš jít, žádná cesta tě tam nedovede. Moderní řízení, květen 2016, str. 24 – 25, ročník 51, vydavatelství Ekonom. Dostupné z http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas/Tiskove-zpravy/News-Archive/Rozhovor-s-Z-Pelcem-o.aspx
http://ekonomika.idnes.cz/ey-podnikatelem-roku-2015-je-zdenek-pelc-d8t-/ekonomika.aspx?c=A160301_170032_ekonomika_ozr
Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz
[1] http://www.gzmedia.com/cs-CZ/Files/Dokumenty/O-nas-(1)/Zprava-ukonceni-projektu-EDUCA-III.aspx
[2] http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas/Tiskove-zpravy/Napsali-o-nas/Cesky-vinylovy-kral-chysta-tovarny-v-Kanade-a-Cine.aspx
[3] http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas/Tiskove-zpravy/News-Archive/Cesky-vyrobce-vinylovych-desek-GZ-Media-chysta-po.aspx
[4] http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas/Tiskove-zpravy/News-Archive/Kral-vinylu-je-od-Berouna-ve-fronte-u-nej-stoji-Ro.aspx
[5] http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas/O-nas/Proc-GZ.aspx
[6] PŘIKRYL, Jan . Zdeněk Pelc: Když nevíš, kam chceš jít, žádná cesta tě tam nedovede. Moderní řízení, květen 2016, str. 24 – 25, ročník 51, vydavatelství Ekonom. Dostupné z http://www.gzmedia.com/cs-CZ/O-nas/Tiskove-zpravy/News-Archive/Rozhovor-s-Z-Pelcem-o.aspx
[7] http://ekonomika.idnes.cz/ey-podnikatelem-roku-2015-je-zdenek-pelc-d8t-/ekonomika.aspx?c=A160301_170032_ekonomika_ozr