Expertní skupina pro snižování administrativní zátěže při MPO, kde je AMSP ČR stálým členem, představila Podnikatelský balíček s návrhem 34 opatření ke snížení byrokracie v rámci projektu www.stopbyrokracii.cz
K tomuto souboru opatření zpracovala Legislativní rada AMSP ČR připomínky a doplnění.
Celkově se jedná o 34 opatření, která by měla ulehčit podnikatelům a zlepšit tak jejich
konkurenceschopnost v rámci trhů EU, tak i v celosvětovém měřítku. Jako nejpodstatnější vnímáme
následující body:
1. Vybudování informačního systému Portál exekucí, kdy bude také vytvořeno rozhraní mezi
zaměstnavatelem a portálem exekucí, kdy by docházelo k pravidelnému přenosu dat o
zaměstnancích, což by snížilo náročnost pro účetní při zpracování exekucí u zaměstnanců a
také by se snížili chybovost, neboť v současné době je systém na ručním zadávání dat.
2. Umožnění transformace živnosti na společnost s ručením omezeným, kdy by při přechodu
z fyzické osoby – podnikatele na společnost s ručením omezeným zůstaly v platnosti veškeré
dosavadní získané certifikáty – např. ISO certifikace nebo školení. Stejně tak by pokračovaly
již získané dotace, kdy by odpadla jejich zbytečná administrativa. Jako důležitý bod je
zachování historie společnosti, neboť nebude začínat jako nepopsaný list, ale bude
z veřejných rejstříků patrno, že se jedná o pokračování např. několikaleté úspěšné živnosti.
3. Mělo by dojít k uzákonění digitální účtenky jakožto plnohodnotné alternativy k účtence
papírové. V navržených změnách by byla možnost zákazníka si zvolit účtenku papírovou nebo
účtenku digitální.
4. Mělo by dojít ke zjednodušení administrace v okamžiku, kdy je služební vozidlo využíváno
zaměstnancem k soukromým účelům. Jednou z navržených cest je zavedení paušálu při
takovém využití. Zejména by nemusela být vedena alternativní kniha jízd. V případě
pohonných hmot by se vycházelo z knihy jízd nebo alternativně využít paušál, a to v obecné
výši 0,03 % ceny vezu měsíčně za každý km mezi místem zaměstnání a bydlištěm
zaměstnance.
5. Zvýšení podílu digitalizace u pracovněprávní dokumentace. Cílem úpravy by mělo být
zrovnoprávnění elektronické dokumentace a komunikace s dnes uznávanou papírovou
formou, případně přímo zrušení zatěžující povinnosti zaměstnavatele vést pracovně právní
agendu v papírové podobě, včetně její papírové archivace. Navrhuje se také uzákonit
možnost využívání elektronických či digitálních podpisů zaměstnanci bez stávající nutnosti
datových schránek.
Kompletní balíček obsahuje tato témata:
Databáze informačních povinností (DIP)
|
Zjednodušení systému exekucí – zavedení jedné digitální platformy/jednoho el. prostoru, kam bude zaměstnavatel hlásit informace společně pro všechny exekutory
|
Zaměstnanecké akcie
|
Transformace živnosti na společnost s ručením omezeným
|
Automatické předání informace o ukončení živnostenského podnikání
|
Portál živnostenského podnikání
|
Zrušení povinnosti uvádět údaj o doručovací adrese při ohlášení živnosti
|
Aktualizace obsahových náplní jednotlivých živností
|
ČTÚ – formulář o poskytovaných službách
|
Zavést jednotný formát pro digitální účtenky
|
Uzákonění digitální účtenky jakožto plnohodnotné alternativy k účtence papírové.
|
Předávání účetních závěrek do sbírky listin veřejného rejstříku
|
Zjednodušení administrace využívání služebního vozidla zaměstnancem k soukromým účelům – zavedení paušálu
|
Zautomatizovat daň z nemovitostí
|
Prokazování bezdlužnosti podnikatelských subjektů
|
Automatické předávání informací z ČSSZ na zdravotní pojišťovny
|
Bezpečnostní pravidla na home office
|
Zakotvit výplatu mzdy prioritně bezhotovostně (pokud zaměstnanec výslovně nepožádá o hotovostní výplatu)
|
Uzákonit, že vydání vnitřního předpisu v elektronické (digitální) formě je dostačující, resp. umožnit zaměstnavateli variabilně si zvolit, zda bude předpis vydán v písemné či elektronické formě
|
Větší možnost digitalizace u pracovněprávní dokumentace
|
Zrušení povinnosti sestavování písemného rozvrhu čerpání dovolené a jeho odsouhlasení odborovými organizacemi
|
Zjednodušit zaměstnávání cizinců ze třetích zemí
|
Sjednocení postupů pracovišť Úřadů práce – závazné posouzení
|
Potvrdit možnost zrušení pracovního poměru ve zkušební době za trvání překážek
|
Výplata mzdy v cizí měně
|
Zjednodušit převody vozidel
|
Pravidelné školení řidičů referentů
|
Zjednodušit evidenci při ubytovávání hostů v rámci EU
|
Zjednodušení žádosti o udělování licence pro podnikání v energetických odvětvích
|
Režim obchodního rejstříku
|
Likvidace obchodních společností a jejich výmaz z obchodního rejstříku
|
Datové schránky členů statutárních orgánů
|
Zavedení povinnosti pro Český statistický úřad, aby využíval data z ostatních databází veřejné správy včetně finančních úřadů, České správy sociálního zabezpečení, zdravotního pojišťoven atd.
|
Navrhujeme podstatnou úpravu (aktualizaci) číselníků CZ-NACE, CZ-ISCO, apod., a to především s ohledem na neaktuálnost a nepřesnost jednotlivých kategorií. |