Podnikatelský balíček: Šance pro snížení administrativní zátěže

I díky usilovné práci Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky v rámci Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů při Ministerstvu průmyslu a obchodu se postupně rodí další „podnikatelský balíček“.

Řadu zahrnutých opatření považuje AMSP ČR za mimořádně přínosné kroky pro zjednodušení podnikatelského prostředí v zemi „Nyní se soustředíme na další fázi mezirezortního připomínkového řízení balíčku,“ uvedl předseda představenstva AMSP ČR Josef Jaroš.

Balíček v současné podobě obsahuje 23 různorodých opatření, které se liší formou i dopady. Některá z nich lze nazvat dosti významnými administrativně i finančně, jiné jsou spíše drobnějšími úpravami předpisů. Například je zde formulován projekt vytvoření Databáze informačních povinností (DIP), kde by v jednom informačním systému došlo ke zveřejnění veškerých povinností podnikatelů, přičemž by tyto byly průběžně aktualizovány. Zvláště pro podniky bude podstatné zjednodušení v oblasti odpisů a oprav majetku, jak jsou formulovány v § 26 a následujících zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Zde je připravováno snížení počtu odpisových skupin, přičemž AMSP ČR podporuje zahrnutí většího rozsahu majetku přímo do daňově uznatelných nákladů. Popřípadě je v danou chvíli diskutována i možnost zavedení dobrovolného paušálu, u kterého by se sám poplatník rozhodl, zda ho využije, do jehož výše by náklady na majetek byly daňově uznatelné bez ohledu na to, zda by šlo o opravy či technické zhodnocení. Ke spíše drobnějším změnám pak patří například zrušení povinnosti uvádět údaj o doručovací adrese při ohlášení živnosti. Podobně jako další organizace považuje AMSP ČR po zavedení datových schránek tento údaj za nadbytečný.

Detailnější popis nového podnikatelského balíčku a další komentáře AMSP ČR k jeho konstrukci přinese nejbližší vydání našeho ZPRAVODAJE, který bude distribuován 25. května.