Posunutí lhůt DPH a daně z příjmů vč. konsekvence přehledů OSVČ, dary jako položka odčitatelná od ZD od 1. 1. 2021

Posunutí lhůt – DPH


Rozhodnutím ministryně financí ze dne 2. 3. 2021 se plátcům daně z přidané hodnoty promíjí příslušenství daně z přidané hodnoty vzniklé z důvodu zpoždění při plnění povinností plátce daně nebo identifikované osoby za předpokladu, že ke splnění těchto povinností dojde nejpozději dne 15. 4. 2021.

Plátcům daně z přidané se promíjí:

  • Pokuta za pozdní podání řádného daňového přiznání za zdaňovací období únor 2021,
  • Úrok z prodlení vzniklý v souvislosti s pozdní úhradou za zdaňovací období únor 2021,
  • Pokuta za pozdní podání dodatečného daňového přiznání k DPH, končí-li lhůta pro podání 31.3.2021,
  • Pokuta za pozdní podání kontrolního hlášení za zdaňovací období roku únor 2021.

Nejedná se tedy fakticky o posunutí lhůty pro podání řádného daňové přiznání, ale pro plátce daně z přidané hodnoty to znamená, že jim nehrozí pokuta ani úrok z prodlení, jestliže splní svou povinnost do 15. 4. 2021.

Zdroj:
https://www.mfcr.cz/cs/legislativa/financni-zpravodaj/2021/financni-zpravodaj-cislo-13-2021-41161

Posunutí lhůt Daň z příjmů a konsekvence přehledů OSVČ


Rozhodnutím ministryně financí ze dne 9. 3. 2021 se daňovým subjektům promíjí pokuta za opožděné podání daňového přiznání a úroky z prodlení a z posečkané částky.

V praktické rovině to pro daňové subjekty znamená, že mají nyní možnost podat daňové přiznání za zdaňovací období roku 2020 do 3. 5. 2021 a v případě, že podávají daňové přiznání elektronicky, až do 1. 6. 2021. Nebude jim hrozit pokuta za opožděné podání podle § 250 (1) daňového řádu ani úrok z prodlení podle § 252 daňového řádu a posečkané částky podle § 253 daňového řádu.

U fyzických osob, u nichž došlo ve zdaňovacím období roku 2020 ke změně způsobu uplatňování výdajů, konkrétně k přechodu ze skutečných na výdaje paušální dle § 7 odst. 7 nebo § 9 odst. 4 ZDP, anebo k zahájení účtování, vedení daňové evidence nebo vedení záznamů o příjmech a výdajích se u podání dodatečného daňového přiznání za zdaňovací období roku 2019 promíjí:

  • pokuta za opožděné podání dodatečného daňového přiznání,
  • úrok z prodlení a
  • úrok z posečkané částky vázající se k části doměřené daně z důvodů uvedených výše,

dojde-li-k podání tohoto dodatečného přiznání a k úhradě doměřené daně nejpozději dne 3. 5. 2021. V případě podání daňového přiznání elektronicky se výše uvedené sankce promíjí, dojde-li k podání a k úhradě doměřené daně nejpozději dne 1. 6. 2021.

Poplatníkům daně z příjmů fyzických osob, kteří mají povinnost oznámit příjem osvobozený od daně z příjmů, je prominuta pokuta za neoznámení osvobozeného příjmu, bude-li toto oznámení podáno nejpozději dne 3. 5. 2021, v případě elektronického podání daňového přiznání se tato pokuta promíjí, dojde-li k podání oznámení nejpozději dne 1. 6. 2021.

Posunutí lhůt pro podání daňového přiznání má vždy dopad na podání přehledů o příjmech a výdajích OSVČ. V současné době je posunutí lhůt projednáváno, konkrétní lhůty nejsou stanoveny, nicméně lze předpokládat následující:

  • Přehledy OSVČ pro zdravotní pojišťovny – Ministerstvo zdravotnictví připravuje novelu zákona o pojistném na všeobecném zdravotním pojištění, dle které by měla být stanovena jednotná lhůta pro OSVČ podávající daňové přiznání v papírové, ale i elektronické podobě na den 1. 7. 2021.
  • Přehledy OSVČ pro českou správu sociálního zabezpečení – V důsledku posunutí lhůt pro podání daňového přiznání by mělo dojít k automatickému prominutí penále, zda bude stanovena jednotná lhůta pro všechny OSVČ, však není známo. Obecně se tento přehled podává do konce měsíce ode dne, ve kterém mělo být podáno daňové přiznání. Z tohoto důvodu je možné brát v úvahu lhůtu do dne 1. 6. 2021, případně 1. 7. 2021, bylo-li přiznání podáno elektronicky.


Zdroj:
https://www.mfcr.cz/cs/legislativa/financni-zpravodaj/2021/financni-zpravodaj-cislo-16-2021-41213

Dary jako položka odčitatelná od ZD od 1. 1. 2021


S termínem pro podání daňového přiznání se také nabízí otázka, jak nejlépe optimalizovat daňový základ, jednou z možností je si odečíst určitou hodnotu darů od základu daně. Pokud poplatník během zdaňovacího období poskytl bezúplatné plnění (dále jen „dar“) konkrétním osobám nebo organizacím pro účely stanovené zákonem, může si jeho určitou hodnotu odečíst od základu daně.

Dary, které si může poplatník odečíst od základu daně blíže specifikuje jak pro fyzické, tak právnické osoby zákon o daních z příjmu (dále jen „ZDP“). Možné hodnoty darů jako odečitatelných položek od základu daně jsou však omezeny maximální, ale také minimální hodnotou.

Fyzické osoby si mohou od základu daně odečíst dar, který v úhrn přesáhne 2 % základu daně anebo činí alespoň 1 000 Kč, maximální výše však byla doposud omezena na nejvýše 15 % ze základu daně. Pro zdaňovací období 2020 a 2021 byla však tato hranice zvýšena na 30 % ze základu daně.

Právnické osoby si mohou jako dárci odečíst od základu daně sníženého podle § 34 ZDP dar, jehož hodnota činí alespoň 2 000 Kč, maximální výše byla omezena na 10 % ze základu daně. Pro zdaňovací období, které skončilo v období od 1. 3. 2020 do 28. 2.2022 byla tato hranice zvýšena rovněž na 30 % ze základu daně sníženého podle § 34 ZDP.

Poplatníci s hospodářským rokem, jenž již podali daňové přiznání před nabytím účinnosti zákona č. 588/2020 Sb., kterým byl ZDP novelizován, a uplatnili-li dary jako položky odečitatelné od základu daně dle původního limitu, mohou prostřednictvím dodatečného daňového přiznání upravit výši položky odčitatelné od základu daně a dosáhnout tak snížení celkové daňové povinnosti. Dodatečné daňové přiznání je daňový subjekt oprávněn podat nejpozději do konce měsíce následujícího po měsíci, ve kterém tato změna nabyla účinnosti.

Zdroj:
ZDP § 15, § 20, zákon č. 39/2021

Článek pro Vás připravila spol. APOGEO Group, SE.

Download | APOGEO