PREFERUJÍ ČEŠI LOKÁLNÍ POTRAVINY?

Téměř polovina českých zákazníků nakupuje lokální potraviny alespoň jednou v měsíci. Jen každý desátý za ně však měsíčně utratí více než tisíc korun. Ukazuje to nový spotřebitelský průzkum Asociace regionálních značek (ARZ – Asociace regionálních značek).

Sýr od místního farmáře? Jen příležitostně.

Lidé za lokální potraviny utratí nejčastěji částku do 500 Kč měsíčně. Pouze u 11 % spotřebitelů se tento měsíční výdaj vyšplhá nad 1000 Kč. „Tato čísla nám poměrně jasně ukazují, že lokální potraviny nejsou běžnou součástí jídelníčku českých rodin. Pro většinu lidí jsou zpestřením nebo vytržením z každodennosti. Ručně vyrobený sýr od místního farmáře koupíte spíše při výjimečné příležitosti, nebo jako dárek,“ komentuje výstupy průzkumu Kateřina Čadilová, národní koordinátorka ARZ.

Toto zjištění potvrzuje i to, že lokální potraviny nakupují lidé nejčastěji na příležitostných trzích a festivalech v rámci svého regionu (téměř 60 %). Již méně v kamenných prodejnách, které tyto produkty nabízí (40 %) nebo přímo od výrobce (38 %). „Zatím jen 8 % spotřebitelů využívá k nákupu různých on-line služeb, kterých na trhu s lokálními potravinami rychle přibývá. Pro obchodníky se tak v této oblasti stále nabízí nevyužitý prostor,“ doplňuje socioložka Hana Friedlanderová z agentury Nielsen AdMosphere, která průzkum realizovala v červenci 2017 na reprezentativním vzorku 1017 respondentů.

BIO ztrácí sympatie

Zajímavé údaje ukazuje hodnocení respondentů v souvislosti s označením potravin, které má zvýraznit jejich kvalitu. Nejvíce sympatií získalo označení „české“ (37 % respondentů), naopak nečekaně propadlo označení „BIO“ (2 %). Zákazníkům se nelíbí ani přízvisko „lokální“, které označilo za sympatické jen 5 % respondentů.

Tento výsledek naznačuje, že se lidé často nechávají zlákat reklamními kampaněmi velkých řetězců, které označení „české“ využívají poměrně běžně. „Pokud něco vzniklo v Česku, ještě to neznamená, že se jedná o kvalitní a skutečně lokální produkt,“ vysvětluje Kateřina Čadilová. „Vždy záleží především na tom, jakým způsobem produkt vzniká, jaké suroviny přitom použijete, a jaký dopad má výrobek na ekonomiku a rozvoj daného regionu,“ pokračuje Čadilová.

Právě zvýšení informovanosti o skutečných lokálních potravinách a možnostech jejich nákupu si klade za cíl nová kampaň ARZ „Jíst s rozumem“. „Chceme lidem odlehčenou formou ukázat, že jsou lokální potraviny reálnou a hlavně rozumnou cestou, jak se stravovat. Ideálně by neměly být raritou, ale pevnou součástí našeho jídelníčku,“ uzavírá Čadilová.

Kampaň a její výstupy, včetně celého výzkumu, je možné nalézt na webu www.jistsrozumem.cz a pod hashtagem #jistsrozumem

Video ke kampani:

Facebook: http://bit.ly/2AnpFJN
Youtube: http://bit.ly/2jedP1f