Průmysl 4.0 je pro MSP neznámé téma   shodli se zástupci asociací MSP Visegrádské 4

Podnikatelé často neví, co přesně je digitalizací v rámci Průmyslu 4.0, nebo také tzv. Čtvrté průmyslové revoluce, myšleno a zaměňují ji tak za obsah tzv. Třetí průmyslové revoluce, na kterou už přistoupili prakticky všechny firmy (elektronická komunikace, administrativa, robotizace u firem, které využijí). Nezaobírají se příliš digitálním propojováním mezi firmami či se zákazníky či digitálním modelováním výroby apod. Občas zaznívají informace o tom, že jde především o revoluci ve výrobním, průmyslovém odvětví, což de facto potvrzuje i strategický dokument Vlády ČR Iniciativa Průmysl 4.0 (Preambule, s. II.). Ovšem v tomto dokumentu není vůbec vyčleněna část týkající se malých a středních podniků. Tyto skutečnosti odhalil průzkum AMSP ČR mezi členy v rámci projektu zemí Visegrádské čtyřky. Výsledky průzkumů si sdělili zástupci asociací MSP z Polska, Maďarska, Slovenska i z Čech 17.11.2017 na konferenci v Budapešti. Výsledky všech zemí jsou bohužel stejné v tom smyslu, že téma Průmyslu 4.0 není de facto vůbec k segmentu MSP ze strany vlád komunikováno.

Vzhledem k tomu, že obsah diskutované problematiky si respondenti neumí představit, tak ani jejich příklady využití neodpovídají tomu, co je deklarováno ve výše zmíněném vládním dokumentu. Především kybernetika a autonomizace nebyly zmíněny ani jednou. Customizace a komunikační propojenost via internet zmiňována oproti tomu byla.

Hlavní gró Průmyslu 4.0 se tak zdá být pro podnikatele, kteří nemají čas se zabývat dlouhými vládními návrhy a strategiemi, stále poněkud nedostupné. Je to možná i z toho důvodu, že celá problematika propojování kybernetického, fyzického a sociálního světa je relativně složitá pro pochopení běžným člověkem. I z těchto důvodů možná občas neví, jaké kroky by měly firmy podnikat pro zavádění digitalizace, ani zda se to firmám bude hodit.

V otázce nákladů pak firmy uvádějí, že menší firmy nemají dostatečné prostředky, ať už finanční či např. personální, větší firmy oproti tomu tyto prostředky mají. Pokud danou otázku ale respondenti chápou jinak, např. zda je digitalizace třeba či zda se vyplatí apod., pak většinou (ne zcela) uvádějí, že zde rozdíl není. Doporučená je většinou kultivace pracovní síly, ať už formou vzdělávání stávajících či formou nabírání nových pracovníků.

Zdroj: AMSP ČR