První logo firmě KAMA navrhl zpěvák Karel Černoch
Byly doby, kdy v bytě Pertlových nebylo pro čepice kam šlápnout. První pokrývky hlavy vyrobila Mahulena Pertlová pro své děti, od té doby se do podnikání zapojili všichni členové rodiny. Nyní výrobky s logem KAMA nabízí velké sportovní řetězce.
Cesta od domácího pletacího stroje z kategorie hobby a prodeji známým k dnešním profesionálním pletacím strojům a prodeji na českém i zahraničním trhu byla vydlážděna pokorou, pílí, entuziasmem, nápady a inovacemi, rodinnou soudržností. Lidské i pracovní kvality rodinných příslušníků a nerodinných zaměstnanců si prostě musí sednout!.
Příběh značky KAMA, aneb o tom, jak se z domácí rukodělné výroby stal byznys
Již 27 let česká rodinná firma vyrábí pletené čepice a svetry, které prodává v tuzemsku a v zahraničí. Přitom začátky značky KAMA byly velice skromné.
Prvním výrobním prostředkem, který zakladatelka firmy KAMA paní Mahulena Pertlová používala, byl domácí pletací stroj z kategorie hobby. Dostala ho kdysi od rodičů na Vánoce a dlouho odpočíval nevyužitý a zaprášený pod postelí. Když byla na mateřské dovolené s malou Klárou a Adamem, napadlo jí, že by dětem upletla čepičky. Práce jí šla od ruky a čepice se líbily všem příbuzným i kamarádům a tak jich začala vyrábět víc. A tak vznikla u rodiny Pertlových doma malá manufaktura. V roce 1988 české úřady povolily v rámci socialistického zřízení jakousi drobnou výdělečnou činnost. Byly pořádány tzv. Trhy mladých umělců, kde lidé mohli své domácí výtvory zpeněžit. Tam někde byl položen základ byznysu budoucí firmy KAMA. Paní Mahulena vydělala svůj první „kapitál“ a společně se svým mužem hudebníkem dali dohromady obnos na sofistikovanější stroj japonské značky. Ten již měl možnost pomocí děrných štítků vytvářet v úpletu vzory, včetně písmen. Mladá podnikatelka chtěla dát svým výrobkům jméno, a protože jí se sešíváním čepic pomáhala sestra Kateřina, vymyslela značku, která byla složeninou křestních jmen KAteřina a MAhulena. To mladé pletařce vyhovovalo, protože její stroj uměl vyplést maximálně 4 písmena a tak vznikla první pletená čepice KAMA.
V obýváku se hromadily výrobky. Po ručním pletacím stroji následoval nový stroj s motorovým pohonem, zakoupený z prvních výdělků. Značka začala mít mezi obchodníky a zákazníky dobrý zvuk a poptávka po barevných pletených čepicích rostla. Paní Mahulena zapojila do spolupráce majitelky podobných strojů, které nebyly obchodně tak aktivní a vyhovovalo jim jen pro někoho pracovat. Na přelomu roku 1990 tak organizovala práci asi šedesáti domácích pletařek a v bytě, kde se výrobky shromažďovaly k další distribuci, bylo občas čepic až po kolena .
Manžel zakladatelky, který byl tehdy aktivním hudebníkem, požádal kolegu zpěváka Karla Černocha, který měl počátkem devadesátých let jako málokdo doma první počítač Atari a devítijehličkovou tiskárnu, aby návrh loga připravil. Tak vzniklo první logo se zubatými písmeny. Jemně zubatá písmena KAMA pak byla dlouho charakteristickým znakem firemního loga, i když řada grafiků se nad nimi často rozčilovala. (co to je? vždyť ty písmena jsou nějaký chlupatý!) V době bez internetu a mobilů se o další růst obchodu staral manžel také tím, že jako muzikant na koncertních turné po Čechách a Slovensku obcházel ve volných chvílích s taškami čepic tehdy vznikající sportovní prodejny a jako obchodní cestující k velké legraci svých uměleckých kolegů sbíral objednávky.
Tehdy v rámci propagace výrobků, které se ujal manžel zakladatelky, vznikly dnes již vybledlé snímky dětí Kláry a Adama, kteří se stali prvními modely pro focení reklamy. Mimochodem u této tradice zůstalo. Každoročně vydává firma nový katalog, ve kterém se Klára a Adam průběžně objevují. Jen čas utíká a z dětí školou povinných jsou dnes finanční ředitelka a grafický designér rodinné firmy KAMA.
Veletržní expozice 2x3m v Paláci kultury, 1 SPORTPRAGUE, počátek 90. let - Aranžmá podomácku vyrobených čepic a svetrů. Tehdy se objevili také první zájemci ze zahraničí. Přestože domácí stroj byl již poháněn malým motorkem (čímž už tak nebolely ruce od věčného posunování jezdcem sem a tam), bylo to stále zařízení pro domácí výrobu a výrobky z něj, byť kvalitně zpracovány, nemohly uspět na náročných zahraničních trzích. Bylo nutné se posunout dál, a proto KAMA v r. 1992 zakoupila na leasing svůj první průmyslový pletací stroj. To je ale tří tunové těleso, které se do bytu nevejde. Neměli jsme žádné nemovitosti a tak jsme sehnali podnájem. V činžovním domě na Letné skončila truhlárna a majitel domu nám pronajal suterénní nebytové prostory, které jsme upravili pro tzv. nerušící výrobu. Nákup stroje obrovské hodnoty a jeho umístění do suterénní dílny byl pro mladé podnikatele přímo dramatickou událostí. Majitel domu dovolil vybourat díru a specialista na přepravu těžkých břemen instaloval kolejnice a složitou konstrukci na spuštění stroje do sklepa. „Když si vezmeme, že stroj jsme prakticky neuměli obsluhovat a jen jsme věřili, že se to naučíme a výrobky z něj prodáme, aby bylo na jeho splátky, byla to docela odvaha.“
Upletené díly čepic je třeba dále zpracovávat šicími stroji – tak si ve vedlejším domě pronajali další suterén, kde byla první šicí dílna a bývalý kryt CO (Civilní obrany), kde skladovali příze. Zaměstnali zkušené šičky, propuštěné z bývalých státních podniků Drutěva, Zádruha … Se špičkovou kvalitou značně narostl i objem produkce. Firma rostla a držela si pozici na trhu vůči domácí a zahraniční konkurenci. Protože firma začínala takříkajíc od nuly, bylo zapotřebí postupovat krok za krokem. K prvnímu stroji za čas přibyl druhý a pak třetí a další. Firma splácela úvěry a leasingy. Díky udržení postupného ekonomického růstu na přelomu tisíciletí KAMA zakoupila na kraji Prahy pozemek a na něm postavila výrobní objekt ušitý na míru pro tento typ výroby. V této moderní stavbě dnes sídlí firemní prodejna, vedení společnosti, pletařská a šicí výroba, sklady a expedice. KAMA zároveň výrobně kooperuje s dalšími dvěma českými firmami. První statické webové stránky, které vytvořil Jiří Pertl na doméně kama.cz, byly spuštěny 1.12.1998 ve 22:05:18.
Současnost?
Pletená móda se stala neodmyslitelnou součástí našeho života. KAMA navrhuje a vyrábí příjemné, funkční a nadčasové oblečení, které se stalo nenahraditelnou součástí mnoha šatníků. Na své si přijdou milovníci pletené módy v severském stylu, outdooroví nadšenci nebo ti, kdo hledají decentní styl, prvotřídní materiály a zpracování. KAMA Kids představuje příjemné, funkční pletené oblečení pro naše nejmenší. V jedinečné kolekci KAMA Home si zákazník vybere originální a velmi kvalitní doplňky pro svůj interiér.
V současnosti je KAMA ve své specializaci na sportovní čepice a svetry nejvyšší kvality, funkčnosti a originálního designu nepřehlédnutelným subjektem na domácím trhu České republiky. Kvalitu produkce dokládá i stále rostoucí objem exportu. 60 % produkce jde do 30 států světa. Mimo celou řasu obchodů zaměřených na outdor, ski, bike, fashion a dětskou módu může český zákazník část kolekce najít v řetězci obchodů Sportisimo, Herviss Sport, Hudy Sport. Zboží je možno objednat i prostřednictvím e-shopu – viz http://www.kama.cz/e-shop/.
Každoročně KAMA přichází s inovovanou kolekcí, která představuje kolem 1000 různých položek. Čepice, čelenky, kukly, masky, rukavice, šály, nákrčníky, svetry, vesty, bundy. Každý zákazník má možnost si vybrat svůj styl, ať se jedná o pestré žakárové vzory a trendové barvy, nebo konzervativní decentní styl. Výrobky této značky je možné rovněž vybírat s ohledem na použití. Buď chcete nosit čepici nebo svetr na běžné denní použití do práce a do města, nebo naopak do přírody, kde vás čekají extrémní povětrnostní podmínky. Právě proto má Kama ve svém podtitulu slogan FASHION & FUNCTION, funkční móda.
Produkty Kama jsou sezónní zboží pro podzim a zimu. Ve výrobním podniku v Praze však vládne pracovní nasazení celoročně. Pokud má být úzce specializovaný značkový výrobce úspěšný na trhu, musí držet krok se světovými trendy. A tak designéři v Kamě pracují ve velkém předstihu. Kolekce na danou sezónu se začíná připravovat vždy min 1,5 roku dopředu. Novou kolekci na následující sezónu podzim/zima mohou obchodníci vidět každoročně již v lednu, na mezinárodním veletrhu sportovních potřeb a oblečení ISPO v Mnichově.
Trh je stále náročnější a žádá novinky. Mimo jiné díky renomovaným dodavatelům materiálů, které KAMA zpracovává (například příze Schoeller AG, nebo membrány GORE) tak může značka držet krok s konkurencí. Aktuálním trendem je například důraz na dodržování ekologických norem. Jde o celosvětovou kampaň za odstraňování chemikálií používaných v textilním průmyslu, které ohrožují zdraví a zatěžují životní prostředí. Na základě podnětu hnutí Greenpeace se do kampaně Detox zapojují největší globální značky sportovního oblečení. Díky zpracovávání přízí Schoeller může KAMA označovat své výrobky certifikátem BLUESING - u vybraných produktů jsou vlněné příze již vyráběny bez chemických a životu škodlivých procesů.
Pletařská výroba má svá specifika a technologické nuance, které vyžadují vysoce kvalifikované pracovní síly. KAMA dlouhodobě disponuje špičkovými pracovníky, ať v oboru pletařství, tak při kompletaci výrobků. I díky nim za 27 let existence vyráběli pro řadu subjektů, reklamních agentur, sportovních svazů, klubů, pro firmy, hotely, školy, zpěváky. Výrobek je možno barevně i vzorově přizpůsobit konkrétním požadavkům, může být opatřen výšivkou nebo nášivkou s logem objednatele.
Budoucnost?
Firma i její značka se stále rozvíjí a příběh má kontinuitu. Do vedení firmy vstupuje nová mladá generace, která míří novými směry a přispívá čerstvou energií. V plánu je přístavba stávající budovy, nákup nové technologie na výrobu pletených rukavic, vstup na další zahraniční trhy. Jak zní nejlepší profesní rada zakladatelky Mahuleny Pertlové, kterou se řídí i její děti? „Dochvilnost a spolehlivost. To se mi v podnikání vždycky vyplatilo …!
Info o společnosti dle Administrativního registru ekonomických subjektů ARES ke dni 20.1.2018
K A M A spol. s r.o., 16000 Praha - Sedlec, Kamýcká 241/2c
IČ: 45281637, DIČ: CZ45281637
Datum vzniku 9.6.1992
Zaměstnanci: 25 - 49
Klasifikace ekonomických činností CZ – NACE
14190: Výroba ostatních oděvů a oděvních doplňků
13960: Výroba ostatních technických a průmyslových textilií, atd.
Zdroj:
https://www.youtube.com/watch?v=s11GyxyHqjI, KAMA spol. s r.o. - Rodinná firma roku
https://www.youtube.com/watch?v=g-_AzZqPtm8, Od čepic pro děti k několikamilionové firmě
K A M A spol. s r.o., Tel: +420 233 920 412, E-mail: info@kama.cz / kama@kama.cz
Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz