Rozhovor s vítězi soutěže FedEx Small Business Grant

Koncem ledna vyhlásila společnost FedEx Express International B.V. (dále jen „FedEx“) vítěze své celoevropské Small Business Grant, které se mohly účastnit pouze malé podniky. Dokonce dvě ceny putovaly ke společnostem v České republice. Olomoucká společnost Apis Innovation s.r.o. zaujala porotu svými termosolárními úly, které zabraňují množení a přežívání roztoče kleštíka, a získala ocenění za inovativní přístup Innovation Mastermind. A zejména pletařky byly ty, kdo ve veřejném hlasování podpořil společnost Hunor CNC s.r.o. Ta jim dodává nepřeberné množství přízí různých barev a materiálů, které jsou často odpadem z továrních provozů. V soutěži získala cenu české veřejnosti.

Portrét majitelů firmy pana Jana Ráji (vpravo) a paní Linhartové v továrně, kde vyrábějí dřevěné díly pro svůj výrobek. „Termosolární úl“ se vyrábí v Chroustovicích.

Co stojí za jejich úspěchem v soutěži? To nám prozradili Jan Rája (Apis Innovation) a Lucia Štefanides (Hunor CNC).

Povězte nám trochu více o tom, v čem podnikáte, kdo jste? Čím jsou vaše produkty unikátní a kdo jsou vaši zákazníci?

Jan: Náš startup je zaměřený na včelařství. Řešíme největší problém včelařství současnosti, což je invazivní roztoč Varroa Destructor, kvůli kterému se dramaticky zvýšily úhyny včelstev. Vyvinuli jsme unikátní zařízení, termosolární úl, který je včelím úlem i léčebným zařízením v jednom. Naše zařízení dokáže ekologicky a velmi efektivně hubit roztoče a to pouze za pomocí sluneční energie a otevírá tak pro včelaře cestu ekologického a udržitelného včelaření bez použití chemických léčiv (pesticidů a kyselin), která museli doposud pro přežití svých včelstev používat.

Lucia: Společnost se zabývá zpracováním příze z textilních továren, které jsou pro ně odpadní a dává jim tak nový život. Z přízí vyrábíme klubíčka pro háčkařky/pletařky. Nebarvené příze od nás odebírají i třeba tkadleny nebo přadleny pro své projekty. Nabídka se neustále obměňuje. Ve chvíli, kdy zboží vyprodáme, již jej neumíme znovu naskladnit. Naše zákaznice (vesměs jsou to ženy ) využívají tyto příze pro různé projekty. Většinou se jedná o háčkované/pletené oděvy či oděvní doplňky. Proto pro ně připravujeme i návody.

Jak jste se dozvěděl/a o soutěži FedEx Small Business Grant a proč jste se rozhodli/a zúčastnit?

Jan: O soutěži jsme se dozvěděli z emailu, kterým FedEx oslovoval potenciální účastníky. Nastudovali jsme si o soutěži bližší informace a zaujala nás. Rozhodli jsme se zúčastnit, i když jsme nečekali, že v tak rozsáhlé konkurenci můžeme mít šanci uspět.

Lucia: Odkaz na soutěž jsem dostala od své kamarádky, která se také přihlásila. Dlouho jsem přemýšlela, zda se mám přihlásit, protože mi to kolidovalo s vydáním knihy návodů na háčkované a pletené šátky – Kaleidoskop šátků. Nakonec jsem se přihlášku rozhodla vyplnit pár dní před termínem a nelituji toho. Přemluvily mě právě spoluautorky knihy, které mé materiály milují a líbí se jim i myšlenka znovuvyužití přízí.

Čím si myslíte, že jste upoutal/a pozornost poroty/české veřejnosti?

Jan: Předpokládáme, že to byla inovativní podstata našeho projektu spojená s udržitelností a ekologickým řešením ve včelaření, případně i dopadem na biodiverzitu.

Lucia: Naše výrobky jsou nejen kvalitní, ale i jedinečné tím, že je jich velmi omezené množství. Proto mou nabídku zákaznice pravidelně sledují, aby jim nic neuniklo. Byly to právě ony, které mi pomohly vyhrát a jsem jim za to moc vděčná.

Jak využijete finanční výhru ze soutěže?

Jan: Primárně na další expanzi na vybrané zahraniční trhy, která je finančně nákladná.

Lucia: Díky výhře se mi povedlo vybudovat show room, dílnu a sklad v jednom, kam se mohou zákaznice přijít podívat a zároveň si na mé materiály i sáhnout. Jsem za to moc vděčná a všechny tímto zvu k nám na návštěvu.

Co byste poradil/a podnikatelům, kteří budou zvažovat účast v dalším ročníku soutěže FedEx Small Business Grant?

Jan: Především aby se rozhodli a zúčastnili se. Administrativa a nutné úkony k zapojení do soutěže jsou minimální, není to tedy nic, co by je výrazněji zdrželo. Nebojte se svůj projekt dobře prodat a vykreslit všechny jeho přednosti. V tomto v Česku za řadou evropských zemí často zaostáváme.

Lucia: Nebojte se, neváhejte a jděte do toho. Poutavě popište svůj projekt a ono to vyjde!

Fotografie:

Ocenění pro Lucii Štefanides v jejím obchodě v Ostravě. Je vítězkou grantu pro malé firmy, která je majitelkou e-shopu s přízí a provozuje malý obchod související s pletením a designem vzorů v Ostravě v České republice.

Lucia Štefanides ve svém obchodě v Ostravě.

„Termosolární úl“ se vyrábí v Chroustovicích. Detaily provedené při výrobě „Termosolárního úlu“ v továrně.

„Termosolární úl“ se vyrábí v Chroustovicích. Detaily provedené během výroby „Termosolárního úlu“.

Finální produkt: „Termosolární úl“ se vyrábí v Chroustovicích.

www.fedex.com