Legislativní rada vlády připravila na jednání vlády dne 6. 10. 2010 analýzu dopadů navrhovaného ustanovení, podle něhož má být do zákona o DPH zaveden institut ručení za daň. Jde o ručení odběratele za daň, kterou úmyslně neodvedl jeho dodavatel.
Tento institut není používán v EU plošně, tudíž má být vztažen výhradně na tuzemská plnění. Odběratel se stává ručitelem za daň v situaci, kdy věděl nebo mohl vědět, že se dodavatel chystá daň neodvést. Druhým případem je zjevně neobvyklá cena, která nemá ekonomické opodstatnění. Ohledně prokázání skutečností, které vedou k vydání ručitelské výzvy odběrateli, leží důkazní břemeno na straně správce daně. Stejně tak musí prokázat, že sjednaná cena byla zcela zjevně odchylná od obvyklé ceny. Ekonomické opodstatnění odchylky od obvyklé ceny by měli prokázat účastníci transakce, tj. zejména odběratel v rámci odvolání proti ručitelské výzvě.
Vláda ve svém usnesení ze dne 22.9.2010 navrhuje Poslanecké sněmovně, aby s vládními návrhy novel zákonů vyslovila souhlas již v prvém čtení. Návrhy by tedy měly být odsouhlaseny ve zkráceném legislativním procesu. Pokud by oba návrhy měly vstoupit v účinnost od 1. 1. 2011, musí být schváleny Parlamentem (Poslaneckou sněmovnou a Senátem) a podepsány prezidentem do konce roku 2010. Nejbližší schůze Poslanecké sněmovny má začít 26. 10.
Mediálně diskutované zvýšení snížené sazby DPH přichází podle dosavadních informací od roku 2012 (zvýšení na 16-17 %), popř. ve dvou krocích (zvýšení na 12 % od dubna 2011). Možnosti se však stále diskutují a konečné rozhodnutí doposud nepadlo.
Zdroj: Verlag Dashöfer