Sehnat dnes kvalitního zedníka, instalatéra či jiného řemeslníka je téměř nadlidský úkol. Přitom ti dobří vydělají mnohdy více než vysokoškoláci.

Dobrý řemeslník si nepotřebuje platit reklamu, protože ho prodává jeho kvalitní práce. „Nejlepší reference je samozřejmě doporučení spokojených klientů. O dobré řemeslníky je opravdu nouze,“ shodují se v dvojrozhovoru generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky (AMSP ČR) Eva Svobodová a garant projektu Fandíme řemeslu Roman Kučera.

Sehnat dnes dobrého řemeslníka je velmi obtížné. Proč tomu tak je?
Eva Svobodová: Kvalitní řemeslníci s praxí jsou velmi vytížení zakázkami. Mnohdy je mají nasmlouvané i na více než rok dopředu, protože řemeslníků je obecně málo. Na trhu jich chybí více než 300 000. Pro žáky základních škol a jejich
rodiče není studium řemesla, bohužel, dostatečně atraktivní, i když v posledních letech se začíná trend pomalu otáčet. Dobrý řemeslník nepotřebuje pracovat na sebepropagaci, protože ho prodává jeho kvalitní práce. Pokud vám řemeslník řekne, že na vaši zakázku má čas příští týden, měli byste zpozornět.
Zákazníci už také pomalu objevují, že řemeslníci mají své cechy, takže pokud si vyberou řemeslníka z takového cechu,
mají vyšší míru záruky, že je opravdu vzdělaný v daném oboru, pracuje na sobě a chová se podle určitého etického
kodexu. U mnoha cechů se totiž nestáváte členem automaticky přihlášením, ale probíhá ověřování vašich znalostí, dovedností a referencí.


Máte s nedostatkem řemeslníků osobní zkušenost i ve vaší firmě?
Roman Kučera: Zkušenost máme takovou, že studenti se na praxe do firem dostávají až v druhém ročníku. Většinou
neznají ani základy, pokud nepocházejí z rodiny, kde se řemeslo traduje historicky. O opravdové řemeslníky je opravdu
nouze. Nahrazují je zahraniční pracovníci s nedostatečnou praxí a zkušeností.
Pak se stávají všude běžně velké problémy u zakázek a nikdo si s nimi neví rady.


Celý článek, který vyšel v MF Dnes – Karlovarský – speciál