SOUPIS DOPORUČENÝCH FIREMNÍCH OPATŘENÍ K OCHRANĚ PŘED KORONAVIREM

(aktualizováno k 15.3.2020)

Podle velikosti firmy a charakteru činnosti vybrat z níže uvedeného relevantní opatření, být raději vždy na straně bezpečnosti, nepodceňovat situaci. Onemocnění 1 člověka způsobí karanténu části/celé firmy.

Ustanovit specialistu – Epidemic manažera – EM (popis pracovní činnosti), který se bude zabývat výhradně kontrolou, navrhováním opatření a realizací všech nařízení, která vyplývají z dokumentů vedení firmy či orgánů státní správy. Zajistit jeho případnou zastupitelnost.

1, Omezení vstupu cizích osob do firmy:

  • Zákaz návštěv ve firmě. Vše vyřizovat elektronicky (telekonference, e-mail, telefon…). Výjimku povoluje pověřený člen představenstva a eviduje Epidemic manažer (EM) a recepce/vrátnice.
  • Pro mimořádné návštěvy je vyhrazena jedna zasedací místnost co nejblíže u vchodu se speciálním dezinfekčním režimem. Každý zaměstnanec bude mít při jednání s návštěvou cizího člověka roušku, dezinfekci rukou. Roušku i návštěvník.
  • Po každé návštěvě místnost dezinfikovat.
  • O návštěvách vést přesný přehled.
  • Každý návštěvník před návštěvou pošle elektronicky prohlášení o pobytu v rizikových oblastech, povinné karanténě, zdravotních obtížích
  • Firemní projekt manažeři se mohou stýkat s klienty jenom ve výjimečných případech a vždy s rouškou.
  • Zákaz osobního kontaktu firemních obchodníků s klienty. Vše domlouvat vzdáleně. Platí, že opatření proti epidemii mají přednost před obratem společnosti.

2. Snížení počtu pracovníků v areálu:

  • Všichni technici, kteří nejsou vázáni na výrobu, přechází na Home Office.
  • Pravidla pro Home Office – zvláštní dokument
  • Projekt manažeři a obchodní manažeři – Home Office
  • Pro konzultační schůzky vyhrazena jedna zasedačka co nejblíže vchodu s mimořádným dezinfekčním režimem.
  • Všem na Home Office je zakázán vstup do areálu, kromě vyhrazené místnosti.
  • Návštěvu konzultační místnosti je třeba dopředu hlásit členům představenstva a EM. Bez schválení není možné ani do této místnosti vstoupit.
  • Účetní – práce z domu, Home Office
  • IT – zajistit pro všechny na Home Office vybavení a připojení. Kontrola kvality. Školení, vzdělávání našich lidí.
  • Výjimky navrhuje ředitel, schvaluje představenstvo, eviduje EM.
  • Zákaz kouření v celém areálu.

3. Zabránit míchání pracovních kolektivů a omezit styk lidí v areálu:

  • Výrobní provozy rozdělit do sekcí a označit sekce viditelně. Pracovníky v sekcích označit odlišnou barevnou páskou na rukávu.
  • Každé výrobní sekci určit, kam v areálu může chodit. Do jiných částí areálu vstup zakázat.
  • Pracovním skupinám v jednotlivých sekcích odlišit časově příchod do práce – tzn. s cílem nepotkávat jiné lidi v jídelně, při vstupu do areálu, v šatně, při odchodu. Dodržování pracovní doby je nezbytné.
  • Organizovat přestávky tak, aby se nepotkaly pracovní skupiny.
  • Pohyb v areálu omezit i pro THP a management.
  • Zákaz společných porad. Vše řešit elektronicky a individuálně.
  • Speciální pomoc a podpora montérům v terénu. Zákaz jejich vstupu do areálu s výjimkou určeného prostoru.
  • V případě dobrého počasí přemístit společné setkání do prostor venkovních určených pro práci.
  • Venkovní prostory na terasách vybavit dezinfekcí a pro pracovní činnost.

4. Omezit provoz kantýny, společných kuchyněk, jídelních koutů:

  • Nejlepší stravování je stravování z jídla dobře upraveného a doneseného z domova.
  • Kantýna – přechod na balené porce jídla. Zákaz výdeje jídla z várnic na talíře.
  • Každý pracovník bude mít svůj vlastní příbor a jídelní nádobí. Určit místa pro umývání nádobí ve firmě. Dokonalé umytí až doma.
  • Žádné soukromé nádobí, hrnky, ve společných skříňkách a prostorech. Vše uložené u pracovníka v jeho stole či skříňce.
  • Příbory v kantýně – balené po jednom kusu v ubrousku. Postupně doplňovat.
  • Žádná volná dochucovadla k dispozici.
  • Veškerou výzdobu a doplňky zrušit z důvodu dokonalého čištění provozu.
  • Ve výrobních zónách vybudovat nové jídelní kouty s možností ohřátí doneseného jídla a možností umytí nádobí. V každém koutě lednice pro uložení doneseného jídla.
  • Uložení jídla v lednici pouze ve vlastních hermeticky uzavřených a jménem označených boxech. Lednice každý den dezinfikovat. Zbytky jídel odstranit.
  • V jídelních koutech umístit kontejnery na zbytky jídla a komunální odpad.
  • Na dílnách a v provoze, kde to lze, nainstalovat výdejní automaty na občerstvení (sladkosti, potravinové doplňky, bagety). Platby pouze kartou.
  • Každé použití společného předmětu – držadla konvice, trouba, lednice … po sobě otřít dezinfekčním ubrouskem.
  • Po každém použití jídelního koutu skupinou je nutná 10minutová dezinfekce úklidovou firmou/určeným pracovníkem.
  • Prostředky na mytí a dezinfekci rukou mít k dispozici před vstupem do jídelního koutu.
  • Povinné mytí a rukou a dezinfekce před jídlem pro každého.
  • Prodloužení placené doby na oběd o 10 minut.

5. Mimořádná hygienická opatření:

  • Ustanovení funkce Epidemic manažer. Popis pracovní činnosti. Striktní kontrola speciálního režimu ve firmě.
  • Zvýšení závazku úklidové firmy o 100 %. Prodloužení doby pobytu na dvojnásobný čas a specifikace nových činností.
  • Odstranění všech tiskovin, vizitek a organizérů ze stolu z důvodu provádění dokonalého úklidu.
  • Přechod na bezpapírovou digitální kancelář. Žádné kolování dokumentů ke schvalování. Zpracovat bezodkladně k tomu směrnici – manažeři.
  • Na smlouvách jenom jeden podpis oprávněné osoby, bez parafování. Schválení smluv, dokladů a dokumentů digitálně.
  • Každý vstupující do areálu (zaměstnanec, návštěva), musí mít u EM uložené prohlášení o pobytu a zdravotním stavu).
  • Každému vstupujícímu změřit teplotu.
  • Každý vstupující si dezinfikuje ruce podle návodu.
  • Všechny toalety jsou vybavené návody na mytí rukou a dezinfekcí. Povinnost používat.
  • Odstranění všech předmětů z toalet, společných prostor a chodeb tak, aby mohla být denně prováděna dezinfekce celých ploch.
  • Generální úklid všech výrobních prostor ihned. Úklid provádět na denní bázi na konci směny. Označení všech prostor zodpovědnými pracovníky za daný prostor. Kontrola úklidu na denní bázi.
  • Úklidová firma nesmí působit jako přenašeč nákazy mezi jednotlivými sekcemi areálu – rozdělit úklid areálu mezi konkrétní pracovníky a nestřídat je.
  • Po celou pracovní dobu v areálu nechat pracovat podle daného postupu uklízecí tým, který neustále udržuje dezinfikované hlavní koridory, společně prostory, toalety. Dezinfekce všech klik.
  • Nahrazení mechanických dveří u hlavních vstupů elektrickými na senzor.
  • Vybavit každého zaměstnance dezinfekčním a ochranným balíčkem. Specifikace a doplňování podle jednotlivých pozic.
  • Povinnost všech pracovnků čistit své pracovní nástroje a nářadí (platí i pro počítače, tiskárny…). Denně po skončení práce, ale i v průběhu.
  • Všechna pracoviště vybavit hygienickými ubrousky, dezinfekcí vč. doplňování.
  • Nepoužívat na toaletách elektrické vysoušeče rukou. Nahradit papírovými ručníky na jedno použití.
  • Vyčistit vzduchotechniku odbornou firmou v celém areálu.
  • Dezinfekce firemních vozidel dle stanoveného režimu. Zajišťuje údržba. Nákup čističe s ozonem.
  • Zajistit čističky vzduchu do určených prostor, zasedaček.

6. Zdravotní reporting zaměstnanců:

  • V případě změny zdravotních poměrů u zaměstnance (zdravotní potíže, podezření z nákazy u zaměstnance nebo kohokoliv z okolí, návštěva společné akce, kde hrozí přenos nákazy…) je třeba zůstat doma, kontaktovat nadřízeného a další pracovní postup s ním konzultovat. Toto platí i pro zaměstnance na Home Office.
  • EM zpracuje každý den report pro vedení firmy o vývoji u zaměstnanců a nejbližších subdodavatelů.
  • Na všechna pracoviště je zaveden informační panel (nástěnka/obrazovka), kde jsou pracovníci aktuálně informováni o novinkách a plánech.
  • Každý zaměstnanec je zapojen do informačního sms systému, aby mohl dostat urgentní zprávy a doporučení.
  • Každý zaměstnanec ví, kam má volat v případě zdravotních komplikací a jak má postupovat. Každý zaměstnanec obdrží brožuru o koronaviru.
  • Každý zaměstnanec ví, kde se může ve firmě zeptat a konzultovat svoje potíže, návrhy, nedorozumění.
  • V celém areálu odstranit zbytečné staré pokyny a nahradit je novými. Pokyny okolo C-19 musí mít stejnou grafiku.

7. Obecné:

  • Porušení jakékoliv zásady je bráno jako hrubé porušení pracovní kázně se všemi důsledky.
  • Nezavádění neprodleně všech opatření zodpovědnými manažery a nedostatečná kontrola těchto opatření je také hrubé porušení pracovní kázně.
  • Manažeři mají za úkol stále sledovat vývoj situace a podle toho provádět opatření, podávat hlášení.
  • Pro všechny zaměstnance platí, že ochrana zdraví je jejich vlastní starostí a z toho vyplývá i povinnost hlásit porušování těchto opatření a navrhovat jejich vylepšování.
  • Dle možností firmy zajistit pracovníkům příspěvek na potravinové zdravotní doplňky ve výši 200,-Kč měsíčně.
  • Platí, že lépe je hygienická opatření přehánět než jakkoliv podceňovat. Nechránit zdraví jenom svoje, ale i zdraví lidí okolo sebe.
  • Situaci zvládneme jenom ve spolupráci, v úctě jednoho k druhému, a ne v izolaci.
  • Myslet, myslet, myslet!

Update verze z 14.3.2020

S poděkováním za podklady firmě LIKO-S a.s.

Vaše AMSP ČR