Ministerstvo financí ústy 1.náměstka ministra L. Minčiče představilo v rámci zasedání Podnikatelské rady dne 3.4.2012 na MPO stav přípravy projektu Jednoho inkasního místa (JIM) vč. harmonogramu vzniku nových úřadů, související agendy, legislativy a implementace.
Přiloženou prezentaci MF ČR doplňujeme o následující informace ze zasedání:
Vznik nových úřadů a související agendy:
- 2011 – vznik Generálního finanční ředitelství (GFŘ) – neřídí FÚ, je jen 2.instancí v daňovém řízení pro celou ČR.
- 2012 – vznik Specializovaného finančního úřadu (bude obhospodařovat pouze firmy s obratem nad 2 mld. Kč + některé instituce podle zvl. zákona)
- 2012 – reforma daňové správy:
- místo 199 finančních úřadů bude jen 14 na úrovni krajů (tam, kde je dnes FÚ, bude detašované pracoviště od r. 2013)
- místo 8 finančních ředitelství bude jen 1
- důchodová reforma – opt-out
- 2014 – přesun kompetencí k výběru soc. a zdravotního pojistného na FÚ
- 2016 (nejdříve 2015) – přesun správy spotřebních daní a tzv. dělené správy (např. výběr pokut) z celních úřadů na FÚ
Princip JIM pro správu daní a pojistného z 1 místa:
- 1 formulář
- 1 platba
- 1 kontrola
- 1 termín
- harmonizace základů daní a pojistného
- sjednocení dosud četných a nekoordinovaných kontrol u firem z ČSSZ
JIM součástí z. 458/2011 Sb. – zákon o JIM, účinnost od 1.1.2015, bude vyžadovat ještě změny, posun účinnosti dohodnut na 1.1.2014, čeká se na legislativní proces.
Legislativa – práce na novém zákonu o příjmových daních – jeden zákon, který nahradí zákony o daních z příjmů, o pojistném na sociální a zdravotní a zákon o poj. na důchodové spoření – předpokládaná účinnost od 1.1.2014 (spolu s JIM), promítne se rekodifikace soukromého práva.
MF ČR si nechalo zpracovat studii proveditelnosti JIM (za 14 mil. Kč z prostředků EU), která potvrzuje, že JIM vyžaduje jednorázové náklady 2,9 mld. Kč, pokud dojde současně k větší automatizace a elektronizaci, povede k úsporám cca 2800 osob, návratnost nákladů za 2-3 roky.
Implementace: vlastní JIM
Je úkolem GFŘ ve spolupráci s ČSSZ a zdravotními pojišťovnami (příprava informační kampaně v médiích apod.).
- Do konce 2012 – legislativa
- 2/2013 – ADIS (automatizovaný daňový informační systém) – podklad pro zajištění věcného řešení pro IS ADIS, schválení vypsání výběrového řízení
- 3/2013 – metodické postupy správy JIM, vypsání výběrového řízení IS ADIS
- 5/2013 – návrh materiálně technického a personálního zabezpečení správy JIM ve Finanční správě
- 9/2013 – školení pracovníků Finanční správy
- 11-12/2013 – rozsáhlá mediální kampaň
MF ČR si je jisto, že JIM zvýší výběr daní. V současné době se již začala projednávat reforma kontrolních a dohledových procesů.
Důsledky pro podnikatelskou sféru + připomínky podnikatelské sféry:
- !! MF uvedlo, že bude nutno pro JIM rozlišovat a zřizovat účet pro jednotlivé zaměstnance u zaměstnavatele (odvod je nyní v jednom balíku daní z firmy za všechny zaměstnance).
- V ČR není nařízena elektronizace účetnictví, která je nutná pro JIM.
- Evidence podnikatelů je nepřesná – u MPO, MPSV, MF, nutno sjednotit.
- U studie RIA k JIM (dopad nové legislativy na podnikatelské prostředí) není obsažen dopad na podnikatele, pouze dopad na státní rozpočet.
- Není jasné vymáhání pohledávek od zdravotních pojišťoven, je nutno ošetřit v prováděcích předpisech.
MF CR-Stav_pripravy_JIM.ppt (165,00 KB)
AMSP ČR, 3.4.2012