TOP 5 TIPŮ PRO RODINNÉ FIRMY OD RODINNÝCH FIREM

Toto je pětice nejčastějších tipů a úspěšných akcí, které aplikovaly rodinné firmy při předávání firmy nové generaci a uspěly.

1. Dvojí metr.

Toto nemá nikdo rád a nikdo to neocení. Mít dvojí metr se prostě nevyplácí. Ať už jste k rodinným příslušníkům přísnější nebo naopak benevolentnější, nebude to fér a produktivní a fajn lidé to neocení. Představte si, jak by motivovalo vás, kdybyste se snažili a opravdu dosahovat výborných výsledků, a přesto by vás někdo nejen nedocenil, ale přímo podcenil. Je opravdu jen málo lidí, kteří by to dlouhodobě pojali jako výzvu. Na většinu to bude mít spíše opačný efekt. Naopak pokud někoho stále omlouváte, tolerujete jeho přešlapy nebo nízké výsledky, dáváte tím najevo, co tu „prochází“ a není tak žádný důvod, aby se zlepšili. Takže je to vlastně také demotivační.

 

Doporučení:

Měřte výsledky jednotlivců, zprůhledněte organizaci a nastavte férový systém, který smaže rodinné nebo nerodinné propojení. Dáte tak šanci rodině i těm, kteří se rozhodli rodinné firmě pomoct, i když nejsou přímo součástí rodiny.

 

2. Firma = dojná kráva, aneb firma je pouze zdroj příjmů.

Je jasné, že zavedená firma bývá hlavním zdrojem financí a rozhodně to bude obecně známá věc. Není však ideální k firmě takto přistupovat, protože kdybyste například řekli svému nejlepšímu zákazníkovi, že tuto firmu máte jen kvůli penězům, nejspíš byste nevytvořili o sobě to nejlepší mínění. Váš nejlepší zákazník s Vámi nespolupracuje, protože Vy chcete vydělat hodně peněz. Pravděpodobně s Vámi spolupracuje, protože vnímá váš hodnotný přínos, vaši pomoc. Cokoli co existuje a přežívá, musí mít hodnotný účel a když mluvím o „hodnotě“, pak myslím spíše prospěšnost a užitečnost pro někoho dalšího nežli finanční stránku věci. Žádná z dlouhodobě úspěšných firem nezačala tak, že oslovila klienty s tím, že potřebuje jejich peníze. Musí být prioritně pro ně potřebnou, prospěšnou…a když bude, pak budou i peníze.

Pokud to nastupující člen personálu (ať už rodinný nebo nerodinný příslušník) neví, nevnímá a věří, že jediným důvodem existence je „vydělat peníze“, značně ochabne jeho ochota dělat práci navíc, překonávat věší bariéry a zatnout zuby, když je to třeba.

 

Doporučení:

Když hovoříte o firmě, ukazujte, jaký má účel (čím jste hodnotní pro vaše zákazníky). Lidé prioritně motivováni účelem zpravidla zvládnou více práce a větší zátěž, protože chápou, že peníze jsou jen potvrzením toho, že účel byl naplněn. Nestojí s nataženou rukou a nejsou rozčilení, když je potřeba „zamakat víc“.

 

3. Věčné téma – Delegování.

Někdy je to až bolestné, jak ten čas letí a jak se věci vyvíjí. Pokud kdysi stačilo podání ruky, dnes se neobejdete bez kvalitní smlouvy. To, co dnes zvládá marketing s nemalými budgety, kdysi zastala jediná cedule na křižovatce… Vše je rychlejší, a pokud se nepřizpůsobíme, zůstaneme hodně pozadu a přežití bude těžší a těžší. Nástup nové generace může přinést mnoho nového a hodnotného, ale zároveň musí přinést mnoho změn a ukončení toho starého. A to není vždy snadné „zkousnout“. Nový pracovník ale potřebuje důvěru, příležitost a prostor. Ochota delegovat pomáhá nejen při expanzi společnosti, ale také při etablování nových pracovníků. Neznamená to, že se zřekneme veškeré kontroly. Je třeba dát pozor na kontrolu bez důvodů – to lidé nesnáší.

 

Doporučení:

Když někoho dosadíte na pozici, dejte mu jasné cíle, pravomoce a zodpovědnosti a nechte ho ukázat výsledky. Korigujte, když je k tomu reálný důvod. Jinak se radujte z úspěchů, protože i když je možná přímo nezapřičiňujete, umožnili jste, že se staly, a to také není málo.

 

4. Hop do vody a plav.

Někdo je zastáncem velmi radikálních akcí. Bez jakéhokoli etablování a přípravy dosadí rodinného příslušníka na klíčovou pozici. Možná věří, že je to pro něj nejlepší. Možná si říkají, že taky o podnikání věděli málo, než do něj šli. Ať už jsou důvody jakékoli, není to právě dobrý nápad. Proč? Nejen, že dotyčná osoba může být převálcována z velkého množství bariér a otazníků, ale bude tím trpět i zbytek týmu a celá firma. I královský potomek se věnuje tomu, aby mohl jednou převzít vládu.

 

Doporučení:

S dostatečným předstihem o tom hovořte, udělejte plán postupných kroků, které je potřeba vykonat nebo absolvovat, aby se nástupce mohl dobře zapojit. Pochopení souvislostí, porozumění důležitostem a vůbec kvalitní představa o běžném fungování je ta nejlepší příprava, kterou může někdo dostat. A nejefektivnější je okusit to na vlastní kůži.

 

5. Z ráje do pekel.

Ještě stále jsme spíše z generace „nedostatečnosti“, kdy jsme neměli vše, co jsme si přáli. Buď to vůbec nebylo k dostání, nebo na to jednoduše nebylo dostatek prostředků. Když jsme něco opravdu chtěli, museli jsme o to zabojovat. Toto „těžké“ dětství nebylo ale vůbec k zahození, protože nás dobře připravilo na pozdější realitu v podnikání. Nepřekvapilo nás tolik, že vše nejde snadno a tak jsme rychle pochopili, co je třeba dělat. Naše děti milujeme, a pokud nám to zdroje a doba umožňuje, snadno se necháme unést ve snaze vytvořit jim absolutní blahobyt. Nejen, že dostanou vše, co chtějí, ale také i to, co možná nechtějí, ale my si myslíme, že je pro ně dobré. Možná nemají o čem snít, o co bojovat. Později, když jsou postaveni do rozjetého businessu, mohou být nepříjemně překvapeni, že něco není tak, jak chtějí jen proto, že to chtějí. A to může vést k nemalým komplikacím.

Doporučení:

Připravte novou generaci na realitu tím, že je necháte o něco bojovat. Něco si opravdu zaplatit, obstarat, prostě zabojovat o to. Neříkejte NE, jen jim dejte prostor, aby toho mohli dosáhnout sami. Tato zkušenost jim bude později dobrou inspirací.

 

Pro členy AMSP ČR zpracovala Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka společnosti PERFORMIA, spol. s r.o.