V polské Opole řeší stejnou problematiku jak v Česku – jak zviditelnit rodinné podnikání

Na půdě polského Centra Nauki i Biznesu proběhlo 11. května setkání zástupců řemeslných cechů a akademické obce. Hlavní téma bylo zviditelnění řemeslných oborů a rodinných značek. Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR zastupovala Naděžda Petrů, která představila koncept a výstupy Roku řemesel 2016 a Roku rodinného podnikání 2018.

Dne 11.5.2018 se v polském Opole konalo setkání zástupců řemeslných cechů se zástupci akademické obce. Proběhlo na půdě Centra Nauki i Biznesu, spolupořadatelem byla  Univerzita Politechnika Opolska, Izba rzemieslnicza w Opolu, Cech rzemiosla i przedsiebiorczošci – zwiazek pracodawcow w Opolu. Účastníci se sjeli z různých koutů Polska, ale i ze světa – z Kazachstánu, Ruska, Běloruska, České republiky,  Slovenska, Etiopie, atd.

Hlavní diskusní témata?

-          Motivace ke zvýšení zájmu o řemeslné obory ze strany žáků, rodičů a veřejnosti.

-          Hledání cest, jak reagovat na dlouhodobý nesoulad mezi poptávkou na trhu práce a nabídkou absolventů učňovských a středních škol, kteří ukončí své studium výučním listem.

-          Mediální aktivity pro podporu cechů, řemeslníků, tradičních profesí, rodinných značek, pro zviditelnění rodinných know-how.

-          Představení řemeslníků jako poctivých, pracovitých, zodpovědných podnikatelů, kteří nabízí kvalitu, jedinečné produkty a služby.

-          Vliv digitalizace na řemesla a obecně na podnikání.

-          Nezbytnost zavádění inovací i v řemeslné výrobě.

-          Podpora rozvoje řemesel v okrajových částech měst či na vesnicích.

-          Požadavek na vzdělávání a rozvoj obchodních, marketingových dovedností a znalostí řemeslníků.

-          Zvýšení respektu vůči nositelům živnostenské tradice a řemeslné práce.

 

Zástupci cechů ve svých slavnostních úborech děkují pořadatelům

 

VŠFS, a.s. a AMSP ČR zastupovala Ing. Naděžda Petrů, Ph.D., která představila koncept a výstupy Roku řemesel 2016, Roku rodinného podnikání 2018. Účastníky zaujaly informace ohledně výzkumu marketingové vitality rodinných firem, řízení nástupnické strategie, řízení konfliktů, historie rodinného podnikání v ČR, představení televizního pořadu „Toulky za cechy a řemesly“ a chystaného pokračování seriálu – tentokrát pod názvem  "Toulavá kamera za rodinným stříbrem".  Akademiky oslovila myšlenka spolupráce vysokoškolské platformy, možná realizace internacionalizačních aktivit. Všem nám jde totiž o jedno – zviditelnil a představit živnostníka, rodinnou firmu jako významného hráče v regionálním rozvoji, který/která vykazuje vysokou míru poctivosti, uznává a respektuje vysoké etické hodnoty.