Rok 2009 zaznamenal pro malé a střední podniky v oblasti B2C pokles, nicméně ani v roce 2010 nelze očekávat zásadní
oživení, minimálně ne v prvním pololetí příštího roku. Je to logickým důsledkem další fáze světové hospodářské krize.
Po krizi finanční (pády hypotečních , investičních a posléze komerčních bank) a krizi ekonomické (fatální
pokles poptávky na podnikových B2B trzích) nastává krize spotřebitelská (mj.důsledek stagnace mezd, propouštění,
nejistoty zaměstnanců-spotřebitelů). Ta se projevuje mj.ochabnutím poptávky po spotřebním zboží, což znamená nízké
tržby maloobchodníků, velkoobchodů a současně výrobců produktů pro konečné spotřebitele. Očekáváme, že vánoční
prodeje 2009 nebudou nijak slavné, což se projeví naplno u maloobchodního průmyslu v prvním pololetí, neboť
velkoobchody i maloobchody budu předzásobeny nevyprodanými zásobami z roku 2009.