Z panelákového bytu do celého světa

Společnost Komfi, která je výrobcem jednoúčelových polygrafických strojů, začínala jako malá firma v panelákovém bytě s jedním počítačem. Za dvě desetiletí se stala ale podnikem světového formátu, která své stroje prodává do celého světa.

Vítězem podnikatelské soutěže Rodinná firma roku 2015 se stala společnost Komfi, přední výrobce jednoúčelových a polygrafických strojů. Porota ocenila neutuchající úsilí, s jakým se majiteli firmy podařilo z malé firmy v panelákovém bytě a jedním počítačem pořízeným za naspořené peníze vypracovat na předního výrobce jednoúčelových a polygrafických strojů. „První místo v soutěži Equa bank Rodinná firma roku je velkou odměnou nejen pro naši rodinu, ale i pro všechny zaměstnance, kteří se na úspěchu firmy podílejí,“ řekla marketingová ředitelka Komfi Jana Slováková.[1]

Cenu přebíral Jan Slovák – obchodní ředitel a Jana Slováková (dcera zakladatele), marketingová ředitelka

Již přes více než 26 let expanduje na české i na zahraniční trhy rodinná společnost KOMFI, která se zabývá výrobou post-pressových strojů. Během dvou desetiletí se stala z malé konstrukční kanceláře firmou světového formátu. Za jejím úspěchem stojí zakladatel Karel Matějček, který nyní ve své společnosti zaměstnává nejen celou rodinu, ale také na 200 dalších lidí. Své stroje nyní prodává přes dealerskou síť i ve Spojených státech.

V roce 1992 se zakladateli firmy, Karlu Matějčkovi, ani nesnilo o tom, že jednou bude zaměstnávat téměř 200 lidí, bude vyrábět stroje, které bude prodávat do celého světa, a k tomu všemu bude do podnikání zapojena celá jeho rodina. Firma Komfi vznikla v Lanškrouně v třípokojovém panelákovém bytě, když si bývalý šéfkonstruktér Tesly pořídil za naspořené peníze svůj první počítač a začal „kreslit výkresy“. Vymyslel si název firmy, tehdy KOMA (KOnstrukce MAtějček), a namaloval si k tomu logo. Vzhledem k designu jednotlivých písmen se pak lehce stalo, že z názvu KOMA bylo najednou KOMFI.

 

Kancelář a dílny firmy v devadesátých letech

 

Název firmy a vlastně i logo, které prošlo pouze několika faceliftingovými úpravami, se užívá dodnes. Všechno ostatní se za téměř čtvrtstoletí fungování firmy změnilo. V prvních letech firma fungovala jako konstrukční kancelář zaměstnávající asi 5 lidí. Většinu z nich stále ve firmě potkáte, jenom jsou starší, zkušenější a přitom stejně inovativní.

V roce 1994 nastal nejvýznamnější rozmach firmy, když se majitel rozhodl zavést vlastní výrobu strojů. Začínalo se v provozovně ve Svébohově u Zábřehu, kde firma využívá stále stejné prostory, ačkoliv jsou od těch původních už k nepoznání. V dalších letech následovalo rozšíření kapacit o prostory v Litomyšli a Novém Městě na Moravě a s tím související nárůst počtu zaměstnanců. Výrobní program se přirozeně odvíjel od původních konstrukčních prací a proto první vlastní stroje, které zakladatelé navrhli a postavili, byly balicí stroje elektrosoučástek. V roce 1998 jsme se dostali ke konstrukci prvního laminovacího stroje, na kterém zpočátku pracovali s významným americkým partnerem. Po úspěšném uvedení prvního laminátoru na trh se nastartovala „polygrafická budoucnost“. [2] Před pár lety vstoupila firma na trh s lakovacími stroji a digitálními stroji pro parciální lakování. Nově se do portfolia Komfi dostávají stroje na potisk knižní ořízky. Kromě strojů pro polygrafii jsou jejím druhým nosným programem jednoúčelové stroje pro nejrůznější výrobní obory. " Podíl našich výrobních oborů je teď 60:40 ve prospěch polygrafie," říká Ing. Slovák.[3]

 

Montážní hala Lanškroun

 

Za svůj světový úspěch firma vděčí nejenom kvalitě nabízených produktů,  dealerské síti, ale i pravidelné účasti na zahraničních veletrzích. V roce 2017 jich absolvovala   jedenáct. S nabídkou se představili zákazníkům v Indii, ve Švédsku, v Anglii, Řecku, Švýcarsku, Portugalsku, Holandsku, Španělsku, v Dubaji, ve Francii, v Jižní Africe.  Před koncem roku 2017 zamířil do Thajska laminátor Sagitta 76 s  horkým nožem. První takový stroj v celé jihovýchodní Asii byl úspěšně nainstalován ve firmě 5&4 Printing v Bangkoku. Rodinná firma, kterou vedou pan a paní Tharawongthawat se svou dcerou (na foto vpravo), se specializuje na návrh a výrobu luxusních obalů pro kosmetický průmysl. A co se panu Tharawongthawatovi na našem stroji nejvíce líbí? Energeticky úsporné vyhřívání laminovacího válce a samozřejmě horký nůž pro přesnou separaci různých druhů laminovacích fólií (PET i BOPP).


Jak odpovídal Jan Slovák, obchodní ředitel na anketní otázky Trade News – Jak se podniká našemu rodinnému stříbru?


Co vám pomáhá v zahraniční expanzi? Spolupracujete jako rodinná firma snadněji s tamními rodinnými firmami? Naší expanzi v  zahraničí napomáhá především síť kvalitních a  spolehlivých dealerů a  velmi důsledná práce s nimi. Cílem obchodního oddělení Komfi není primárně samotný prodej koncovým zákazníkům, ale dlouhodobá soustavná práce s distributory, jejich vyhledávání, motivace a předávání informací o  produktech. Velkou výhodou je existence kvalitního produktu, který na  jednotlivých trzích dělá společnosti dobré jméno, a  ta je pak vnímána jako dobrý potenciální partner. Dealer potom neprodává pouze na základě ceny zařízení, ale hlavně na základě kladných referencí. Rodinná firma je v různých částech světa vnímána různě. V zemích, kde má rodinné podnikání dlouhou tradici, je spolupráce s rodinnou firmou s dlouhou historií vyhledávána a v některých případech ji zákazníci dokonce preferují. Jedná se zejména o  státy západní a  severní Evropy a  USA. Naopak v  zemích, kde rodinné podnikání tradici nemá a  kde je rodinných firem v  klasickém pojetí (jako Komfi) málo, vyvolává někdy taková potenciální spolupráce spíše obavy.

 

Jakou formu volíte při vstupu na zahraniční trh? Jak už jsem zmínil, v  drtivé většině případů vyhledáváme spolehlivého obchodního partnera – dealera, který nás bude na příslušném trhu na základě smlouvy zastupovat a jehož prostřednictvím budeme prodávat. Pokud má trh dostatečný potenciál a je vhodný pro větší expanzi, zaměstnáváme přímo místního prodejce a následně zakládáme vlastní pobočky.

 

Jak se chráníte před exportními riziky? Před exportními riziky se chráníme nastavením platebních podmínek tak, aby případné problémy neměly dramatické důsledky. Dále důsledně dbáme na dodržování platební morálky a už při prvních náznacích problémů přijímáme opatření. V některých případech využíváme pojištění pohledávek (USA, Řecko…). Dopravu pojišťujeme bez výjimky, pokud je součástí dodávky zařízení.

 

Co vás nejvíce brzdí v rozvoji? Jako hlavní problém řešíme nedostatek zaměstnanců. V současnosti nejsme schopni navýšit produkci právě z  tohoto důvodu. Nejasná legislativa a  administrativní zátěž nás v  některých ohledech brzdí, způsobují časové, a tím i finanční ztráty, ale nelimitují náš rozvoj.

 

Co považujete za svůj největší úspěch? Největším naším úspěchem původně malé rodinné firmy je získání výrazné pozice na světovém trhu a  vybudování dobrého jména značky. Stroje Komfi jsou dnes v  polygrafickém světě skutečně známé a vnímané jako high-end zařízení. Jako obrovský úspěch dále vnímáme vstup na americký trh. Zákazníky z USA od spolupráce s evropskými firmami obvykle odrazuje obrovská vzdálenost, která ztěžuje dostupnost náhradních dílů a  servisní zabezpečení. Přesto jsme se zde během jednoho roku etablovali a získali několik velmi respektovaných zákazníků patřících do světové polygrafické špičky, a tím velmi dobrou referenci.[4]

 

Komfi Sagitta 76 instalována v belgické tiskárně Van der Poorten

 

Obchodní firma: KOMFI spol. s r.o.

Datum vzniku a zápisu: 28. dubna 1992

Sídlo: 56301 Lanškroun - Žichlínské Předměstí, Dvořákova 1001[5]

 

 

Internetové stránky: www.komfi.cz

Telefon: +420 465 352 711 (Lanškroun)

 

 

Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz


[1] ŠVIHEL, Petr [online] Strojaři Komfi získali titul Rodinná firma roku 2015. 4.11.2015. [Cit. 2018-07-01].  Dostupné z http://www.businessinfo.cz/cs/clanky/strojari-komfi-ziskali-titul-rodinna-firma-roku-2015-70432.html?ctnew=pub&utm_source=mailing&utm_medium=email&utm_content=mailing_2015_11_10&utm_campaign=newsletter_pravidelny

[2] Náš příběh. Komfi.cz [online]. [Cit. 2018-07-01]. Dostupné z: http://www.komfi.cz/nas-pribeh 01

[3] Technický týdeník. [online].  Diverzifikace, laminování, lakování, tisk, ořízky.  29.10.2015.  [Cit. 2018-07-01].Dostupné z   http://www.technickytydenik.cz/rubriky/ekonomika-byznys/predstavujeme-    komfi-        nezavisla-ceska-rodinna-firma_33265.html

 

[4] JENŠÍKOVÁ, Jana a Věra VORTELOVÁ. Anketa – Jak se podniká našemu rodinnému stříbru?  TRADE NEWS. Magazín Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. 2/2018/VII. S. 67

[5] Údaje byly ověřeny v databázi ekonomických subjektů ARES  1.7.2018