Nejen velké, ale také malé a střední firmy v Česku si začínají uvědomovat nutnost své digitální transformace. Po čtyřech letech obecných diskusí a často jen marketingových proklamací přichází praktická vlna, kdy se firmy už jednotlivými atributy konceptu Průmysl 4.0 vážně zabývají. Svaz průmyslu tento trend podporuje a chce i nadále hrát aktivní roli v této významné transformaci českého průmyslu. Proto pořádá průzkum, který ukáže reálnou připravenost a stav implementace prvků Průmyslu 4.0 a digitální transformace v českých firmách. Zapojte se do průzkumu na adrese http://bit.ly/SPCR_pruzkum.
Nastupuje druhá vlna Průmyslu 4.0, i když řada podniků své investice s tímto pojmem přímo nespojuje. Svaz průmyslu a dopravy ČR tento trend podporuje. Aktivně se podílel na tvorbě Národní iniciativy Průmysl 4.0, při expertním týmu pro digitální ekonomiku založil pracovní skupinu pro implementaci Průmyslu 4.0 ve firmách. Svaz chce i nadále hrát aktivní roli v této významné transformaci českého průmyslu, která mu zajistí dlouhodobou konkurenceschopnost.
Malé a střední firmy jsou významnou částí českého průmyslu. V některých případech jsou v digitalizaci dál než velké společnosti. Účast malých a středních firem v průzkumu Svazu průmyslu (http://bit.ly/SPCR_pruzkum) proto výrazně zvýší jeho vypovídacích schopnost. Vyplnění dotazníku, který obsahuje 20 otázek, zabere maximálně 15 minut. Svaz průmyslu zajímá, jak ve firemních strategiích a investičních plánech firmy uvažují o Průmyslu 4.0, jaké investice související s automatizací a digitální transformací už provádějí a jak jsou firmy připraveny na celkovou digitální transformaci.
O druhé vlně Průmyslu 4.0 mluvíme, protože od prvotních akademických a politických diskusí o konceptu Průmysl 4.0 se jeho jednotlivé prvky začínají stále ve větší míře prosazovat ve firmách. Průmysl 4.0 sjednocuje fyzické, informační i datové komponenty nejen samotného výrobního prostředí. Vzájemně tak propojuje chytré stroje, úložné a logistické systémy a další technologická zařízení do jednoho celku, v němž spolu prvky podél celého hodnototvorného procesu vzájemně komunikují. Plně digitalizovaný automatizovaný systém přináší zásadní zlepšení všech podnikových procesů – od návrhu a výroby přes řízení logistického řetězce až po zákaznickou podporu a údržbu během životního cyklu produktu. Firma, která chce naplno využívat konceptu Průmyslu 4.0, ovšem musí projít digitální transformací.
Mezi nejčastější prvky Průmyslu 4.0, do nichž firmy investují, jsou fyzické a softwarové roboty, senzorika a její napojení na inteligentní systémy vyhodnocování dat, internet věcí, analýza velkých dat, rozšířená a virtuální realita, umělá inteligence či aditivní výroba. Aplikace těchto prvků se zhmotňují například v systémech prediktivní údržby, automatického plánování zakázek a výroby či digitálních dvojčat strojů, produktů nebo celé výroby.
Vyplněním dotazníku firmy souhlasí s využitím vložených dat pro potřeby komunikace a odborné práce Svazu průmyslu. Výsledky průzkumu v anonymizované formě Svaz využije v práci expertních týmů a pracovních skupin, které se tímto tématem zabývají. Použije je také v externí komunikaci Svazu průmyslu a dopravy ČR před a během Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, který si jako hlavní téma rovněž stanovil nástup druhé vlny Průmyslu 4.0.