Zásadní změny v dani silniční od 1. 7. 2022

Již v předchozím článku jsme avizovali, že v průběhu května 2022 měl být projednán vládní návrh novely zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční a nastínili jsme základní obrysy navrhované změny. Vládní návrh byl projednán a finálně schválen novelou zákona č. 142/2022 Sb., který nabývá účinnosti od 1.7.2022. Co konkrétního tato novela přináší poplatníkům silniční daně se dozvíte v tomto článku.

Předmětem daně jsou od 1.7.2022 pouze nákladní vozidla nad 3,5 tuny (kategorie N2 a N3) a jejich přípojná vozidla nad 3,5 tuny (kategorie O3 a O4) pokud jsou registrována v registru silničních vozidel v České republice. Výše daně je však stanovena až pro vymezená nákladní vozidla a jejich přípojná vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více. V praxi to tedy znamená, že daň silniční se bude reálně platit až za tato vybraná vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více. Většina podnikatelských subjektů, která využívá v podnikání osobní automobily, autobusy či nákladní automobily s hmotností nižší než 12 tun, bude nově zproštěna povinnosti platit daň z těchto vozidel i povinnosti podávat daňové přiznání, což znamená i snížení administrativních nákladů spjatých s touto daní.

Některá vozidla, která jsou předmětem daně, jsou od této daně osvobozena. Zmínit lze například vozidlo používané výlučně k zabezpečení sjízdnosti nebo schůdnosti pozemní komunikace, pokud je poplatníkem vlastník pozemní komunikace. Na osvobozená vozidla je třeba dávat pozor při podávání daňových přiznání, neboť tato vozidla jsou důvodem pro podání daňového přiznání, i když je daň z nich nulová.

Výše daně pro zdanitelná vozidla je ve smyslu zpřehlednění a zjednodušení nově uvedena v přehledných tabulkách v příloze zákona. Základním rozlišením je druh karoserie (nákladní automobil, skříňový automobil, silniční tahač, tahač návěsů), počet náprav a největší povolená hmotnost v tunách. Dle důvodové zprávy k této novele je jejím záměrem zejména kompenzace zvýšených nákladů v sektoru dopravy tak, aby se tyto zvýšené náklady nepromítaly do zvýšení cen služeb a zboží. Roční výše daně jsou tedy výrazně snížené ve srovnání s aktuálním stavem ročních sazeb. Po novele již nelze využít snížení daňových sazeb dle registrace vozidla atd. Využít lze i nadále slevu pro kombinovanou dopravu.

Poplatníkem této daně zůstává i nadále provozovatel zdanitelného vozidla zapsaný v technickém průkazu či ten, kdo užívá vozidlo, v jehož technickém průkazu je zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena. Poplatníkem nově nebude moci být zaměstnavatel, který vyplácí cestovní náhrady svému zaměstnanci za použití jeho osobního automobilu při výkonu práce, neboť osobní automobily již nejsou předmětem daně.

Zálohy na daň silniční jsou novelou zcela zrušeny. Poplatník je povinen podat řádné daňové přiznání k této dani, pokud se v něm uvádí alespoň jedno zdanitelné vozidlo, a to nejpozději do 31.ledna kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období. V daňovém přiznání se přitom uvádí pouze zdanitelné vozidlo, za které je daň vyšší než 0 Kč, za které se uplatňuje sleva na dani nebo které je osvobozeno, nicméně jinak by dílčí daň za něj byla vyšší než 0 Kč. V praxi tak může nastat situace, kdy poplatník bude muset podat daňové přiznání, i když jeho daňová povinnost bude nulová. Bude tomu tak například u nákladního auta s hmotností 15 tun, které je používáno výlučně k zabezpečení sjízdnosti pozemní komunikace na základě pověření jeho vlastníka – takový automobil je totiž dle zákona osvobozen, avšak kdyby nebyl, nebude daňová povinnost nulová, neboť má hmotnost vyšší než 12 tun. Daňové přiznání tak v tomto případě bude muset být podáno. Zároveň upozorňujeme, že daňové přiznání k dani silniční se bude od 1.1.2025 podávat pouze elektronicky.

Novela zákona zrušuje povinnost zaregistrovat se k dani silniční. Již zaregistrovaný poplatník však nemusí za účelem zrušení registrace činit žádné úkony, neboť registrace zanikne automaticky ze zákona.

Novela silničního zákona je účinná až od 1.7.2022, avšak dle přechodných ustanovení má zpětnou účinnost již od 1.1.2022. Pokud tedy vozidlo poplatníka dosud předmětem daně bylo, avšak od 1.7.2022 jím nebude (například osobní automobil), nebude muset poplatník podávat za zdaňovací období 2022 (a v následujících letech) daňové přiznání.

Pokud se poplatník navíc ocitne v situaci, že za letošní rok již zaplatil zálohu na silniční daň, bude mu na jeho žádost vrácena zpět. Poplatník tedy musí požádat místně příslušný finanční úřad, a to o vrácení přeplatku, případně o převod přeplatku na jinou daň. Výběr záleží na daňové situaci poplatníka. Žádosti o vrácení, použití či převod přeplatku finanční úřad vyhoví pouze tehdy, pokud přeplatek dosáhne částky nejméně 200 Kč. Na vrácení přeplatku má finanční úřad lhůtu 30 dnů ode dne obdržení žádosti o vrácení.

Zdroje:

Článek pro Vás připravila spol. APOGEO Group, SE.