Získával zkušenosti v rodinném vinařství, dnes má své vlastní

Vinařství Ludwig produkuje především přívlastková vína z tradičních odrůd. Zakladatelem vinařské firmy je Ludvík Šlancar, který začínal jako tříletý v dědově vinařství nejprve jako pozorovatel, později jako platný pomocník ve vinohradu. Dnes jeho vína, jichž se vyrobí dva miliony lahví za rok, putují i na vzdálenější trhy – například do Číny.

Víc než 100 let vyrábí  ta nejlepší vína a stále je to baví … Vinařství Ludwig produkuje především přívlastková vína z tradičních odrůd, která jsou získávána z hroznů zrajících na vinicích v těch nejlepších polohách. Hrozny jsou sbírány ručně a šetrně zpracovávány technologií řízeného kvašení. To dodává vínům výjimečný, osobitý charakter.[1]

Zakladatelem vinařské firmy, která dnes nese jméno Vinařství Ludwig s.r.o., se stal v roce 1992  její vlastník Ing. Ludvík Šlancar, CSc. Výrobou vína tak navázal na více než stoletou tradici svých předků, pocházejících z vinorodých Němčiček na jižní Moravě. …“Začínal jsem jako tříletý v roce 1948 v dědově vinařství nejprve jen jako pozorovatel, později jako platný pomocník ve vinohradu. Strýc Ervín a děda vinařili a já směl postupně pomáhat se všemi úkony ve vinohradu a později i ve sklepě. Časem se víno stalo mým koníčkem. Do sedmi let jsem v Němčičkách trávil většinu času, po nástupu do školy v Praze jen prázdniny a část vinobraní. Po studiu stavební fakulty jsem navrhl projekt rodinného domu v Roztokách u Prahy a otec ho doplnil o vinný sklep. Tam jsme v roce 1972 začali v malém vyrábět víno pro vlastní potřebu a já se učil od otce a strýce Ervína víno školit, rozeznávat případně vady a odstranit je, připravit kromě vín tichých i vína dezertní a perlivá. Jsem velmi rád, že otec zažil ještě v roce 1991 uvedení do provozu nakoupeného sklepa v Roztokách a první výrobu vína v něm. Pak bohužel odešel, ale z jeho rad čerpám dodnes…Mým zástupcem je můj syn - ekonomický ředitel, který vystudoval zemědělskou ekonomii. Přenechal jsem mu zcela starost o ekonomické otázky, styk s bankou, navíc se věnuje tvorbě nových etiket, marketingové komunikaci. Spolupracuje na vývoji našeho interního informačního systému, tvorbě webových stránek a sociálních sítí. Řídí celé pracoviště v Roztokách a v rámci interních auditů systému řízení má na starost audity na pracovišti na Moravě. Úspěšně složil i degustátorské zkoušky. Vnoučata nemají  o svém povolání zatím jasno, ale pevně věřím, že se do chodu naší rodinné firmy také zapojí. Dcera, snacha a synovec nám pomáhají při vstupu na některé exportní trhy. I když mají svá zaměstnání, vino je zkrátka baví…“ [2]

 

Jak stručně představit milníky podnikání pana Šlancara?

Prvním impulsem bylo uvolnění soukromého podnikání v roce 1989. firma vznikla 4.4.1990, původně jako fyzická osoba, v roce 1999 se transformovala na s.r.o., ale převzala veškeré závazky a pohledávky, jakož i činnost fyzické osoby. V roce 1990 se tak pan Šlancara vrátil k povolání předchozích 4 generací, tedy k vinařství. Dalšími milníky byl:

-          nákup sklepa v Roztokách pro výrobu 10 vagonů vína,

-          r. 1992 pronájem sklepa od ZD Bořetice s kapacitou 70 vagonů vína.

-          S růstem zájmu zákazníků rostla i firma - v roce 2003 se stala s.r.o. a byla postavena provozní budova se stáčírnou v Bořeticích, ke které v roce 2015 přibyl komplex na zpracování hroznů a zrání vín s kapacitou 130 vagonů.

…“Za největší úspěch nepovažuji mnohé medaile a ocenění ať již mých vín nebo mé osoby, ale rozhodně vybudování skvělého týmu kolegů, v podstatě druhé větší rodiny v čele s obchodním ředitelem. Radost mi dělá i narůstající export do obchodně tak složité země jako je Čína…"

Co by pan Šlancara doporučil začínajícím podnikatelům?

  • Otec mi říkal, že na podnikání je nejlepší lichý počet lidí a tři jsou moc – měl pravdu.
  • Staré známé důvěřuj, ale prověřuj, platí v jakémkoliv  pracovním kolektivu.
  • Již od počátku je vhodné  na základě provedených průzkumů trhu cílit na správný zákaznický segment správnými produkty a ty umisťovat na správné trhy, budovat správné obchodní řetězce.
  • Systém, pořádek a hodnocení efektivity všech aktivit formou procesního řízení je nutný i v rodinném podnikání - velmi usnadní řízení, pokud jsou přesně dány kompetence a odpovědnosti, které jsou následně reportovány a hodnoceny.
  • Doporučuji rozhodně každému naslouchat svým kolegům, zajímat se o jejich problémy, případně jim je pomoci řešit, třeba jen radou či povzbuzením.

Plány do budoucna? Je jich mnoho:

  • Využít kapacitu stáčecí linky, což je v klidném provozu asi 2 miliony lahví ročně.
  • Zvýšení odbytu nejen na Českém trhu, ale I v zahraničí, především v perspektivní Číně, Rusku a Japonsku, možným cílem je i trh západu USA.
  • Připravit řadu vín k 30. výročí založení firmy z ročníku 2019.
  • Edukačně působit na zákazníky řadou Seznamte se, která představí málo známé odrůdy a technologické postupy.
  • Zařazení do integrované produkce a certifikace bio vín, zahájení dodávek bio vín na trh v roce 2019.
  • Vyřešit výzkumný úkol na zpracování odpadu při výrobě vína, připravit první produkty z matolin a semínek z hroznů.
  • Jednat o možném zpracování třapin, které by eliminovalo odpady.


 

 

Společenská odpovědnost? Vína řady Ludwig Sabinka pomohou holčičce Sabince z Němčiček, která je po mozkové obrně a potřebuje pravidelně jezdit do lázní. Z každé prodané lahve odejde  na Sabinčin účet 10,- Kč. Vína udělají radost nejen Vám, ale především pomohou učinit jedno dítě šťastnějším. Vinařství Ludwig založilo charitativní projekt Sabinka na podporu tehdy šestileté postižené Sabinky z Němčiček. Medializací se zapojilo i mnoho dalších firem a částka dosáhla až na 300 000.-  Tato optimisticky naladěná slečna mohla již absolvovat několik pobytů ve speciálních lázních a s pomocí berliček již sama chodí. V tomto projektu chce Vinařství Ludwig pokračovat i v dalších letech a již nyní vyrábí ten nejlepší Ryzlink a Frankovku pro nový ročník.

Vinařství Ludwig s.r.o.

Sídlo firmy: 252 63 Roztoky, Palackého 956

Datum vzniku: 25.10.1999[3]

 

Tel.: +420 220 910 371, Fax: +420 220 911 292, E-mail: roztoky@vinnesklepy.cz[4]

 

 

Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz.


[1] http://www.vinnesklepy.cz/cze

[2] ŠLANCAR, Ludvík – text vznikl jako součást představení firmy v rámci nominace do soutěže Rodinná firma roku 2018.

 

 

[3] Údaje byly ověřeny v databázi ekonomických subjektů ARES  17.11.2018

[4] http://www.vinnesklepy.cz/cze/kontakty