Letos proběhne již devátý ročník soutěže finančních produktů Zlatá koruna. Jde o jedinou soutěž u nás, která je zaměřena na finanční produkty pro malé a střední podnikatele. Je škoda, že se těmto produktům v obecném povědomí věnuje tak malá pozornost a jediný objektivní přehled o jejich kvalitě a úrovni podává právě jen Zlatá koruna.
Až do konce května HLASUJTE ZDE! Výsledky budou známy 2. června 2011.
Na význam těchto produktů upozorňuje Zlatá koruna od roku 2004, kdy do soutěže byly zařazeny čtyři „podnikatelské kategorie“ zahrnující podnikatelské účty, úvěry, pojištění a leasing. Produkty hodnotí odborníci a toto hodnocení je pro malé a střední podnikatele dobrým vodítkem, aby zjistili, které produkty jsou nejlepší a nejlépe odpovídají jejich představám. O všech produktech to říci nelze a proto asi každý takovýto test kvality uvítá.
Financování je jednou z nejdůležitějších otázek každého podnikání, a přestože na tuto samozřejmost podnikatelé neustále finanční instituce upozorňují a snaží se jim připomínat jejich povinnosti k podnikatelskému sektoru, změny k lepšímu jakoby se ani neodehrávaly. Dřívější obtíže navíc dále prohloubila krize a hospodářská recese. Banky se ještě více stáhly a nutně se tak změnila i měřítka pro posuzování jejich ochoty ze strany podnikatelů.
Namísto nového nadechnutí po krizi pokračuje neochota většiny finančních ústavů ve vztahu k podnikatelům cokoliv změnit. Jak si jinak vysvětlit, že sektory postižené krizí jako doprava, stavebnictví nebo cestovní ruch banky zcela přehlížejí. Na nedávném fóru Zlaté koruny „Finanční produkty v krizi, nebo krize produktů?“ o tom hovořil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, který také uvedl, že banky stále zpřísňují podmínky pro získávání úvěrů a s jejich přístupem není spokojena třetina firem. K poplatkům, které si banky účtují, má výhrady 90 procent firem.
„Nazrál čas, kdy by se měly i velké banky, ty nízkonákladové to již praktikují, zamyslet zejména v období krizovém i postkrizovém, zda je morální zvyšovat své zisky v podnikání bankovními poplatky,“ říká Ivo Běhan, předseda dozorčí rady AMSP. A dodává: „Banky měly v době krize jedinečnou příležitost, aby i s určitou graciézností oznámily, že ke snížení dopadů krize a cestě z ní razantně omezí všechny bankovní poplatky. Až na světlé výjimky se tak nestalo, naopak v krizi banky dokonce zisky z poplatků zvýšily.“ Co mají v této situaci malí a střední podnikatelé dělat? Hledat produkty bez zbytečných poplatků, s kartou zdarma, s možností věrnostních výhod a spořením na spořícím účtu nebo termínovaném vkladu s výhodnou úrokovou sazbou, s možností multiměnovosti a snadným propojením účetního systému klienta s podnikatelským kontem, v neposlední řadě s komfortním a rychlým zadáváním většího množství platebních příkazů nebo stahováním bankovních výpisů atd. Takové produkty existují, nabízejí je například mBank, Fio Banka, GE Money Bank a některé další. K takovým bankám a produktům by měl směřovat zájem podnikatelského sektoru MSP.
Podnikatelé ostatně sami mohou dát najevo, co se jim líbí a jaké trendy podporují. A využít k tomu mohou právě Cenu podnikatelů Zlaté koruny, o které svým hlasováním rozhodnou. Cena se uděluje od roku 2008 a loni ji získala nízkonákladová mBank za své mBusiness Konto. Veřejné ocenění je jednou z forem, jak působit na kvalitu a úroveň finančních služeb, na nichž bude stále co zlepšovat. Proč se tedy nepokusit věci, na nichž nám záleží, posunout o něco dál?