Změny v daních z příjmů od roku 2011

Oproti původnímu návrhu se návrh v některých bodech změnil, například byla zcela vynechána navrhovaná úprava zaměstnaneckých benefitů poskytovaných prostřednictvím poukázek. K některým z hlavních bodů návrhu uplatnila AMSP ČR své zásadní připomínky v rámci připomínkového řízení.

Hlavní body návrhu:

  1. Pokud příjmy ze závislé činnosti, podnikání a pronájmu přesáhnou 840 tis. Kč ročně, mají být důchody pracujících důchodců zdaněny. Zde AMSP ČR uplatnila zásadní připomínku a svůj nesouhlas – důchodci jsou v mnohých případech neocenitelnou pomocí pro malé a střední podniky, daně z příjmů odvádějí a zásadně nesouhlasíme se zdaňováním jejich důchodů.
  2. Daňové zvýhodnění příspěvků na penzijní připojištění se státním příspěvkem či příspěvků na soukromé životní pojištění má být rozšířeno i na příspěvky institucím penzijního pojištění sídlícím v jiném členském státě EU, Norsku či Islandu.
  3. Za příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti se mají považovat příjmy z pronájmu majetku zařazeného v obchodním majetku, přičemž lze uplatnit výdajový paušál pouze ve výši 30 %.
  4. Má být snížena základní sleva na poplatníka o 1 200 Kč za rok a zároveň i daňové zvýhodnění na každé vyživované dítě o 240 Kč ročně.
  5. Zaměstnavatel by měl mít povinnost podávat kromě ročního vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti rovněž měsíční hlášení o srážce a odvodu záloh na daň na finanční úřad. AMSP ČR toto považuje za další navyšování administrativní zátěže podnikatelů oproti proklamacím vlády.
  6. Navrhuje se zrušit osvobození příjmů z ekologických zdrojů a zařízení u zařízení poprvé uvedených do provozu od 1. 1. 2011. Tato změna se dotýká jak fyzických osob, tak i právnických osob. Od 1. 1. 2011 by měli mít poplatníci využívající osvobození povinnost uplatnit maximální odpisy hmotného majetku.
  7. Dosavadní podmínkou pro daňově uznatelný odpis pohledávky je možnost tvorby opravných položek podle zákona o rezervách. Tato podmínka by měla být ze zákona vypuštěna a nahrazena podmínkou, že nesmí jít o pohledávky nabyté bezúplatně nebo o pohledávky vzniklé mezi spojenými osobami.
  8. Minimální doba trvání finančního pronájmu má být vázána na dobu odpisování, u majetku zařazeného do 2. a 3. odpisové skupiny má trvat pronájem alespoň po dobu odpisování sníženou o 6 měsíců.
  9. Rozšiřuje se spektrum darů, o které je možné snížit základ daně až do výše 10 % základu daně po snížení podle § 34, o dary pro střední a vyšší odborné školy, pokud jsou dary poskytnuty na pořízení materiálu nebo zařízení nebo na opravy a modernizaci zařízení využívaných pro účely praktického vyučování.
  10. Novelou má být zrušena sleva na dani ve výši poloviny daně z příjmů právnických osob, které zaměstnávají nejméně 25 zaměstnanců a podíl osob se zdravotním postižením tvoří nejméně 50 % průměrného přepočteného počtu všech zaměstnanců. Zde AMSP ČR uplatnila zásadní připomínku a svůj nesouhlas – považujeme toto vůči ZTP zaměstnancům za nemorální. Zaměstnání hledají velmi těžce a po zavedení této úpravy jej nenajdou už vůbec.
  11. Zaměstnanecké benefityAMSP ČR uplatnila zásadní připomínku, a to benefity ponechat v dosavadní podobě. Pro malé a střední podniky jsou zaměstnanecké benefity důležité pro udržení konkurenceschopnosti na trhu práce. Jelikož si malé a střední podniky nemohou dovolit poskytovat mzdy ve stejné výši jako velké firmy generující úspory z rozsahu, snaží se zvýšit svou atraktivitu na trhu práce formou zaměstnaneckých benefitů. Malé a střední podniky si nemohou dovolit investovat do zdrojů, které by zajišťovaly přímé poskytování zaměstnaneckých benefitů. Pro menší podnik je nákladově zcela neúnosné zařizovat si vlastní sportovní zařízení, stejně tak jako vlastní jídelnu, a velmi neefektivní je i vést agendu spojenou s vyřizováním faktur od poskytovatelů volnočasových služeb.